Notes de premsa

L’Hospital Universitari Sant Joan posa en funcionament el sistema automatitzat de transport de material

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 1/08/2011
Dos dels set robots capaços de posar-se en moviment i executar tasques d’entrega i recollida de material.

pital Universitari Sant Joan de Reus ha posat en funcionament un sistema de plataformes robotitzades que efectuen el transport de material de les àrees logístiques del centre: Cuina, Bugaderia, Magatzem General i el Servei de Farmàcia.

Són 7 vehicles autònoms equipats amb comunicació per radiofreqüència que tenen registrat el mapa de tot l’Hospital: són capaços de posar-se en moviment i executar tasques d’entrega i recollida d’un punt A a un punt B sense que sigui necessària la intervenció humana. Un sistema central informatitzat controla el moviment de cadascun d’ells per wifi.
Les primeres proves del sistema van començar al maig, i des de l’11 de juliol funciona amb normalitat a tots els serveis.

El procés pas a pas

Inicialment, les plataformes robotitzades són a una estació central, situada a la planta -2, al costat del Servei de Farmàcia. Cada àrea logística té una planificació horària per iniciar l’abastiment de material als diferents serveis de l’Hospital, que serà quan les plataformes es posin en moviment.

Per exemple: el Servei de Magatzem General (que s’encarrega d’abastir material fungible com venes, agulles o guants) comença la planificació a les 10 del matí, i això significa que els professionals de magatzem preparen les comandes de material que s’han de transportar a cada servei per aquesta hora.
A continuació, situen el primer carro enllestit a una parada de recollida, que és un punt senyalitzat específicament per facilitar la geolocalització del punt de recollida de cada servei. Mitjançant un sistema de lectura de targetes RFID (lectura per radiofreqüència) el sistema detecta que ha de dirigir una de les plataformes robotitzades cap allà, a recollir el primer carro.

La plataforma es mou pels passadissos tècnics (només accessibles als professionals) i arriba a l’àrea de magatzem, fins a l’esmentada parada de recollida.
Se situa sota el carro i l’aixeca lleugerament perquè no toqui el terra amb un sistema neumàtic. Poden carregar un pes de fins a 500 kg. La targeta RFID que té cada carro indica, a més, a quin punt del centre s’ha de transportar aquella comanda.
A continuació, transportarà el material al seu destí, si cal, fins i tot en ascensor, que també pot utilitzar amb la comunicació via wifi.

A cada destí hi ha dues parades on pot aturar-se la plataforma: una és per a l’entrega i l’altra per a la recollida. Això és perquè les plataformes no només entreguen material, sinó que també recullen els residus posteriors, com és el cas de les safates de menjar després de dinar o roba bruta per portar a bugaderia. D’aquesta manera, els professionals dels serveis poden deixar carros amb residus a la parada de recollida i el sistema enviarà una plataforma perquè ho vagi a recollir i a entregar al servei logístic corresponent.

Així doncs, quan arriba a la parada de recollida o entrega emet un senyal auditiu per informar els professionals de l’arribada de la comanda. Treuran el carro de la plataforma i tot seguit tornarà a l’estació central o a realitzar una altra entrega.
Mentrestant, la resta de plataformes s’han dirigit una darrera l’altra a l’àrea de magatzem per transportar la resta de comandes als diferents destins. Així successivament fins a completar totes les tasques del Magatzem General i passar al següent Servei de la programació diària, com pot ser el Servei de Cuina.

Dades d’activitat

Cal destacar que, només a l’hora de dinar, es mouen entre 13 i 15 carros de la cuina a les diferents àrees d’hospitalització, i tot el moviment logístic el completen les 7 plataformes de manera automatitzada.

Actualment, el sistema fa més de 350 viatges diaris. Això suposa recórrer una distància aproximada de 130 km cada dia, distància que correspondria fer als professionals de logística si no es disposés d’aquesta tecnologia. Amb l’Hospital a ple rendiment, està capacitat per assolir gairebé 600 viatges diaris.

El transport robotitzat comença a treballar a les 7 del matí i funciona fins les 21 hores. Les màquines tenen una autonomia de 2 a 3 hores, quan detecten que s’està acabant la bateria tornen a l’estació central per carregar-se completament en poc menys de 20 minuts.
El temps que es triga a recollir o entregar el material varia depenent del punt de l’Hospital on s’ha de dirigir, però no acostuma a ser superior als 10 minuts en cas que facin el trajecte més llarg. Les entregues als serveis propers a l’estació central, en canvi, es completen en 2 minuts.

Traçabilitat i supervisió en temps real

Els vehicles estan supervisats en tot moment pel Servei d’Informàtica de l’Hospital, que disposa de panells on visualitzar en temps real on és cadascun i de donar instruccions en cas de produir-se un error de comunicació.

Les plataformes es mouen a una velocitat màxima de 2 m/s. Estan equipades amb sensors de moviment que redueixen la velocitat quan detecten un objecte o ésser viu a uns metres de distància. Si l’obstacle no s’aparta de la ruta del vehicle, quan sigui davant s’aturarà i avisarà amb un senyal auditiu.
Com no podia ser d’una altra manera, les plataformes també es detecten i eviten entre sí, i tenen pilots lluminosos per ser visibles amb poca llum.

Dos dels set robots capaços de posar-se en moviment i executar tasques d’entrega i recollida de material.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.