Notes de premsa

Reggus 2005 i 15a Nit de Marxa: dues cites amb la música alternativa

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 21/06/2005

ociació Cultural Reguus i l’IMAC programen, un any més, en el marc de la Festa Major de Sant Pere, el Festival Reggus i la Nit de Marxa, dues cites per als amants de la música alternativa.

Enguany, l’organització aposta de forma decidida per grups catalans, com una forma de reconèixer el nivell que està adquirint la música feta des del país en el camp del reggae, l’ska i els ritmes mestissos.
Cal destacar la tornada del grup Skatalà als escenaris que, després de la seva dissolució, emprenen una minigira amb motiu del seu 20è aniversari i Reus es perfila com l’únic lloc de la demarcació de Tarragona on es podrà veure la formació en el marc d’aquesta gira.
Destaquen altres bandes que estan assolint un projecció important: Cheb Balowski, Cañaman, La Kinky Beat i Pirat’s Sounbd Sistema. El cartell es completa amb formacions emergents com Meli & the Xavalins, Plouen Catximbes, Nyhabingi Sound System, Albaraka Reggae i Vallsamba, i amb l’actuació de DJ’s consagrats com Lord Sassafras o Wagner Pá.
La cita amb la15a Nit de Marxa arriba el 28 de juny, a les 24:00 h a La Palma. El Reggus 2005 també tindrà La Palma com escenari, el pròxim 2 de juliol, a les 22:30 h.

Reggus 2005 (12a. Edició)
Dissabte 2 juliol, 22h.
La Palma, REUS
Skatalà, ska (Barcelona), Cañaman, reggae (Madrid), La Kinky Beat, fusió d’estils (Barcelona), Pirat’s Sound Sistema, ragga, reggae, hip hop (Barcelona), Nyahbingi Sound System, jamaican sound (Barcelona), Lord Sassafras, world music (Saragossa), Wagner Pá, Brasil electro (Barcelona), Albaraka Reggae Sound System, jamaican sound (Almoster), Vallsamba, percussió brasilenya (Valls).
Entrada taquilla: 15 euros
Entrada anticipada: 11 euros
15a. Nit de Marxa
Dimarts 28 de juny
12 de la nit, La Palma, Reus
Entrada gratuïta
Cheb Balowski, (fusió, Barcelona), Plouen Catximbes, (reggae, Manresa), Meli & the Xavalins, (jamaican style, Tarragona)
Tota la informació a:
www.reggus.org i www.campusreus.org/reggus

Informació sobre els grups del Reggus 2005
Skatalà
A l’estiu del 85, sis amics es reunien en un local d’assaig per recordar els sons que varen fer que Londres tremolés a finals dels 70 i principis dels 80: la música punk en la seva versió més autèntica (Oi! Music) i l’ska jamaicà ressucitat pels grups del segell Two Tone (Specials, Madness, The Beat,...). Naixia així Skatalà, la llegendària banda que es convertiria en una referència mítica en l’escena ska catalana i espanyola, de les quals en serien els principals iniciadors.
La seva música va ser des del principi un combinat elaborat a base d’alternar i fusionar ska i Oi!, barreja explosiva que encara els caracteritza, tot i que en el transcurs del temps va anar prenent més rellevància l’ska, degut entre d’altres motius, a la consolidació de la secció de saxos i a la plaça fixa indiscutible ocupada pel teclista.
Com la majoria de bandes amb una amplia trajectòria, Skatalà va patir diversos canvis d’ençà la seva formació inicial, escissions que fóren el germen d’altres bandes de Barcelona com ara Tension Friends, Front Pilsen, Knockouts o Dr.Calypso.
A l’any 1987 graven la seva primera maqueta que portava per títol “Fent d’Aquí”, que va representar el naixement de l’ska fet a l’Estat espanyol, fou reeditada en vinil a l’any 1991 pel segell Sock It Records de Semaphore, convertint-se en el primer llarga durada oficial de la banda i encara avui es venen còpies pirates de la cinta original.
Aquella banda va estar tres anys oferint nombrosos concerts arreu de Catalunya i visitant Euskadi i França. Això els va portar a ser seleccionats pel segell britànic Unicorn Records per aparèixer al disc “Planet Ska” la primera recopilació mundial de grups d’ska, al costat de bandes dels USA, Europa i Austràlia.
Després d’un període (1989-90) d’impasse, en que la banda es disgrega en diverses formacions amb la consegüent etapa de consolidació d’un nou grup, comencen de nou la seva marxa pels escenaris amb més força que mai. Tot això sorgeix després de la publicació de la primera recopilació de grups d’ska de l’Estat espanyol, “Latin Ska Fiesta” on s’inclou a Skatalà com a precursor de l’ska i com a pare indiscutible de la resta de bandes participants.
De l’estil classe obrera que els va caracteritzar als seus inicis, la nova formació passa a un so power-ska de molta més qualitat encara que sense perdre per això les seves arrels de jovialitat tavernària ni la poderosa contundència de les seves actuacions en directe. Tot això comença a despertar l’interès de les discogràfiques catalanes i finalment, al març de 1993, signen un contracte amb Al.leluia Records i Capità Swing, donant com a fruit la publicació del que seria el segon LP i primer CD oficial de la banda, “Borinot Borinot”. Comencen així un ascens imparable que els porta a ser sol·licitats pels festivals més prestigiosos de l’Estat espanyol.
Tot plegat els fa pujar a lo més alt de l’escena skatalítica, en la que encara es mantenen després de l’edició al 1994 del seu segon CD, “Un de Nou” anant de gira per Itàlia i França i veient publicades les seves cançons en diverses recopilacions mundials editades per Moon Records (USA), Heatwave (Alemanya) o Gridalo Forte (Itàlia), convertint-se així en la banda d’ska de l’Estat espanyol més internacional, arribant fins i tot a distribuir els seus discos al propi mercat japonès.
Finalment, a inicis de 1998, la banda deixa els assajos i cancel·la totes les seves actuacions, abandonant la seva vida activa. Aquest any però, amb motiu del 20è. anniversari de la creació de la banda, Skatalà reapareix i torna als escenaris, amb una mini-gira per Catalunya que acabarà a Barcelona a final de l’estiu, dins la qual està inclosa la seva actuació al Reggus 2005. Skatalà ja va estar a la 1a. i 4a. edicions del Reggus, ara teniu una nova i inesperada oportunitat d’assistir al seu directe.
www.arrakis.es/~skatala/

Cañaman
Cañaman és una de les principals bandes de reggae de l’Estat espanyol, amb deu anys de concerts, que han consolidat la seva proposta musical i el seu directe, aconseguint nivells de projecció més grans que la majoria de bandes de l’escena reggae del pais.
El seu primer disc “Cañaman” (Pep’s Records, 1997) va servir per dónar a conèixer la banda. El segon “Cambio de vida” (Pep’s Records, 2000), consolida el seu estil reggae amb incursions en el funk i el soul. I el seu tercer treball “Fronteras” (Nice Time/Boa, 2004) suposa el pas definitiu per la consolidació de la banda i la seva projecció internacional. Gravat als estudis Anchor a Kingston (Jamaica), coproducció entre Boa i el segell jamaicà Nice Time, coproduit amb els mítics Sly & Robbie i amb col.laboracions de figures importants de l’escena reggae jamaicana com Capleton, Marcia Griffiths o Anthony B, “Fronteras” és un dels millors treballs discogràfics de reggae a l’Estat espanyol, on es barrejen “foundation riddims”, “new roots” i dancehall”.
Cañaman, que ja va estar a la 6a. edició del Reggus, ha compartit escenari amb artistes de la talla de The Wailers, Alpha Blondy, Anthony B, Pato Banton, The Tamlins, Culture, Rita Marley, Desmond Deker, UB 40 ....
Actualment formen la banda: Kuko (veu), Fernando López (baix), Bratt (guitarra), Marlon (percussió), Yamel (teclats i saxo) i Moussa (bateria).
Cañaman: les bones i positives vibracions del reggae.
www.canaman.com/
La Kinky Beat
La Kinky Beat la van formar el maig del 2003 Matahary, Willy Fuego (ambdós cantants) i Gerard (bateria, membre de Radio Bemba) amb Donato i Manel (baixista i percussionista de la ja mítica banda barcelonina Trimelón) als que posteriorment es va unir Madjid (guitarra, de Radio Bemba) ) i més endavant DJ Chamán; en només dos anys han esdevingut una de les bandes de referència de la música mestissa a Barcelona.
Després de l’àmplia repercussió de la seva primera maqueta, amb la que van guanyar el concurs internacional de maquetes de radiochango.com i Radio France International l’any 2003, surt al carrer el seu primer CD el 2004, “Made in Barna”, publicat per Kasba Music.
El disc inclou 15 temes que es mouen entre el rock steady, el reggae, el punk i el costat més salvatge del mestissatge, produit per Stephane Carteaux (productor de Cheb Balowski o Trimelón entre d’altres) juntament amb David Bourguignon (músic de Radio Bemba que també ha realitzat actuacions esporàdiques amb La Kinky) i el mateix grup, entre les col.laboracions trobem alguns amics que ja van gravar a la maqueta, com el mateix David (guitarra), Arecio Smith (teclat, actualment integrat al directe del grup) o Petete (trombó), i a alguns companys de carretera com Yacine (Cheb Balowski), Gambeat (Radio Bemba) o Muchachito (Trimelón).
El seu directe és precisament directe i es basa en la interpretació dels temes a un ritme trepidant i sense interrupcions, empenyent amb la seva energia al moviment i intercalant els moments predominants de rock steady i reggae amb flashos punk rockers d’alta intensitat. Un centenar de concerts (inclosos importants festivals) en només un any i mig avalen el seu èxit, dels quals més de la meitat han sigut fora de l’Estat espanyol, a França, Itàlia i Bèlgica principalment però també a Alemanya, Holanda i Suïssa.
www.lakinkybeat.com/
Pirat’s Sound Sistema
Sorgits a la vila de Sants (Barcelona) el 1999, i sense haver editat cap treball discogràfic, Pirat’s Sound Sistema no ha parat d’actuar en tot tipus de concerts, festes i festivals. Només el 2004 els concerts van ser més de 70, entre ells al Reggus (Reus), Festes Santa Tecla (Tarragona), One Sound Meeting (Tàrrega), Rebrot (Berga) o Finos Reggae (Bellpuig). Festes populars, grans festivals d’estiu, sales, petits concerts,... han acollit la banda amb resultats evidents: festa a dojo i compromís rimat en català, telonejant a figures i bandes ben diverses com Obrint Pas, Betagarri, Chuki Starr, Lutan Fiyah, The Toasters, Rude,...
Si els haguessim de posar una etiqueta musical aquesta podria ser el raggamuffin. La seva música és una fusió de ragga, reggae, dancehall, hip hop i drum’n’bass, amb lletres combatives i socialment compromeses.
Fins ara només hi havia enregistrats diversos temes seus en recopilatoris com “Cultura de Resistència” 1 i 2 (Arran), Advertències i Advertiments (Propaganda pel Fet) i Sinergies (Propaganda pel Fet). Ara, aquesta primavera de 2005 surt al carrer el seu treball discogràfic, per presentar el qual estan immersos en una nova gira que els tornarà a portar al Reggus però aquest cop a l’escenari principal.
El seu primer treball discogràfic ha comptat amb les col.laboracions, entre altres, de Marc Grau i Marc Serrats de Txerramequ Tiquis Miquis, i Oriol Casas de Pomada, en funcions de producció i elaboració de bases, amb uns resultats envejables.
www.propaganda-pel-fet.com/Portal/bandes.asp
Vallsamba
Vallsamba és la típica formació de les escoles de percussió del Brasil formada per músics amb formacions i procedències diverses, molts d’ells integrants de grups com Alcohol Fino, La Thorpe Brass, Zulú 9.30 o L’Orquestra Bambú, entre d’altres, que toquen instruments diversos: surdos, repiniques, ganzas, caixes, agogos, timbas, tamborins, cuicas,...

En l’actualitat Vallsamba ha realitzat més d’un centenar d’actuacions, bàsicament actuant per les comarques de Tarragona, inundant de ritmes brasilers, batucada, samba, samba-reggae i baïao, els carrers i locals per on actuen.
www.vallsamba.com
Nyahbingi Sound System + Ben Jammin
En contacte sempre amb l’actualitat musical jamaicana, Nyahbingi Sound System, afincats a Barcelona, ha aconseguit ser un dels primers sound systems estatals que ha creuat les fronteres del país per actuar en ciutats europees com Glasgow (Escòcia) o Udine (Italia) i en festivals europeus i estatals de gran renom.
Així doncs, Nyahbingi Sound System ha compartit escenari i cartell amb artistes nacionals de la talla de La Puta Opepé, Arianna Puello, Morodo, La Mala Rodríguez, Mr.Rango o Frank T; i internacionals com The Wailers, Buju Banton, Burning Spear, Skatalites, Jimmy Cliff, Mad Professor o Stone Love.
En l’extensa col·lecció de discos del sound system, podem trobar produccions pròpies i exclusives tallades en vinil expressament per a la difusió única a les sessions en directe (dubplates), de la mà d’artistes de la talla d’ Horace Andy (Massive Attack), Mikal Rose (Black Uhuru) o Dr.Ring-Ding entre d’altres, Així com un bon nombre de produccions amb coneguts cantants i mcs estatals.
Nyahbingi Sound System Nyahbingi Sound mescla en les seves sessions un bon número d’estils de música jamaicana, basant-se sobretot en les produccions actuals de dancehall i new roots però sense deixar mai de banda els orígens de la música reggae : rocksteady, roots reggae, rub-a-dub... Combina en directe sessions plenes de ritmes jamaicans amb diferents mcs tant nacionals com internacionals. Alguns dels mcs amb els que Nyahbingi Sound System col·labora i actua regularment son: Hermano L (La Puta Opepé - Mallorca), Ben Jammin’ (Brighton - Bcn), Chulito Camacho (Madrid), Newton (Madrid), Dr.Ring-Ding (Alemania), Chukki Starr (Uk) o U-Brown (Jamaica) entre d’altres. En aquesta sessió del Reggus venen acompanyats de Ben Jammin, originari de Brighton (Regne Unit) i resident a Barcelona, un dels cantants amb més futur dins l’escena reggae-dancehall..
Nyahbingi Sound System el formen: Mr.Pep (selector), Rochie (selector) i Senior Bombo (Mc).
www.nyahbingicrew.com/
Lord Sassafras
Lord Sassafras, pseudònim de Jordi Gayoso, és un DJ afincat a Saragossa amb una àmplia i diversificada experiència en les músiques ètniques i del món, amb centenars de sessions a la seva esquena, en clubs, festivals i concerts per tot l’Estat espanyol i per nombrosos països d’Europa (França, Hungria, Dinamarca, Eslovenia, Bèlgica, Suïssa,..), amb incursions a l’Àfrica (Festival MASA à Abidjan) i el Brasil (Festival de las culturas, Salvador de Bahía).
Figura emblemàtica i activista polimòrfic de l’escena cultural, Lord Sassafras destila una música oberta als quatre vents, una barreja tenyida de sons de la “world music”, de rock i d’influències etno-tecno. Una barreja que ell anomena “Màfia mundial”, que de festival en festival fa pujar la temperatura de les pistes de ball. Ara es troba implicat en el projecte Zaragoza Acción Sonora.
Visita el Reggus per tercera vegada, per oferir-nos aquesta vegada una sessió basada en els ritmes africans i la percussió.
Wagner Pá
Brasiler afincat a Barcelona és un dels individus més inquiets de l’agitada escena mestissa de Barcelona. A més de fer sessions com a DJ, Wagner Pá és l’ànima del grup Brazuca Matraca, un grup que ja porta editats tres treballs discogràfics. La música de Wagner Pá intenta ser positiva. Melodies i ritmes brasilers i mediterranis, conviuen amb el pop i el rock i amb elements electrònics, en una fórmula a base de bossa nova, electrònica i pop-rock. Música inquieta, ritmes carioques i carnavalers, la melancolia de la bossanova transfigurada brillantment en festa.
Wagner Pá ja té una dilatrada experiència com a DJ i agitador musical. DJ del Jamboree de la plaça Reial de Barcelona durant una temporada, membre del Club Mestizo, DJ en nombrosos clubs, sales i festes, ha participat en treballs discogràfics de Dusminguet i Macaco, ha col.laborat a nivell de Sound-System amb Fermín Muguruza, Dani el Mono Loco (Macaco), Manu Chao.
Albaraka Reggae
Soundsystem de carrer al pur estil jamaicà provinent de la localitat d’Almoster (Baix Camp). Deejay Braggeroes el presentador i la veu, i Louieselecteur el guerrer al vinil, proporcionen al teu cos una bona dosi de ritme amb sabor a reggae, dub i dancehall.

Informació sobre el grups de la Nit de Marxa
Cheb Balowski
Cheb Balowski es van donar a conèixer fa cinc anys, al 2000, quan varen realitzar les seves primeres actuacions “seriosses” a Barcelona i rodalies. Ja al 2001 es van multiplicar el seus concerts per Catalunya, la resta de l’Estat espanyol i diverses sortides a països europeus.
Al setembre de 2001 es va publicar el seu primer CD, “Bartzeloona”, que va ser produit per Iñigo Muguruza i editat pel segell Propaganda, que va suposar un pas endavant en la promoció de la seva música. Els concerts durant el 2002 es van succeint sense parar.
La gira de presentació del seu segon disc, “Potiner”, que va publicar de nou Propaganda a l’Abril del 2.003, va incloure al voltant de 150 actuacions repartides per l’Estat espanyol (actuació al Reggus), Itàlia, Bélgica, Holanda, Alemanya i França. El disc, produit per Stephane Carteaux, tècnic habitual de directe del grup i antic baixista de la desapareguda banda Color Humano, va representar un avanç en el desenvolupament artístic del conjunt que es caracteritzà pel “groove” dels seus temes i la seva densitat rítmica, creuant-se continuament melodies que giren entorn a ambients flamencs, bacànics, àrabs i mediterrànis, la cruilla de la banda.
Si el seu primer disc, “Bartzeloona”, va donar a conèixer una jove orquestra mediterrània i els va portar als escenaris de tot l’Estat espanyol i “Potiner”, el seu segon àlbum, els hi va donar una empenta amb distribució internacional i actuacions a mitja Europa, ara, amb el seu tercer treball, “Plou plom (musiqueta que enamora)”, publicat aquest any 2005 per Kasba Music, Cheb Balowski obren una època de grans expectatives, sortida simultània a gairebé tota Europa i gira quasi mundial (Marroc, Algèria, Finlàndia, Bèlgica, Alemanya, Holanda, Jordània...).
“Plou plom” ens parla dels temps en que vivim mentre l’altra meitat, “(musiqueta que enamora)”, és el contrapès per a tants mal rotllos, és sens dubte un disc “100% Balowski”, continuïtat dels anteriors i mostra dels avanços de la banda, 13 temes plens de ritme, on el rock pren aires mediterranis i es barreja sense complexes amb ritmes i melodies tradicionals, cantats, com de costum, en català, àrab, castellà i francès.
Cheb Balowski ha actuat des de la seva fundació en els principals festivals de l’Estat espanyol (Altaveu, Mercat de la Música Viva, BAM, Reggus, Ondara Folk, Reggus, Festa de la Diversitat, Actual, Festival de Ritmes, La Mar de Músicas, Etnosur, Zaragoza Global, La Foliada de Lalín, Senglar Rock,...) i festes majors.
Cheb Balowski continuen sent Yacine (veu), Isabel (veu), Marc (baix), Santi (guitarra), Jordi Marfà (violí), Dani (acordió i teclats), Tito (trompeta) i Arnau (percussió), si bé en aquest disc ha enregistrat amb el grup per primera vegada el nou bateria, Jordi Herreros, i com a comiat el vell saxofonista, Marcel Pie, qui ha deixat el seu lloc a la banda a partir de la sortida del disc a Sisu.
Un últim apunt, balowski és en polonès un adjectiu derivat del verb balovac que significa divertir-se ballant, així doncs , apa a Balowskejar...
www.hacecolor.com
Plouen Catximbes
Creada a Manresa l’any 2003, aquesta banda factura bones cançons canalitzant el pop a cop de reggae: no es que facin reggae amb regust de pop, ni pop a contratemps. Senzillament, l’essència i trets definitoris de la música pop convergeixen en Plouen Catximbes a ritme de reggae com a catalitzador. El contratemps del reggae és present a totes les seves cançons, servint a voltes de base per a melodies pop, i a voltes, com a contrapunt a tocs més punk setenteros i distorsionats.
Reggae convincent cantat en català amb molts apunts de melodia pop en un espectacle divertit, de somrís instantani i on el grup estableix el ball, la diversió i la fantasia com a elements transversals. A través de la veu d’Albert Palomar (cantautor amb més de 100 concerts, maquetes i aparicions televisives), el grup ens explica les seves històries, íntimes i psicodèliques a la vegada.
Plouen Catximbes va editar el seu primer treball el juny del 2004 “Es veu pluja des de dins” (Propaganda pel Fet - Sinergies), un CD sense concessions on es passa de les reminiscències de la famosa banda britànica The Police a temes marcadament reggae, dels moments més propers al pop a l’experimentació dub.
www.propaganda-pel-fet.com/Portal/bandes.asp
Meli & the Xavalins
El grup neix a Tarragona pel llunyà 1997 quan encara no hi havia massa grups de l’escena skatalítica, agafant el nom d’un comentari irònic expressat durant l’estrena del grup damunt dels escenaris el 1999, a causa del contrast d’edat més que evident entre el cantant i la resta dels membres. Actualment, i després d’algun canvi en la formació, la banda dels Xavalins està conformada per una base rítmica de bateria-baix-teclat-guitarra, acompanyats per una potent secció de vents formada per trombó-trompeta-saxo, i com no, a la veu “El Meli”.
Les influències de la banda han anat variant com és normal. Van començar incloent dintre del repertori versions d’ska d’artistes com Lord Tanamo o Prince Buster, i assaborint el reggae més clàssic de Derrick Harriott. També podíem escoltar temes més “latin” juntament amb algún swing i algún calypso. Encara ara, en els directes els agrada recordar coneguts temes de Skatalites o Toots & The Maytals, però, tot i sense deixar de tocar l’estil amb el que es senten més còmodes, l’ska, creuen que el seu futur s’està encaminant cap al reggae més contundent i combatiu.
Després del seu primer maxi-CD “Judging My Power” (Ariadna Records, 2001) tornen els Meli & the Xavalins amb més força que mai amb un honrós treball sota el braç. “Now Is El Moment” és el resultat de moltes hores d’assaig i dels molts concerts realitzats que els han dut finalment a gravar aquest llarga durada de 12 cançons, enregistrat durant l’estiu del 2003 als estudis “NoLoSe!” de Tarragona, on hi podem trobar tot tipus de ritmes ballables i calents d’arrel jamaicana com ara l’ska, el rocksteady i el reggae, insígnia durant tots aquests anys d’aquest grup tarragoní. El disc és una producció de Meli & the Xavalins, sota el segell de la distribuidora de Castelló Jamaican Memories.
Seguint amb l’esperit de molts artistes jamaicans, “els Meli” continuaran amanint-vos les nits més caloroses d’estiu i les més fredes d’hivern amb el seu push-push i el seu wash-wash perque no pareu de ballar ni un moment. Amics: Now is el Moment!.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.