Notes de premsa
Comença la instal·lació dels sensors de la ZBE que mesuraran la qualitat de l'aire i soroll de la ciutat
L’Ajuntament de Reus ha iniciat la instal·lació dels sensors que mesuraran la qualitat de l’aire i soroll que formen part del desplegament del projecte tècnic de la Zona de Baixes Emissions. En total s’instal·laran sensors en 10 punts de la ciutat per avançar en el compliment de l’objectiu de la implementació de la ZBE: la millora de la salut de la ciutadania i la lluita contra el canvi climàtic, a partir de la reducció de les emissions contaminants i la millora de la qualitat de l’aire i soroll a la ciutat.
Els sensors s’instal·laran a:
- Avinguda de l’Onze de setembre
- Passeig Sunyer
- Raval del Pallol
- Avinguda de Marià Fortuny
- Avinguda dels Països Catalans
- Passeig Prim
- Avinguda de Jaume I
- Carreró del Gas
- Avinguda de Sant Bernat Calbó
- Carrer del Mas Tallapedra
La instal·lació dels sensors forma part del projecte tècnic de la ZBE, és a dir, la instal·lació dels elements físics i de les eines tecnològiques necessàries per a la implantació de la zona de baixes emissions. Aquestes ubicacions podran modificar-se segons es necessiti prendre mesures en diferents zones de la ciutat dins la ZBE.
Aquests sensors permetran obtenir l’estat de qualitat d’aire i soroll abans i després de la posada de la ZBE per fer un seguiment constant dels valors mediambientals, amb l’objectiu de reduir l’emissió de partícules contaminants i d’efecte hivernacle així com reduir el soroll produí pel trànsit rodat.
La instal·lació de sensors forma part del projecte tècnic de la ZBE, que inclou:
- Control i monitorització dels diferents accessos a la zona de baixes emissions mitjançant càmeres lectores de matrícula i de visualització avançada amb analítica de dades que incorporen intel·ligència artificial.
- Senyalització mitjançant panells fixos, així com panells digitals informatius dinàmics interactius.
- Càmeres de seguiment de l’estat del trànsit en els principals accessos i rotondes d’entrada a la ciutat
- Canalització de telecomunicacions i xarxa de fibra òptica municipal per connectar tots els equipaments en alta velocitat i baixa latència.
- Una xarxa de sensors de qualitat d’aire i soroll connectats a través de 4G o d’una xarxa LoRaWan pròpia que es desplegarà per aquest projecte.
- Una plataforma de gestió per analitzar i fer un seguiment de les dades obtingudes de tots els equips en relació a la mobilitat i l’assoliment d’objectius de salut i mediambientals.
La licitació de l’execució s’ha fet en dos lots:
- Lot 1, adjudicat a Alumbrados viarios SA per un import de 530.720,19 euros (IVA inclòs): Contempla el subministrament, instal·lació, execució i posada en servei de 19 càmeres lectores de matrícula distribuïts en 14 punts, 9 càmeres panoràmiques i 1 pantalla digital informativa d’informació interactiva en les principals rotondes de la ciutat. El projecte preveu 8,2km de fibra òptica per garantir la connectivitat dels dispositius. El lot també contempla la obra civil (uns 2,3km de canalització). També inclou tota la senyalització fixa necessària amb 120 senyals de zona de baixes emissions, 44 senyals d’informació de lectura matrícula i 36 senyals d’informació de gravació per videovigilància de trànsit.
- Lot 2, adjudicat a Alumbrados viarios SA per un import de 170.507,32 euros (IVA inclòs): Contempla el subministrament, instal·lació, execució i posada en servei de 5 antenes i 1 network server per implantar una xarxa de sensors LoRaWAN, 10 estacions base per a la monitorització de la qualitat de l'aire, so i altres paràmetres ambientals, 2 estacions meteorològiques per mesurar els paràmetres meteorològics i 3 pantalles digitals informatives d’informació interactiva en les principals entrades de la ciutat.
Els treballs avancen segons el calendari previst, amb la previsió que el lot 2 finalitzi aquest estiu i el lot 2 a l’hivern.
Amb el projecte, l’Ajuntament de Reus avança en el compliment de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica, de l’establiment de zones de baixes emissions, d’acord als plans de mobilitat urbana sostenible d’obligat compliment pels municipis de més de 50.000 habitants.
La implantació i desplegament del projecte compta amb finançament Next Generation de la Unió Europea, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d’acord amb la convocatòria del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana; així com amb un dels ajuts als ens locals per a actuacions de disseny i implantació de zones de Baixes Emissions del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya.