Notes de premsa

L’oficina del consumidor rep 106 denúncies en 5 mesos per presumptes estafes telefòniques

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 25/05/2004

cina del Consumidor de l’Ajuntament de Reus ha rebut en 5 mesos 106 denúncies per persones afectades per trucades a telèfons de tarifació addicional, que disparen el cost de la factura.

Aquests clients truquen a un determinat telefòn de tarifació adicional després de rebre un escrit en el qual se’ls informa que han guanyat un premi molt atractiu (trucades telefòniques gratuïtes, un lot de vins, aliments, roba, un viatge...) o bé tenen un avís per recollir un paquet. Per tal d’obtenir el premi o més informació, el consumidor ha de trucar a un número amb un prefix 807. La persona que truca veu com des de l’altra banda del telèfon li allarguen la trucada el màxim temps possible, mentre el cost de la factura va augmentant, en tractar-se de telèfons de tarifació addicional.
L’Oficina del Consumidor insisteix en el fet que cal denunciar aquestes pràctiques, i que la persona afectada aporti, si és possible, el nom de l’empresa que ofereix el premi, l’explicació de la promoció o el premi que li ofereixen i el número de telèfon on s’ha de trucar per obtenir el premi.
L’Oficina del Consumidor també recomana als afectats que vagin el més aviat possible a l’Oficina on se’ls informarà dels tràmits a fer per tal de no fer efectiu l’import corresponent a aquesta trucada i evitar el tall de la línia.
Informació sobre telèfon de tarifació addicional

· Aquests telèfons, anomenats de tarifació addicional, són telèfons de prefix 803, 806, 807 i 907 a través dels quals s’ofereixen serveis d’informació, oci, entreteniment o comunicació a l’usuari a qui se li repercuteix un cost addicional, a part del de la pròpia trucada.
· El 803 ofereix serveis d’ús exclusiu per als majors de 18 anys, (per ex. de caire eròtic). El 806 ofereix serveis d’oci i entreteniment que hauran d’informar de l’edat dels destinataris en cada cas (per ex. passatemps, jocs o atzar, concursos o sorteigs, astrologia o predicció del futur...).
El 807 ofereix serveis professionals o activitats empresarials. El 907 ofereix tant serveis professionals, d’oci i entreteniment com serveis classificats per a adults només en la transmissió de dades, és a dir per Internet.
· Podem obtenir aquests tipus de serveis trucant a aquests prefixos, ja sigui per telèfon fix o mòbil( 803, 806 i 807) o a través d’Internet (907) en accedir a determinades pàgines web “de pagament”.
· Informeu-vos abans de trucar a telèfons amb aquest prefix, ja que ofereixen serveis d’informació o entreteniment a un cost de trucada elevat, des de 0,35 euros /minut fins a 3,45 euros /minut.
· Fixeu-vos en la quarta xifra després del prefix, que indica el cost de la trucada (de 0 a 9, de menys a més car).
· Desconfieu dels anuncis, missatges o trucades telefòniques que ofereixen premis, regals o ofertes de treball i que remeten a un telèfon amb aquest prefix, si no s’identifica l’empresa responsable (nom, raó social, adreça, NIF...). Si decidiu trucar, informeu-vos abans del cost de la trucada i talleu la connexió si detecteu que us dilaten la trucada de manera deliberada.
· Teniu dret a sol·licitar de la vostra companyia telefònica la desconnexió a aquests tipus de serveis, que s’ha de fer efectiva en un termini màxim de 10 dies.
· La durada màxima de la trucada ha de ser de 30 minuts, excepte per als concursos i sorteigs, que és de 5 minuts i per als serveis adreçats a la infància o a la joventut, que és de 8 minuts.
· Si navegueu per Internet, manteniu visible el node o número telefònic que empreu durant la connexió, així podeu saber quan ho feu a través d’un telèfon que té aquests prefixos. Instal·leu programes que detecten la connexió involuntària a números de tarifació addicional (Check-Dialer) i talleu la connexió no sol·licitada.
· Desconfieu de les pàgines web que anuncien serveis gratuïts i en les quals no s’identifica l’empresa que els ofereix (nom, adreça, NIF...).
· Vigileu els missatges de text que us envien si els heu de contestar trucant a un telèfon amb aquests prefixos, ja que el cost de la trucada és més car.
· Les trucades a aquests prefixos han d’aparèixer desglossades en les factures de telèfon, on podeu comprovar-ne el cost econòmic.

Recordeu que podeu presentar reclamació o denúncia administrativa. Si reclameu per desacord amb la facturació d’aquests tipus de trucades, per evitar el tall de línia, pagueu la resta de trucades de la factura.

Reus, 25 de maig de 2004

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.