Notes de premsa

Pla integral d’aparcaments per la millora de la mobilitat de cara al 2010

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 5/10/2009

resa municipal AMERSAM ha preparat el Pla integral d’aparcaments 2010 per millorar la mobilitat a la ciutat. Entre d’altres mesures, es congelaran les tarifes dels pàrquings, es rebaixaran els preus d’alguns abonaments i se simplificarà l’aparcament de superfície, amb la diferenciació de les zones blaves, taronjes i verdes. També es controlaran més les zones de càrrega i descàrrega per augmentar-ne la capacitat.

La gestió dels espais d’estacionament públic (tant els pàrquings subterranis com les àrees de zona blava, incloent-hi també les àrees de càrrega i descàrrega) tenen un paper fonamental en la mobilitat a la ciutat.

Anàlisi previ de l’aparcament a la ciutat de Reus
El Pla integral d’aparcaments és fruit d’una diagnosi prèvia s’ha analitzat la situació de l’estacionament a la ciutat que ha detectat alguns aspectes que es poden modificar i/o millorar amb l’objectiu de contribuir a una bona mobilitat interna.

Estacionament residencial:
es detecta un dèficit d’estacionament residencial nocturn (xifrat aproximadament en 1.500 places, que es concentra sobretot a la zona dels passejos i l’avinguda de la Salle) i, durant el dia, l’ús de l’oferta d’aparcament en zona no regulada per parquímetres presenta un nivell de saturació durant tot el dia, amb una ocupació residencial important.

Pàrquings públics municipals:
disposen d’una tarifa sensiblement superior a la de la zona regulada per parquímetres; hi ha una única tarifa per a tots els pàrquings municipals, independentment de la seva centralitat o nivell d’ocupació; no existeix una oferta específica per a usuaris que aparquin per motius de feina.

Aparcament regulat en superfície:
l’ús de la zona blava és de pràcticament el 100%, una ocupació total, amb zones on se supera una rotació de 7 vehicles per plaça i dia. Pel que fa a les zones blaves ubicades en solars –destinades a estades de llarga durada, amb un màxim de 4 hores– el seu ús és a la pràctica molt similar a les zones blaves ubicades als carrers.

Càrrega i descàrrega:
aquestes zones tenen una ocupació mitjana del 85% i, en bona part, en fan ús usuaris que no realitzen operacions de càrrega i descàrrega (tant turismes com vehicles comercials); l’oferta actual es demostra insuficient en alguns moments del dia per oferir un servei de qualitat, sobretot a causa de l’ocupació per part de vehicles que no fan tasques de càrrega i descàrrega. Caldria un major control per optimitzar l’oferta de places i augmentar-ne la capacitat.

Principals línies d’actuació
Amb l’objectiu de posar la gestió del sistema d’aparcaments al servei de la mobilitat, AMERSAM planteja força novetats de cara a l’any vinent. Diverses línies d’actuació responen a la mesura general d’estructurar l’aparcament per corones d’accessibilitat, d’aquesta manera s’associa la tarifa del servei amb la zona on s’aparca, tot i que els preus es mantenen el 2010, sí que baixen les tarifes en els aparcaments de la segona corona. Així, a la corona central, es dóna prioritat a l’estacionament de curta durada i a les tasques de càrrega i descàrrega, desplaçant els vehicles que estacionen per temes de feina (durades més llargues) a la segona corona. Les mesures concretes són les següents:

1. Pàrquings públics municipals:
s’adequa el sistema de tarifació a les corones d’accés (més barat quan més lluny del centre) i es redueix el preu màxim diari als aparcaments de la segona corona. La resta de preus es congelen.
Tarifes generals aparcaments
Accés Aparcament Tarifa actual any 2010 %
Corona 1 Les Oques 1,60 e/hora i 8 e/24 hores = 0%
Baluard 1,60 e/hora i 8e/24 hores = 0%
Llibertat 1,60 e/hora i 8e/24 hores = 0%

Corona 2 Pastoreta 1,60 e/hora i 8 e/24 h 5 e/24 h - 37%
Passeig Prim 1,60 e/hora i 8 e/24 h 5 e/24 h - 37%
St Ferran 1,60 e/hora i 8 e/24 h 5 e/24 h - 37%

Abonaments: 2 mesos gratis al nocturn i nou abonament diürn
També es mantenen els preus vigents pel que fa als abonaments amb caràcter residencial (monopàrquing) i multipàrquing. L’increment també és 0 per al servei d’aparcament amb modalitat Targeta P, la compra anticipada d’hores d’aparcament.
Per incentivar l’aparcament dels residents als pàrquings municipals, el Servei d’abonament nocturn s’amplia amb tres hores d’aparcament de dilluns a dissabte en la franja horària de 13h a 16h, sense increment de la tarifa. Aquesta mesura té per objectiu alliberar de pressió les places de superfície, coincidint amb un descens de la demanda d’aparcament subterrani als migdies. A més, per promocionar aquest modalitat, s’ha aprovat concedir la bonificació de dues mensualitats del 2010 a tots els usuaris que disposin de l’abonament nocturn a 31 de desembre de 2009. Els preus es mantenen i el nocturn costa 48 euros/mes.

Abonament nocturn
Horaris actuals proposta 2010
19h a 9h / diumenges i festius 24 h 19h a 9h / 13h a 16h / diumenges i festius 24 h

I una altra novetat important en el tema d’abonaments és la creació d’un nou abonament diürn i monopàrquing de 12 hores diàries que s’ofereix als aparcaments situats a la segona corona, amb uns preus més assequibles per donar una alternativa al col·lectiu de vehicles forans que accedeixen diàriament a la ciutat per motius laborals. D’aquesta manera, es contribueix també a alliberar els pàrquings de la corona central, més adreçats a l’aparcament de rotació, on els preus es mantenen igual que enguany.

Nou abonament mensual diürn
Temps 2009 2010 %
A12 (12 hores) Multipàrquing Monopàrquing
qualsevol aparcament Pastoreta/Prim/St Ferran
72 euros 50 euros -31,40%

Abonament nocturn divendres i dissabte a la nit
Al nou aparcament Sant Ferran (proper al passeig Mata) s’introdueix una franja nocturna per donar respostes a les necessitats d’aparcament nocturn per motius d’oci. D’aquesta manera, es crea una franja horària des de les 23h a les 4h dels divendres i dissabtes, amb una tarifa un 50% més barata que l’habitual.

Noves tarifes nit divendres i dissabte St Ferran
Pàrquing de Sant Ferran Horari diürn Horari nocturn
Franja horària de 04:00 a 23:00 de 23:00 a 04:00
Total 1a. Hora 1,60 e 0,80 e
Total 2a. Hora 1,60 e 0,80 e
Total 3a. Hora 1,60 e 0,80 e
Total 4a. Hora 0,20 e 0,10 e
Restants 0 e 0 e
Màxim franja 5,00 e 2,50 e
Màxim diari 24 hores 5,00 e 5,00 e

2. Aparcament regulat en superfície:
Per afavorir la rotació a les places de superfície disponibles a les zones més properes al centre, es proposa la coordinació de les tarifes d’estacionament entre els pàrquings públics i la zona blava. L’objectiu és una progressiva convergència de les tarifes de la zona blava amb les dels aparcaments, tot plegat per reduir l’impacte del vehicle privat al centre i l’ocupació de l’espai públic. D’aquesta manera es vol acostumar als usuaris a fer servir els aparcaments subterranis en detriment de la zona blava, posant l’èmfasi que les tarifes dels pàrquings es regeixen per temps real: només es paga pels minuts d’estada. Actualment, aparcar una hora als aparcaments municipals costa 1, 60 euros i fer-ho en la zona blava més cara 1,20 euros. La proposta de l’empresa municipal és coordinar progressivament les dues tarifes perquè convergeixin en el termini de cinc anys.

Aquesta és una de les mesures sorgides arran de la simplificació i diferenciació de les tarifes de les zones blaves destinades a les durades curtes (que permeten una alta rotació) amb les de durades més llargues. Ara hi ha fins a vuit tarifes diferents entre zona i àrees blaves, mentre que el nou sistema es basa també en corones a partir del centre per estipular tarifes i durada de l’estada, de manera que clarifica el sistema de cara als usuaris.

(veure mapa adjunt)
Corona 1: zones A i B. Tota l’oferta de zona blava és a la calçada, no hi ha àrees específiques, és on hi ha les tarifes més altes i les estades màximes més curtes.
Corona 2: zones C i D. La zona C és de zona blava a la calçada i té 2 hores de durada màxima d’estacionament, la zona D correspon a l’oferta en àrees i solars de zona blava i permet una durada màxima d’estacionament de 4 hores.
Resta de zones de la ciutat: zones E i F i aparcaments d’intercanvi modal. La zona E correspon a àrees i solars de zona blava, amb una tarifa baixa i una durada màxima de 4 hores, la zona F és una oferta específica per cobrir la demanda del Mercat del Carrilet amb una durada màxima de 2 hores i els aparcaments d’intercanvi modal (“park & ride”), estacionament en superfície per cobrir la demanda d’intercanvi modal a l’estació d’autobusos.

Aquest nou sistema per corones s’acompanya d’una nova senyalització que diferencia les zones de la ciutat en funció de la seva centralitat, accessibilitat, ocupació i tarifa:
Àrea Blava: calçada
zona A, durada màxima 1,5 h
zones B i C, durada màxima 2 h
Àrea Taronja: solars i àrees de superfície
zones D i E, durada màxima 4h
zona F, durada màxima 2 h
Intercanvi modal
Estació d’autobusos, durada màxima 8 h

Corona 1 Zona A 1,5 hores
Zona B 2 hores
Corona 2 Zona C 2 hores
Zona D 4 hores
Zona E 4 hores
Resta ciutat Zona F (mercat Carrilet) 2 hores
Intercanvi modal (est. autobusos) 8 hores

Tarifes zones blaves per al 2010
2009 2010 %
preu mig 0,86 e/hora 0,95 e/hora 9,96

A la nova zona blava, l’any 2010 el preu de la primera hora oscil·la entre 1 euro i 1,40. A la zona taronja, la forquilla de preus de la primera hora d’estacionament se situa entre 0,75 cèntims i 1 euro.

3. Zones de càrrega i descàrrega
Amb l’objectiu de millorar l’eficiència de les zones de càrrega i descàrrega, AMERSAM col·laborarà amb la Guàrdia Urbana en el control i la vigilància de les zones de càrrega i descàrrega situades a l’àmbit de la primera corona i en els carrers on hi hagi implantat el servei d’aparcament regulat de zona blava.

En aquesta zona, el centre de la ciutat, se senyalitzaran de forma diferenciada amb el distintiu «Zona de càrrega i descàrrega professional». Aquestes àrees diferenciades s’inclouran en el sistema de vigilància i control global de la zona blava, amb l’objectiu de reduir-hi les llargues estades de vehicles comercials i la presència de turismes.

El temps d’estada màxim en aquestes zones serà de 30 minuts; temps a partir del qual els vehicles estacionats poden ser objecte de denúncia per part dels agents de control de les zones d’aparcament regulat. Així, els vehicles comercials disposarien d’una targeta que els permetria obtenir un tiquet gratuït on quedés marcada l’hora d’arribada i l’hora màxima d’estacionament.

Aquest nou sistema s’implantarà en dues fases: primer es farà una campanya per donar a conèixer la nova regulació amb l’objectiu d’evitar l’estacionament de vehicles no autoritzats a l’espai reservat per a càrrega i descàrrega i, en una segona fase, es començarà a fer el control i la vigilància del temps d’estacionament dels vehicles autoritzats que realitzen tasques professionals. Un cop funcioni el sistema, el procediment serà el següent: el vigilant detecta un vehicle estacionat de manera inadequada o que ha excedit el temps a la zona de càrrega i descàrrega professional, fa una fotografia del vehicle infractor i la tramet al centre de control de la Guàrdia Urbana, on s’analitzarà la informació rebuda i s’emprendran, si cal, les accions sancionadores oportunes.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.