Notes de premsa

El Servei d’Assessorament sobre el deute hipotecari resol 105 casos en el primer any de funcionament

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 29/04/2013

El Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari de l’Ajuntament de Reus ha resolt 105 casos des que va entrar en funcionament ara fa un any, el mes de març de 2012. Actualment, el servei té en tràmit 78 casos més. El servei municipal, creat per les àrees de Benestar Social i d’Arquitectura i Urbanisme, va adreçat a les famílies amb dificultats per atendre el pagament dels préstecs hipotecaris i que es troben, per aquesta causa, en risc de perdre el seu habitatge.

La regidora cap de l’àrea de Benestar Social, Montserrat Vilella, afirma que el volum de casos atesos demostra que «el servei és una eina necessària per atendre i acompanyar a les famílies durant una situació tan complicada com és no poder pagar la hipoteca». I destaca la tasca de prevenció que porta a terme el servei: «Com abans puguem mediar en el procés, més opcions hi haurà per a la negociació entre el titular de l’habitatge i l’entitat financera».

El regidor cap de l’àrea d’Arquitectura i Urbanisme, Miquel Domingo, recorda que Reus va ser un dels primers municipis a obrir un servei d’aquestes característiques i destaca que «el bon funcionament del servei facilita la predisposició a la col·laboració de les entitats financeres». I afegeix que «el servei municipal és un referent per a altres ajuntaments del territori que s’han interessat pel seu funcionament».

Balanç primer any
Durant el primer any de funcionament, el servei municipal ha resolt un total de 20 expedients amb dació en pagament del deute, dels quals 12 s’han tancat amb la dació de l’habitatge en pagament del deute total pendent; 4 amb dació amb lloguer social, que permet la residència en el mateix immoble; i 4 amb dació parcial.

Dels 105 expedients que en total ha resolt el servei, 64 són consultes i assessoraments (de persones que desconeixen les condicions concretes de la seva hipoteca, persones que han de prendre alguna decisió sobre alguna proposta que els ha fet el banc, etc…); 21 amb la reestructuració del deute.

L’Ajuntament de Reus està donant resposta a 690 persones que viuen en els habitatges hipotecats que formen part dels 183 expedients, ja tancats o en tràmit, gestionats des de la creació del servei d’assessorament hipotecari.

El perfil majoritari dels usuaris del servei és de persones d’entre 36-45 anys d’edat i amb una mitjana d’ingressos d’entre 500 i 1.000 euros mensuals (33%), tot i que els titulars sense ingressos representen en 23%. I el perfil de la unitat de convivència és, majoritàriament, el d’una parella amb fills al càrrec o una familia nombrosa.

A qui s’adreça el servei?
A les famílies que no poden fer front al pagament del préstec amb garantia immobiliària que estan en risc de perdre el seu habitatge principal i no tenen altres propietats immobles i als avaladors de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en risc de perdre el seu habitatge.

Com funciona?
Aquest servei és d’àmbit local i es desenvolupa amb conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i amb coordinació amb el servei Ofideute de Generalitat de Catalunya. El servei fa els primers contactes amb les famílies afectades i elabora una proposta que, a traves d’Ofideute, es negocia amb les entitats financeres; d’aquesta manera s’intenta trobar una estratègia per atendre el deute i evitar el risc d’exclusió social.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.