Notes de premsa

Canvia el perfil de les consultes dels consumidors a l’OMIC arran de la crisi

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 10/08/2009

nvi de cicle econòmic s’ha deixat sentir a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC, c/Sant Carles i Sant Josep). En primer lloc, s’ha registrat una davallada significativa de les consultes sobre la compra venda d’habitatges (obra nova, en construcció i segona mà) i paral·lelament, augmenta, tot i que en menor mesura, les consultes sobre operacions bancàries relacionades amb la reunificació de deutes o sobre la impossibilitat de fer front als prèstecs, saldos deutors, etc... El que no ha canviat en els darrers anys és que el sector de les telecomunicacions ha estat i continua sent el que motiva més consultes i reclamacions.

El més significatiu ha estat la davallada de les consultes sobre compra venda d’habitatges experimentada els últims anys. L’any 2005, s’hi van fer 488 consultes, i aquest tema representava un 18,42% del total. El pes ha anat baixant progressivament fins arribar al 2008, quan sobre aquesta qüestió es van fer 111 consultes que equivalen al 6,25% del total.

Any N. consultes % del total
2005 488 18,42%
2006 248 11,86%
2007 150 8,53%
2008 111 6,25%

No només ha baixat el seu pes relatiu, sinó que a més varia el tipus de consulta. Abans eren referides a l’incompliment de contractes per part del venedor, com per exemple: retard en el lliurament, inclusió de clàusules abusives, defectes de construció o lliurament de l’habitatge sense la documentació requerida. A partir de mitjans de 2007 i sobretot al 2008, gran part de les consultes en aquest capítol fan referència a la impossibilitat d’aquirir l’habitatge, o bé al fet de tenir un contracte signat amb el promotor per aquest no pot començar la construcció o bé que, havent donat una quantitat a compte, a l’hora d’escripturar l’entitat bancària no concedeix el préstec hipotecari.

Paral·lelament augmenten les consultes sobre entitats bancàries i entitats financeres que tenen a veure amb les dificultats per pagar. L’increment d’aquest tipus de consulta, però, és mot més moderat. De fet, es passa de percentatges del 2,49% al 2005 a percentatges del 4,05% al 2008.

Any N. consultes % Total
2005 66 2,49%
2006 45 2,15 %
2007 54 3,07%
2008 72 4,05%

Les consultes sobre entitats bancàries durant els anys 2005 i 2006 eren referides, fonamentalment, a la constitució i o a la subrogació d’hipoteques, al tipus de referència de revisió, a més de les relacionades amb comissions bancàries i ús fraudulent de targetes ddee crèdit.
A l’any 2007 comença a introduir-se un concepte nou en les consultes a l’OMIC: la reunificació de deutes, coincidint amb la proliferació d’empreses que sense ser entitats bancàries realitzaven tasques d’intermediació entre aquestes i els clients, per tal d’aconseguir un nou finanaçament a canvi d’una comissió que normalment era un percentatge de l’operació.
L’any 2008 és quan l’augment de consultes en aquest sector és més significatiu. El tipus de consulta més habitual és, en aquest sentit, la impossibilitat de fer front als préstecs hipotecaris, als crèdits personals o als saldos deutors de les targetes de crèdit.

Telecomunicacions, al capdavant
En qualsevol dels casos, i seguint la tendència dels últims anys, el sector que més reclamacions ha generat són les telecomunicacions i, en concret, la telefonia fixa i mòbil, connexions a internet i televisió per cable, que han generat 139 reclamacions: el 40% del total.
En general, l’any 2008, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor ha realitzat 7.925 actuacions. D’aquestes, 5.800 (73,19%) han estat atencions telefòniques, 1.777 consultes que demanen una resposta immediata, informativa i orientadora i que es resolen al moment. De reclamacions, se’n van atendre 348. Les reclamacions són aquelles en les que el ciutadà considera que ha patit un perjudici econòmic i decideix reclamar.

El regidor cap de l’Àrea de Recursos Generals i Hisenda, Carles Salas, atendrà els mitjans de comunicació interessats a través del telèfon de la DCC: 977 010 023.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.