Notes de premsa

El servei d’atenció al contribuent redueix el temps per fer tràmits a Hisenda

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 23/02/2009

rvei d’Atenció i Informació al Contribuent (SAIC) de l’Ajuntament de Reus ha millorat l’atenció als usuaris i ha aconseguit reduir el temps que els contribuents destinen a l’hora de fer els seus tràmits a les dependències municipals d’Hisenda, tot i l’increment registrat en el número d’usuaris. Igualment, creix el número de contribuents que opten per pagar les taxes i els impostos de manera fraccionada i via telemàtica o els caixers automàtcs.

El SAIC ha gestionat durant el 2008 un 5,7% de tràmits presencials més que el 2007. Dels 34.814 usuaris atesos el 2007 s’ha passat als 36.944 el 2008. Malgrat aquest increment, el temps que els usuaris han hagut de destinar a fer aquestes gestions s’ha reduït el 2008 en una tendència que s’ha accelerat el mes de gener d’enguany.

Dels 17’ 2” de mitjana del 2007 s’ha passat als 16’ 37” el 2008. Pel que fa al temps d’espera, dels 8’ 54” del 2007 s’ha passat als 9’ 25” del 2008. Mentre que el temps d’atenció s’ha reduït dels 8’ 18” de 2007 als 7’ 12” de 2008. La millora de l’atenció als usuaris es detecta també durant el gener de 2009, quan el número d’usuaris es manté a l’alça, però els temps dedicat pels usuaris (inclosa l’espera i l’atenció) es redueix en més de cinc minuts respecte el gener de 2008.

Noves Tecnologies
D’altra banda, cada vegada són més els contribuents que opten per fer el pagament de tributs mitjançant noves tecnologies, bé a través d’internet o bé a través dels caixers automàtics de l’Ajuntament, dues opcions que representen una alternativa a fer el pagament presencial a les oficines d’Hisenda. L’any 2008, el nombre de rebuts abonats a través d’internet i banca electrònica va pujar un 4,19%. També va pujar els rebuts abonats a través de caixer: un 9,51% més que l’any anterior. En suma, deu de cada cent rebuts es paguen per mitjans electrònics o caixers de l’Ajuntament.

Durant l’any 2008, 3.306 rebuts, per un valor de 600.701,08 euros es van abonar via internet o a través de la caixa electrònica. A través dels caixers automàtics instal·lats a l’Oficina d’Atenció Ciutadana, el SAIC i el dipòsit de vehicles, es van fer efectius 18.589 rebuts, per valor de 1.390.387,17 euros. Sumant els dos sistemes, la xifra de pagaments no presencials a les dependències d’Hisenda pugen a 21.895, i mitjançant aquestes eines es van recaptar 1.991.088,25 euros.

Pagament fraccionat
El nombre de contribuents que opta per pagar els impostos de forma fraccionada, en deu mensualitats, ha incrementat en un 29,82%% en l’últim any fiscal. Aquest mes de gener, la xifra se situa en els 12.006 contribuents acollits. La gran majoria, però, prefereix pagar seguint el calendari fiscal ordinari.

L’Ajuntament ofereix aquesta opció per fer més còmode el pagament dels impostos. L’import de tots els rebuts de padró, és a dir, l’impost de vehicles, l’IBI (urbana i rústica), la taxa d’escombraries, i també, si s’escau, les taxes d’aprofitament de Via Pública (guals) i l’IAE, s’unifica i es divideix l’import en les deu mensualitats. El pagament es liquida mensualment de febrer a agost a través de l’entitat bancària triada. Els mesos de setembre, octubre i novembre es confeccionen tres cobraments addicionals, amb els ajusts entre la quantitat abonada l’any anterior (sobre la qual es fa el càlcul de les mensualitats) i l’import a liquidar l’any en curs. Per acollir-se al pagament fraccionat cal estar al corrent de pagaments i no tenir cap deute pendent en via executiva. El termini per acollir-s’hi està establert al mes de gener, abans de que es comencin a girar els primers rebuts en el calendari fiscal.

Reus va ser pionera en oferir, ja l’any 1994, aquesta fórmula de pagament i des de llavors, diversos municipis s’han interessat pel model. A Reus, des que l’Ajuntament va implantar aquest sistema, la xifra ha anat en augment constant:

Any Contribuents
1994 79
1995 650
1996 1.441
1997 2.331
1998 3.300
1999 3.918
2000 4.605
2001 5.196
2002 5.474
2003 6.337
2004 6.993
2005 7.713
2006 8.303
2007 8.750
2008 9.416
2009 12.006

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.