MOU-TE I RESPIRA

Cerca articles

E.g., 26/11/2024
E.g., 26/11/2024
Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimecres, 20/09/2023

La lluita contra l’impacte del canvi climàtic ens obliga a canviar la manera de moure’ns per la ciutat, reduint les emissions de gasos amb efecte hivernacle i posant les persones al centre, és a dir, fent de la salut individual i comunitària un argument central a l’hora de prendre decisions. És aquest el repte que assumim des de Reus amb el projecte de mobilitat sostenible, segura i connectada que impulsem amb l’ajut dels fons Next Generation, i que ha de permetre posar a l’abast de la ciutadania opcions de mobilitat que donin resposta a les seves necessitats sense comprometre la sostenibilitat.

Avui, a tot Europa, la contaminació atmosfèrica és un motiu de preocupació, i ha motivat la implantació de diferents mesures per reduir els nivells de contaminació, especialment als nuclis urbans. Entre aquestes mesures hi ha la promoció dels mitjans de transport amb nivells baixos d’emissions, com ara caminar, anar en bicicleta, utilitzar el transport públic o compartir cotxes, i també la implementació de zones de baixes emissions, una mesura obligada en l’àmbit estatal per als municipis de més de 100 mil habitants.

En compliment d’aquestes obligacions legals, i des de la voluntat d’impulsar un model de ciutat de futur, pensat per a les persones, Reus avança en un procés de transformació que ha d’afavorir també la generació de noves oportunitats vinculades a una economia baixa en carboni. Un procés que passa per ampliar i fer més còmode l’espai per a les persones que van a peu, des d’un plantejament inclusiu i universal, amb accent femení, sobretot al voltant de centres escolars i altres equipaments de gran afluència. La remodelació del pont del barri Gaudí, la intervenció al raval de Santa Anna i al carrer Salvador Espriu o a l’entorn de la plaça del Víctor són exemples d’aquest plantejament, que s’ampliarà en el futur per reforçar la presència del verd en l’entorn urbà perquè contribueixi també a lluitar contra l’efecte d’illa de calor amb la creació de refugis climàtics o la generació de més espais d’ombra.

L’impuls de la bicicleta, ampliant la xarxa ciclable i vetllant perquè els itineraris sigui segurs i connectats, i amb la posada en funcionament de la Ganxeta, el servei de bicicleta compartida, és un altre front de treball, juntament amb el reforç de les opcions de transport públic, cada cop més adaptades a les necessitats de les persones amb fórmules com el Bus x tu. Com ho és també la futura implantació de la Zona de Baixes Emissions, una eina pensada per reduir el trànsit dins de la ciutat que ens permetrà disposar de dades en temps real de les partícules contaminants presents en l’aire i dels nivells acústics per fer-ne seguiment i garantir el compliment de la normativa.

En diferents fronts, estem desplegant un procés transformador que ha d’anar acompanyat també d’un canvi d’hàbits que totes i tots hem d’integrar en les dinàmiques del dia a dia: com anem a l’escola, a la feina, a comprar, des de la idea que l’espai urbà és un espai compartit i que a més de reduir fums i sorolls hem de guanyar seguretat, i per això hem de circular a menys velocitat i amb més cura, ja sigui en cotxe, en bicicleta o patinet. És des d’aquesta idea d’espai compartit que ben aviat s’activarà el procés de participació ciutadana per elaborar l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions, que d’acord amb el projecte tècnic ja enllestit haurà de plantejar i fixar de quina manera, com i amb quines exempcions es regularan els accessos.

Aviat tindrem una experiència valuosa a tenir en compte en aquest sentit: la implantació de les restriccions al trànsit al voltant del tomb de ravals com a culminació de la transformació del raval de Santa Anna en zona de vianants. Just en aquests moments s’està enllestint el procés d’informació al veïnat i s’estan revisant els darrers aspectes tècnics i de senyalització perquè les restriccions entrin en funcionament el 15 d’octubre.

Sobre la taula hi ha encara altres projectes que completaran aquest mapa de futur que integraran també la visió supramunicipal: la futura estació de Bellissens i el projecte de definició d’un gran eix cívic de nord a sud de la ciutat; la integració dels espais adjacents a l’estació de trens amb la trama urbana i el passeig de la Boca de la Mina; la futura estació intermodal que ha de reforçar la connexió de la ciutat amb el ferrocarril, o l’aposta pel tramvia com a nova opció de connexió dins de la ciutat i amb el territori.

Projectes estratègics, pensats en clau de sostenibilitat i economia verda i enfocats a la millora de la qualitat de vida en la mesura que canviar el cotxe per modalitats actives de transport contribueix a millorar la salut.

En el context de la Setmana de la Mobilitat Sostenible, doncs, Reus es mou.

Sandra Guaita Esteruelas
Alcaldessa de Reus

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.