Notes de premsa

L’artista reusenca Alba Sotorra presenta «Wargames» a Cal Massó

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 2/01/2012
Alba Sotorra

ista Alba Sotorra Clua (Reus, 1980), presenta al Centre d’Art Cal Massó (c/ Pròsper de Bofarull, 7, de Reus) a partir de dimecres, 4 de gener, i fins al 5 de febrer, l’exposició Warga¬mes, una videoinstal·lació documental. Aquest muntatge és fruit del projecte guanyador del II Premi Beca Cal Massó 2010. El projecte es divideix en dues presentacions simultànies: una a Cal Massó i l’altra al Centre de Lectura de Reus (c/ Major, 15). La inauguració de les dues instal·lacions és prevista el mateix dia 4 de gener a les 18 h al Centre de Lectura i a les 20 h al Centre d’Art Cal Massó. Durant la inauguració s’ha previst una actuació d’Héctor Arnau i un petit espectacle d’improvisació musical.

Utilitzant tècniques de mapping i realitat augmentada, i més de 25 projectors, l’exposició ens endinsa en la memòria d’un soldat que acaba de tornar d’Afganistan. Les imatges reals del seu arxiu familiar, des que comença a gatejar fins a la seva etapa al front, passant pels seus jocs de la infància i les seves recreacions militars d’adolescent, es contraposen a les imatges que circulen per Internet i que han alimentat el seu imaginari.

L’exposició forma part d’un projecte transmedia que inclou la producció d’un llargmetratge documental per a cinema que es veurà a festivals d’arreu del món, i un documental interactiu per a Internet.

A principis del 2010, Alba Sotorra investiga sobre el canvi de paradigma de la guerra contem¬porània, en un context on els estats, paulatinament, van delegant el control dels seus exèrcits a empreses militars privades, convertint la seguretat en un bé de consum. Col·laborant amb Hossein, un periodista iranià, assisteix a unes entrevistes en unes jornades de protesta con¬tra la guerra de l’Afganistan a Berlin. És aleshores quan coneix en Djalal, nebot de Hossein i protagonista del projecte, que els va acompanyar i ajudar amb les traduccions. Ell mateix havia estat a l’Afganistan com a soldat, i conèixer la seva experiència de primera mà va fer interessar l’artista per la història personal del exsoldat.

A partir d’aquell moment, la recopilació i treball de l’abundant material ha portat Alba Sotorra a plantejar un projecte complex, que no s’acaba amb l’exposició Wargames, sinó que busca la continuïtat i diversificació de la peça per mitjà d’un documental per a cinema i televisió, i un interactiu per a Internet.

Recursos utilitzats

  • 3 projeccions amb vídeos de la infància 
  • 6 projeccions mapejades sobre columnes, amb vídeos de les seves recreacions militars durant l’adolescència 
  • 6 codis QR (1 per columna) vinculats a 6 vídeos de Youtube 
  • 1 projecció que tira per random imatges de google vinculades a la paraula “guerra” 
  • 1 projecció que tira a temps reals els twitts vinculats al hashtag “guerra” 
  • 3 projeccions amb vídeos de Youtube 
  • 3 projeccions amb vídeos de la seva etapa com a soldat a l’Afganistan 
  • 1 projecció d’un primer pla de DBM llegint a càmera el test per a la llicència d’armes.

Text de reflexió de l’artista a l’entorn del muntatge
«Necessitem la guerra. Els nostres costums, la nostra cultura, precisen d’ella. Les seves víctimes són imprescindibles per al nostre art; els nostre avenços científics s’alimenten de la tecnologia militar. El front s’ha desplaçat uns milers de kilòmetres més enllà. O potser s’atrinxera a les lleis, al treball, a la societat de consum. Alguns afirmen que la portem dins, des que naixem, en els nostres gustos, en la competència sexual, en la pròpia inutilitat. Si som nosaltres els afectats, amb les nostres addiccions, l’apatia, el benestar, o si els més perjudicats són tota aquesta gentada que protagonitza els nostres telediaris, és difícil de saber. Discernir si els responsables són les institucions democràtiques, les empreses, la cobdícia d’aquest sistema competitiu o la mateixa raça humana és quelcom que queda lluny del nostre abast. Del que podem estar segurs és de que necessitem la guerra, els recursos naturals que ens propor¬ciona, la llibertat que ens concedeix, les armes, les amenaces, l’èpica en les pel·lícules i tota la colla de pacifistes amb els seus eslògans instructius.»

Currículum Alba Sotorra
L’artista i directora del muntatge és llicenciada en Comunicació Audiovisual (Universidad Complutense de Madrid) i Màster en Estudis Culturals Mediterranis (URV de Tarragona). Ha viscut i treballat a Guatemala, Puerto Rico, Nova York, Cuba, Anglaterra, Bòsnia, Turquia, Iran, Afganistan, Zimbabwe, Paquistan i Qatar. Ha dirigit i produït diversos documentals i peces de videoart, entre ells: Interseccions, Encara Sóc Pedra, Mirades Desvelades, Zimdoc i Qatar The Race.

Més informació sobre el projecte i sobre l’artista:
www.albasotorra.com

Alba Sotorra

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.