Notes de premsa
Reus ofereix el Parc de la Festa com a espai estable per les companyies de circ que visitin la ciutat
alde de Reus, Lluís M. Pérez, i la regidora cap d’Àrea de Cultura, Empar Pont, han assistit aquest dimecres 23 de juliol a Barcelona a la creació del circuit estable de Ciutats Amigues del Circ. L’acte ha estat presidit pel conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras; el president de l’Associació de Professionals del Circ de Catalunya, Jordi Juanet, i alcaldes i regidors de deu ciutats més.
L’anunci de l’oferiment d’un espai habilitat amb aigua i llum i totalment polivalent, el Parc de la Festa, per a les companyies que vulguin plantar els seus circs a la ciutat de Reus l’ha fet l’alcalde de la ciutat durant la presentació del circuit estable de Ciutats Amigues del Circ. Lluís Miquel Pérez Segura ha anunciat, a més, que el compromís de Reus amb el circ va molt més enllà i, a més d’organitzar la Fira del Circ de Catalunya, el Trapezi, a partir de l’any vinent una de les produccions que presenti a l’any el Centre d’Arts Escèniques de Reus (CAER) girarà al voltant del circ.
La xarxa de Ciutats Amigues del Circ està formada per les poblacions de Figueres, la Bisbal d’Empordà, Lleida, Mataró, Pineda de Mar, Reus, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Tarragona, Tortosa i Vilanova i la Geltrú. Una vegada iniciada aquesta primera fase, el col·lectiu de Ciutats Amigues s’ampliarà en els propers anys.
El projecte Ciutats Amigues, al qual els municipis s’hi sumen a petició pròpia, pretén crear un circuit estable de circ a Catalunya, atreure nous públics de totes les edats i promoure el circ en totes les seves vessants: educació, recerca, creació, producció, difusió i exhibició. El projecte Ciutats Amigues s’emmarca en el Pla integral del circ de Catalunya.
Les 11 ciutats assumeixen el compromís de desenvolupar, durant un període mínim de quatre anys, una programació continuada d’activitats i espectacles de circ. Així mateix, es comprometen a incloure els espectacles de circ dins les programacions estables d’activitats culturals en igualtat de condicions que la resta d’arts escèniques i a organitzar activitats que promoguin la creació de nous públics.
Les ciutats amigues del circ també es comprometen a garantir que dins la programació anual de circ hi actuïn un mínim d’artistes/companyies catalanes, exceptuant els festivals de caràcter internacional. Es recomana que aquestes companyies representin un mínim del 50% del pressupost en caixets de circ. En aquest sentit, també prestaran una atenció especial a aquells espectacles creats en residències de circ que tenen el suport del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació per a la creació circense.
Les poblacions es comprometen també a signar el «Protocol de col·laboració per a la creació de noves mesures per a la presentació del circ a Catalunya», que determina els drets i deures dels ajuntaments, les companyies i el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació per a la instal·lació en condicions de circs a les ciutats. A més, i sempre que sigui possible, les poblacions que formin part de la Xarxa adaptaran els teatres municipals a les necessitats tècniques que les disciplines circenses requereixen i oferiran espais adequats per acollir en condicions els circs en vela i estructures desmuntables.
Per últim, les poblacions incorporaran la imatge de la xarxa de Ciutats Amigues del Circ en tota la difusió de les activitats que facin. Durant el 2008, les onze ciutats amigues duran a terme més de 300 actuacions i activitats de circ.
Per la seva banda, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació es compromet a incorporar al Pla d’infraestructures les recomanacions tècniques específiques per a l’exhibició d’espectacles de circ en teatres i espais municipals, així com a donar suport econòmic a les activitats incloses en el projecte de cada Ciutat Amiga. L’import d’aquest suport podrà ser de fins al 40% del cost de les activitats i fins a un màxim de 5.000 euros per als municipis de fins a 25.000 habitants, de 8.000 euros per als municipis d’entre 25.000 i 50.000 habitants, i de 15.000 euros per als de més de 50.000 habitants. Aquestes subvencions es vehicularan anualment a través de convocatòries públiques de subvenció al llarg dels anys de vigència del Pla integral del circ.
La Generalitat es compromet també a donar informació de serveis i d’activitats de circ per orientar els municipis a l’hora d’organitzar actes circenses, atenent a les seves infraestructures, pressupostos i nombre d’habitants, i a facilitar una eina d’intercanvi d’informació entre els municipis adherits a la xarxa de Ciutats Amigues.
Per la seva banda, l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC) donarà suport als ajuntaments per a qualsevol consulta, ajut o problema vers l’àmbit del Circ.
La bandera de les ciutats amigues del circ
Durant l’acte, el conseller Tresserras ha lliurat als alcaldes i regidors una bandera que identifica la seva població com a ‘ciutat amiga del circ’. Es tracta d’una imatge distintiva que les acredita com a poblacions compromeses amb el circ. Els municipis podran utilitzar aquesta bandera durant les activitats que duguin a terme per promoure i potenciar el circ.
El Pla integral del circ de Catalunya
El Pla integral del circ de Catalunya, acordat entre el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació i l’Associació de Professionals del Circ de Catalunya, aborda des de diverses vessants la millora i l’impuls del sector del circ i proposa les polítiques que cal seguir perquè la formació, la creació, la difusió, la producció i la projecció internacional del circ es puguin desenvolupar en condicions adequades.
En aquest sentit, els objectius del Pla són dignificar i professionalitzar el sector, estimular el talent i la creativitat, garantir l’exhibició en condicions adequades i dinamitzar econòmicament el sector. Amb aquesta finalitat, el Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació ha augmentat enguany un 50% els recursos destinats al circ, fins als 2,44 milions d’euros.
Per últim, el Pla integral del circ vol incidir de manera directa en la creació de nous públics. Amb aquest objectiu s’engegarà a finals d’any una campanya de comunicació sobre el circ.