Actes per dia

Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
Data Actual
Actes Programats

Fins al 14 de gener de 2025

VESPRES D'ARNADÍ - Les quatre estacions de Vivaldi

VESPRES D'ARNADÍ - Les quatre estacions de Vivaldi

Dani Espasa i Farran Sylvan James, direcció

Vespres d'Arnadí
Les quatre estacions de Vivaldi
Dani Espasa i Farran Sylvan James, direcció

Vespres d’Arnadí és una orquestra barroca creada l’any 2005 per Dani Espasa i Pere Saragossa per oferir versions plenes d’emoció, frescor i espontaneïtat, utilitzant instruments i criteris històrics. El seu nom recorda els concerts que al segle XVIII, eren habitualment oferts als vespres com a postres dels sopars distingits de nobles i burgesos. Carabassa, sucre i ametlles són els ingredients de l’arnadí, un dels postres més antics del País Valencià.

El conjunt ha actuat en importants sales i festivals d’Europa com ho són els de Peralada, Barcelona, Halle, Praga, Ostrava, Madeira, Sevilla, Santander, Santiago de Compostela, Lugo, Madrid, entre d’altres.

 

Antonio Vivaldi: Les Quatre Estacions
La d’Antonio Vivaldi és una de les biografies més apassionants de la història de la música. Nascut l’any 1678 a Venècia, Vivaldi obtingué fama com a compositor i virtuós del violí, però fou també
sacerdot i director musical de l’Ospedale della Pietà, hospici conegut a la ciutat per la seva orquestra, formada exclusivament per les òrfenes i filles il·legítimes que acollia.
La Venècia d’aquell temps era un centre cultural de primer ordre, amb una enorme oferta teatral i musical dirigida tant als mateixos venecians com als nombrosos turistes que visitaven la ciutat dels canals. Un dels espectacles més celebrats eren els concerts que oferien l’orquestra i el cor de l’Ospedale: el públic acudia atret per aquella formació exclusivament femenina dirigida per un talentós violinista de cabells rogencs.

Conscient del seu èxit, Vivaldi s’aplicà a compondre música de manera frenètica, a fi d’assegurarse que els concerts de l’Ospedale estiguessin sempre plens a vessar. Fruit del seu esforç foren centenars de composicions, principalment concerts per a corda i altres instruments, però també misses i peces sacres. L’atractiu, l’expressivitat i originalitat de les seves obres, admirades i cobejades per nobles, monarques i empresaris musicals, feren de Vivaldi un compositor famós arreu d’Europa.
No obstant, com els succeí a tants dels seus contemporanis, l’estrella de Vivaldi acabà apagant-se: amb l’arribada de noves modes musicals, el seu estil perdé el favor del públic. Arruïnat, Vivaldi
intentaria refer la seva carrera lluny de la seva Venècia natal, a Viena, ciutat on moriria finalment el 1741. El seu nom cauria ben aviat en l’oblit i les seves obres, les mateixes que no feia tant
deixaven embadalit tots els qui les escoltaven, romandrien en un llarguíssim silenci de prop de dos segles.
Publicades el 1725, com a part d’un recull de concerts per a violí titulat Il cimento dell’armonia e dell’inventione, Les Quatre Estacions comptaren ja en el seu moment amb un especial favor del públic. A la bellesa i originalitat característica de l’obra de Vivaldi, s’hi suma el primer intent veritablement reeixit del que coneixem com a “música programàtica”.
El propòsit de Vivaldi fou que cadascun dels moviments dels quatre concerts es pogués seguir com una petita narració sobre l’estació de l’any que representava. A tal fi, Vivaldi es va assegurar
d’incloure a les partitures instruccions precises, no sempre senzilles de seguir per a l’intèrpret. Alhora, cadascun dels concerts s’acompanyava d’un sonet, probablement escrit pel mateix Vivaldi,
on es descrivien les escenes i els elements (paisatges, animals, fenòmens atmosfèrics, estats d’ànim) més característics de cada estació, els quals la música s’havia d’encarregar de descriure.
No cal dir que Vivaldi va reeixir-hi completament. Avui en dia en escoltar Les quatre estacions és fàcil distingir l’alegre diàleg dels ocells al primer moviment de La Primavera, o percebre la pesada calor en els dos primers moviments de L’Estiu, seguits per la violenta tempesta que protagonitza el moviment final. La música de Vivaldi ens permet compartir les alegres danses dels pagesos al primer moviment de La Tardor o, en un dels moviments més bells de L’Hivern i de tot el recull, disfrutar del benestar i l’escalfor d’una agradable llar de foc, mentre els violins reviuen amb el seu repetitiu pizzicato, el suau repicar de la pluja contra la finestra.

Francesc Esparza


Programa:

Concert per a corda i continu en sol major RV 156
Allegro – Adagio - Allegro

Concert per a violí i orgue en Re menor RV 541
Allegro – Grave - Allegro

Les Quatre Estacions (Il cimento dell’armonia e dell’invenzione, Op.8)
Concert núm. 1 en mi major, Op. 8, RV 269, «La primavera»
Allegro - Largo - Allegro

Concert núm. 2 en sol menor, Op. 8, RV 315, «L’estiu»
Allegro non molto — Allegro / Adagio — Presto — Adagio / Presto

Concert núm. 3 en fa major, Op. 8, RV 293, «La tardor»
Allegro - Adagio molto - Allegro

Concert núm. 4 en fa menor, Op. 8, RV 297, «L’hivern»
Allegro non molto – Largo - Allegro

Intèrprets:

Dani Espasa i Farran Sylvan James, direcció
Farran Sylvan James, violí solista
Vadym Makarenko, Maria Roca, Elisabet Bataller, violins I
Ricart Renart, Oriol Algueró, Cecilia Clares, Kathleen Leidig, violins II
Natan Paruzel, Núria Pujolràs, Elizabeth Gex, violes
Oriol Aymat, Jorge Alberto Guerrero, violoncels
Mario Lisarde, contrabaix
Pablo FitzGerald, arxillaüt
Dani Espasa, clave i orgue

 Durada: 70 minuts

 

PREU

30 - 22 - 18 €


VENDA D'ENTRADES


ON

Teatre Fortuny

Plaça de Prim, 4

Com arribar-hi


QUAN

el 14/01/2025

a les 20:30h

LOCALITZACIÓ

Et pot interessar...

Homenaje a MecanoE
Arts escèniques

Homenaje a Mecano

Homenaje a MecanoMe cuesta tanto olvidarteReviu a Mecano amb la millor banda homenatge del món."Me cuesta tanto olvidarte Homenaje a Mecano" és el concert homenatge al grup més important del pop espanyol. Un show que ofereix al públic una reproducció exacta de Mecano, convertint-se en tot un...

On: Teatre Fortuny

Quan: Divendres 10 a les 20:30 h

Llegat (NOVA DATA PER AJORNAMENT)E
Arts escèniques

Llegat (NOVA DATA PER AJORNAMENT)

Direcció: Montse Rodríguez ClusellaIntèrprets: Àngels Gonyalons, Pau Oliver i Marc PocielloL’Oriol té vint anys i només vol gaudir de la vida, lligar i abandonar-se al plaer; lluny de tot compromís i contacte familiar. En Javi en té trenta-sis i una nit qualsevol, de festa,...

On: Teatre Bartrina

Quan: Dissabte 11 a les 20:00 h

LOS AMIGOS DE ELLOS DOSE
Arts escèniques

LOS AMIGOS DE ELLOS DOS

LOS AMIGOS DE ELLOS DOSDe Daniel Veronese i Matías del FedericoUna obra que reflexiona sobre com percebem el lloc que ocupem en aquesta societatDues parelles amigues es troben per sopar cada dijous des de fa més de dotze anys. Nicolás i Liza ja han arribat al restaurant, però els seus...

On: Teatre Fortuny

Quan: Dissabte 11 a les 20:30 h

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.