Notes de premsa

Comença a Reus l’experiència pilot dels Espais de Benvinguda Educativa<br />

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 27/10/2008

t dilluns, 27 d’octubre, ha obert portes el primer dels tres Espais de Benvinguda Educativa que Reus posa en marxa. Els EBE són unitats de suport i assessorament, previs a l’escolarització que donen servei d’acollida a tota la unitat familiar, especialment als infants i joves, en els diferents aspectes relacionats amb l’educació en el marc general del procés d’integració al municipi i al sistema educatiu, per garantir l’atenció individualitzada i col·laborar en la millora de la qualitat dels centres educatius.

L’EBE que ha iniciat l’activitat amb els infants i joves està situat en les instal·lacions cedides pel col·legi La Salle (plaça de la Pastoreta), el més cèntric dels tres espais previstos, i acull vuit nens, dels quals tres estan en edat de fer l’ensenyament primari i cinc, l’ESO.

Reus, juntament amb Vic, participa en l’experiència pilot a Catalunya de creació dels Espais de Benvinguda Educativa (EBE), endegada pel Departament d’Educació de la Generalitat en corresponsabilitat amb els dos ajuntaments. Els EBE, a Reus, atendran els nouvinguts d’entre 8 i 16 anys, amb activitats de quatre hores al matí i la participació en els Plans Educatius d’Entorn. Els equips de professionals que hi participen, diagnosticaran i orientaran els futurs alumnes i les seves famílies per que es puguin incorporar al sistema educatiu amb més garanties.

Adequació d’instal·lacions
A Reus, hi haurà un total de tres EBE, situats adjacents a una escola pública, el CEIP Alberich i Casas, un institut públic, l’IES Gabriel Ferrater i una escola concertada, el col·legi La Salle, repartits de forma que donen una cobertura territorial àmplia a la ciutat. Tot i la proximitat amb les escoles, els Espais de Benvinguda tenen un funcionament autònom i independent dels centres escolars i la gestió compet a la Generalitat de Catalunya i a l’Ajuntament de Reus.

Per posar-los en marxa, durant els darrers mesos, s’han fet obres d’adequació de les instal·lacions. A La Salle s’ha condicionat un espai situat a la segona planta de l’edifici històric. Adjacent a l’IES Gabriel Ferrater s’hi col·locarà una nova instal·lació i al CEIP Alberich i Casas es condiciona un espai que ja existeix i que queda buit pel trasllat dels alumnes a l’edifici de nova planta construït per ampliar el centre.

Procés d’arribada
L’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) on es fan els tràmits d’empadronament, continua sent la porta d’entrada a la ciutat. En cas que hi hagi menors en edat escolar, les famílies s’adrecen a l’Oficina Municipal d’Escolarització, on reben la informació inicial. En aquest punt intervé la Comissió Tècnica de Derivació que decideix, cas per cas, i d’acord amb les circumstàncies de cada nouvingut, si s’ofereix la possibilitat de cursar alguna mòdul als Espais de Benvinguda Educativa. Als EBE, el futur alumnat i les seves famílies passen per un procés d’acollida, per l’avaluació de les seves necessitats i realitats i reben formació i informació. El següent pas és l’assignació del futur alumnat als centres escolars i el traspàs de la informació de l’EBE al centre educatiu.

Temps d’estada a l’EBE
Les actuacions amb infants i joves tindran una durada flexible en funció de les característiques dels infants i joves atesos i del moment d’arribada al municipi. A priori, es calcula que el temps mitjà d’estada pot ser d’un mes, que s’allargaria si fos necessari.

L’experiència de Reus
Reus no comença de zero en les experiències d’acollida a persones nouvingudes. L’any 2005 l’Ajuntament va posar en marxa les sessions de benvinguda per a persones nouvingudes, que desenvolupen tècnics del Pla Transversal d’Immigració. Aquestes sessions, que s’ofereixen als nous empadronats d’origen estranger, tenen com a objectiu informar dels serveis i recursos municipals, dels drets i deures de la ciutadania, de les característiques socials i culturals de l’entorn i dels valors que fomenten la convivència i la participació ciutadana. Aquesta continuarà sent la porta d’entrada a la ciutat, on es farà la primera acollida abans de derivar a les famílies amb fills en edat escolar als EBE, per continuar amb el procés d’acompanyament, formació i informació.

Dades demogràfiques i matrícula
A mitjans d’octubre de 2008, a Reus consten 109.755 pesones empadronades, de les quals 22.381 són estrangeres. La immigració extracomunitària representa prop del 15% de la població.

En el curs escolar 2007-2008, la comissió d’escolarització va gestionar 1.085 sol·licituds d’incorporació a les aules fora dels terminis ordinaris de matrícula. En concret, hi va haver 299 sol·licituds en l’etapa d’educació infantil, 464 en la primària i 322 en l’ESO.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.