Ple ordinari 2013-04-05

Cerca sessions de Ple

E.g., 22/12/2024
E.g., 22/12/2024
Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres 05 Abril, 2013

Acta 05/2013

EXTRACTE DE L’ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DEL PLE DE L’AJUNTAMENT DE REUS DE 5 D’ABRIL DE 2013

1. Aprovació acta sessió anterior.

S’aprova l’acta de la sessió del dia 15 de febrer de 2013.

2. Informació de l’Alcaldia.

SECRETARIA GENERAL

3. Informe de la Sindicatura Municipal de Greuges de l’exercici 2012

MOCIONS DE L’ALCALDIA

4. Moció de l’Alcaldia. Nomenament de membres i representants en òrgan municipal i entitat.

S’acorda:

Primer. Designar els membres i representants del següent òrgan municipal complementari i entitat:

CONSELL MUNICIPAL DE LA GENT GRAN

Un representat de cada partit polític o coalició electoral amb representació a l’Ajuntament:

• (CIU) Sra. Maria Dolors Reig Palleja en substitució del Sr. Victoriano Cabo Camaleño

FUNDACIÓ IMFE MAS CARANDELL, FUNDACIÓ PRIVADA

Patró:
• Sr. Enric Fandos Lagunas en substitució de la Sra. Margarida Barberà Gerreto.

5. Moció de l’Alcaldia. Donar de baixa l’Ajuntament de Reus de la Red Española de Ciudades Saludables (RECS).

A proposta de la presidència el tema es retira de l’ordre del dia.

SERVEIS GENERALS I ECONÒMICS

6. Recursos Humans. Aprovació Conveni Col·lectiu i condicions de treball dels empleats de l'Ajuntament de Reus per a l'any 2013.

S’acorda:

1.- Aprovar el conveni col·lectiu i les condicions de treball dels empleats l'Ajuntament de Reus per a l’any 2013.

2.- Donar-li a l'expedient la tramitació reglamentària.

PROPOSTES DE RESOLUCIÓ DELS GRUPS MUNICIPALS

7. Proposta d’Ara Reus, per declarar Reus, ciutat lliure de Fracking.

S’acorda:

Primer. Declarar el terme municipal de Reus ciutat lliure de fractura hidràulica o fracking.

Segon. Manifestar el malestar i preocupació per la posada en marxa d’explotació d’hidrocarburs mitjançant la fractura hidràulica.

Tercer. Informar a tots els municipis que estiguin o puguin estar en el futur afectats per fracking i instar-los a que siguin declarats lliure de fracking

Quart. Instar a la Generalitat de Catalunya, per tal que el Departament d’Empresa i Ocupació no autoritzi cap projectes d’investigació o explotació d’hidrocarburs.

Cinquè. Instar a la Generalitat de Catalunya a que declari tot el territori de Catalunya zona lliure de fracking.

Sisè. Instar al Govern d’Espanya a que, com han fet França o el Regne Unit, prohibeixi la utilització del fracking.

Setè. Comunicar aquest acord a:
• Govern d’Espanya.
• Congrés dels Diputats
• Parlament Espanyol
• Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç
• Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural i marí
• Govern de la Generalitat de Catalunya
• Conselleria d’Empresa i Ocupació
• Direcció General d'Energia, Mines i Seguretat Industrial
• Conselleria de Territori i Sostenibilitat
• Diputacions de Barcelona, Lleida, Girona i Tarragona
• Federació de Municipis de Catalunya
• Associació Catalana de Municipis.

8. Proposta del PSC-PM, davant l’impagament de la despesa farmacèutica.

S’acorda:

Primer. Instar al Govern de la Generalitat a la convocatòria immediata d’aquesta Mesa del medicament de Catalunya, per arribar el més aviat possible a una proposta consensuada d’estructura de finançament del sistema, que fixi les prioritats i distribueixi els recursos de manera equilibrada entre tots els actors implicats.

Segon. Demanar al Govern de la Generalitat que sol·liciti al Govern de l'Estat amb càrrec al FLA (Fons de Liquiditat autonòmica) una partida finalista suficient per a fer front amb caràcter immediat dels pagaments pendents.

Tercer. Traslladar aquests acords al Conseller de Salut de la Generalitat de Catalunya, als Grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, a la FMC i l’ACM, al Col·legi de farmacèutics, a les entitats socials i ONG del municipi i als mitjans de comunicació locals.

9. Proposta de tots els Grup municipals, sobre polítiques d’habitatge.

S’acorda:

1. Demanar al Govern de l’Estat les següents modificacions al “Proyecto de Ley de medidas urgentes para reforzar la protección a los deudores hipotecarios”:
1.1 Ampliar, en els supòsits familiars per a famílies, amb la inclusió dels següents paràmetres:
- Fills menors
- Un membre a l’atur i altres no
- Incloure als avaladors de deutors hipotecaris
1.2 Ampliar els supòsits econòmics:
- Tenir en compte el nombre de membres a la família al moment de fixar el topall econòmic (+ membres= +despesa)
2. Demanar al Govern de l’Estat que reguli que les comunitats autònomes i els ens locals puguin crear, juntament als Serveis d’orientació jurídica dels Col·legis d’advocats, uns serveis d’intermediació.
3. Demanar al Govern de l’Estat que estudiï la regulació que quan hi hagi una suspensió del llançament que també es faci la paralització de l’execució hipotecària i durant aquest període que es dirigeixi el deutor a un òrgan de mediació habilitat.
4. Demanar al Govern de l’Estat que flexibilitzi els terminis que permetin acudir a la moratòria dels desnonaments quan l’afectat estigui a l’atur, i durant aquest període es dirigeixi el deutor a un òrgan de mediació habilitat.
5. Demanar al Govern de l’Estat que reguli que en el període de moratòria concedida, els interessos es limitin sobre les quotes no pagades i no de la totalitat del préstec.
6. Demanar al Govern de l’Estat que reguli, en els supòsits de la figura dels avaladors, que si una família s’acull a la suspensió temporal no es pot reclamar a l’avalador mentre duri aquesta suspensió, i, que si el deutor no s’acull a la moratòria pot fer-ho l’avalador, si compleix requisits d’idoneïtat i bona fe.
7. Demanar al Govern de l’Estat modifiqui la Ley Hipotecaria
a. Per tal de limitar els interessos de demora i fer assumible el deute.
b. Regular normativa per tal de facilitar les operacions de reestructuració hipotecaria.
c. Modificar i permetre la flexibilització de l’execució hipotecària extrajudicial
8. Demanar al Govern de l’Estat que modifiqui l’Art. 131 Ley Hipotecaria i Art. 656 i 674 de la Ley de Enjuiciamiento Civil per incloure que l’adquirent de l’immoble adjudicat a través d’execució hipotecaria assumeixi les despeses de comunitat de veïns.
9. Demanar al Govern de l’Estat que estudiï la possibilitat que les dacions en pagament de Pisos de Protecció oficial no suposin despeses extra al deutor ni haver de retornar subvencions que hagi percebut, a més, que no sigui necessari permís de l’Administració competent sinó una comunicació a posteriori.
10. Demanar al Govern de l’Estat la modificació de l’Art. 104 del text refós de la Ley Reguladora de las Haciendas locales per a que la plusvàlua per execució hipòtecaria via judicial i administrativa i la dació en pagament impliqui la inversió del subjecte passiu si es tracta de l‘habitatge habitual del deutor i no en tingui cap altre.
11. Demanar al Govern de l’Estat la modificació de la Ley 1/2000 de Enjuiciamiento Civil per incloure com a supòsit d’oposició a l’execució les clàusules abusives, en el sentit que en el cas d’execució hipotecària el deutor que tingui la condició de consumidor pugui oposar-se a l’execució al·legant el caràcter abusiu d’alguna de les clàusules del contracte de préstec hipotecari i quan els deutors sol·licitin un procés declaratiu perquè es declari la nul·litat d’una clàusula abusiva continguda en un contracte de préstec hipotecari, el jutge pugui adoptar una mesura cautelar que tingui per efecte la suspensió d’un procediment d’execució hipotecari ja iniciat i en tràmit i, quan resulti necessari per garantir la plena eficàcia de la seva decisió final.
12. Demanar al Govern de l’Estat la modificació de la Ley 1/2000 de Enjuiciamiento Civil en els casos en què les entitats bancàries tinguin l’opció d’executar la hipoteca per la via extrajudicial davant notari, aquests puguin suspendre execucions hipotecàries , si hi ha demanda prèvia, quan el deutor acrediti l’admissió a tràmit per un jutjat d’una demanda en la que impugna alguna clàusula de la seva hipoteca que considera abusiva, o una sol·licitud de mesures cautelars de suspensió de l’execució per aquesta mateixa causa.
13. Demanar al Govern de l’Estat la creació d’un parc d’habitatges socials per cessió temporal a Ajuntaments, Comunitats Autònomes que tinguin un programa de política social amb gestió directa o a través d’entitats sense ànim de lucre.
14. Demanar al Govern de l’Estat la regulació del Leasing social sobre l’habitatge habitual hipotecat, amb la finalitat que un cop s’hagi produït la cancel·lació del deute amb la dació es fa un pacte entre el banc i el deutor per tal de seguir vivint al mateix pis.
15. Demanar al Govern de l’Estat la equiparació del tracte fiscal de la dació en pagament i l’execució hipotecaria, per a que la base imposable sigui el preu de la dació, i, tributi com a transmissió a un tercer, i no tributi en concepte de IRPF.
16. Demanar al Govern de l’Estat que la dació de l’habitatge en pagament liquidi la totalitat del deute, inclosos els seus interessos.
17. Demanar al Govern de l’Estat que reguli un procediment per a que les persones que hagin pagat al menys el 75% de la seva hipoteca i s’enfrontin a un procés d’execució hipotecària puguin quedar-se a l’habitatge amb un règim de quotes que no superi el 30% dels seus ingressos fins que acabin de pagar el deute pendent.
18. Demanar al Govern de l’Estat que modifiqui el Codi de bones pràctiques sobre desnonaments:
a. Per ampliar el col·lectiu de persones que se’n poden beneficiar: que els ingressos familiars no superin 5 vegades l’IPREM més un 15% per membre a partir del tercer i que la quota hipotecaria superi el 40% dels ingressos familiars.
b. Ampliar el topall del preu dels pisos que poden incorporar-se al Codi, duplicant-lo, i permetent així engrandir el nombre de supòsits
c. Repartir per meitats les costes d’escriptura en la novació del contracte
d. Que aquest Codi de bones pràctiques sobre desnonaments sigui obligatori aplicar-lo per a tots els beneficiaris de la nova Ley de medidas urgentes para reforzar la protección a les deudores hipotecarios.
e. Ampliar els membres de la comissió de control tot posant un representant de l’organisme de defensa del consumidor de la comunitat autònoma i un altre de les organitzacions de consumidors hipotecaris.
19. Demanar a la Mesa del Congrés de Diputats que doni prioritat absoluta a la tramitació del contingut de la Resolució 722/IX del Parlament de Catalunya de mesures contra el sobreendeutament personal i familiar i de protecció davant de procediments d'execució hipotecària de l'habitatge habitual aprovada per unanimitat el 18 de juliol del 2012.
20. Demanar al Govern de l’Estat que la tramitació de la llei que modifica els arrendaments urbans s’orienti en la defensa del lloguer i el lloguer social en particular.
21. Demanar al Govern de l’Estat que faciliti a l'Ajuntament de Reus la informació sobre quins habitatges i sòls es troben sota gestió de la SAREB en el municipi de Reus.
22. Demanar al Ministerio de Economía de l'Estat a fer possible la territorialització de la gestió de la SAREB i fer-la pròxima als ciutadans.
23. Demanar al Ministerio de Economía de l'Estat que en el municipi de Reus, l'Oficina d'Habitatge de l’Ajuntament gestioni el parc d’habitatges del municipi integrats en la SAREB i lideri aquesta proposta.
24. Demanar al Ministerio d'Economia de l'Estat espanyol que un 30% dels habitatges del municipi sota la gestió de la SAREB al municipi passin a lloguer social.
25. Donat que la Generalitat de Catalunya és qui té competències plenes en matèria d’habitatge, demanar al govern català que continuï fent aportacions econòmiques per tal d’augmentar l’oferta de lloguers adaptats a les possibilitats econòmiques reals de les famílies de la ciutat així com el nombre de possibles beneficiaris.
26. Sol·licitar a la Generalitat de Catalunya la gestió coordinada per part de l’Ajuntament del seu parc d’habitatge públic a la ciutat amb la intenció d’optimitzar els recursos i aconseguir que no hi hagi cap habitatge públic buit.
27. Comunicar aquesta moció als Grups Parlamentaris del Parlament de Catalunya, del Congrés de Diputats i del Senat.

MOCIONS DELS GRUPS MUNICIPALS

10 i 11. Moció perquè l’Ajuntament de Reus s’adhereixi a l’Associació de Municipis per la Independència.

Sotmesa la moció a votació, és rebutjada.

12. Moció de la CUP, sobre la renda bàsica de Catalunya.

S’acorda:

Primer. Impulsar un debat sobre la Renda Bàsica de Ciutadania, individual, universal i incondicional com a eina per combatre la pobresa i l’exclusió social a la nostra ciutat, i promoure la seva implantació.

Segon. Crear una comissió mixta i participativa per fer un estudi acurat i seriós de la situació real de pobresa a la nostra ciutat i la possibilitat de començar a implamentar un sistema de Renda Bàsica pels casos més urgents.

Tercer. Estudiar les experiències que s’estan impulsant en aquesta línia en d’altres municipis i països propers, com ara, el cas de Gipuzkoa (País Basc), a Extramadura o a La Orotava (Illes Canàries).

13. Moció de la CUP, per fomentar la participació ciutadana.

Sotmesa la moció a votació, és rebutjada.

14. Moció PSC-PM, relativa a la política cultural a la ciutat.

Sotmesa la moció a votació, és rebutjada.

15. Moció de tots els grups municipals, sobre polítiques d’habitatge en l’àmbit local.

S’acorda:

Primer. Treballar per tal que d’ampliar l’oferta de lloguers adaptats a les possibilitats econòmiques reals de les famílies de la ciutat.

Segon. Posar en funcionament una borsa de pisos amb lloguer assequible per a famílies amb ingressos entre 10.000 € any i 6.000 € any, i fixar un preu proporcional als ingressos per tal que no quedi ningú fora i sempre per sota del 30% però discriminant aquest percentatge a mesura que baixen per sota del salari mínim professional.

Tercer. Seguir treballant en la línia d’afavorir i d’augmentar el nombre d’habitatges de lloguer assequible tant sigui de titularitat pública no adjudicats, d’entitats bancàries com també de particulars.

Quart. Treballar amb les entitats socials i fundacions del territori per augmentar el nombre de pisos de lloguer solidari, lligats a serveis socials per a famílies amb molt pocs recursos econòmics.

Cinquè. Continuar parlant amb les entitats bancàries perquè posin en lloguer social els seus pisos buits, i a disposició de les famílies que els necessiten i a preus assequibles, sempre en condicions d’habitabilitat i de dignitat, marcant com a objectiu que es destinin el 50% dels pisos buits en mans dels bancs i de les caixes a lloguer social.

Sisè. Afavorir el treball conjunt entre les àrees implicades en temes d’habitatge, i, especialment, les àrees d’Urbanisme i Benestar Social.

Setè. Mantenir i augmentar els recursos a l’oficina de mediació hipotecària per atendre persones amb problemes de pagament de la hipoteca i del lloguer, oferint un servei integral d’assessorament. Difondre i protocol·litzar l’accés i les gestions a realitzar, tant des del Servei d’assessorament al deute hipotecari com dels serveis socials, a les famílies que tinguin pendent el deute de taxes o tributs, així com aclarir els condicionants segons la legislació vigent.

Vuitè. Mantenir contacte periòdic amb els operadors jurídics i immobiliaris de la ciutat per tal de garantir que tots els ciutadans puguin acollir-se a la normativa actual.

Novè. Continuar fent de mitjancers entre propietaris i llogaters, donant una sèrie d’avantatges als propietaris, a canvi d’una rebaixa substancial en el preu del lloguer de l’habitatge.

Desè. Signatura d’acords amb les entitats bancàries per disposar de pisos de lloguer social de l’entitat en qüestió, adreçats de forma preferent a persones en situació vulnerable, que hagin patit processos d’execucions hipotecàries o desnonaments.

Onzè. Revisar el Pla Local de l’Habitatge incorporant dades que reflecteixin la realitat actual, per repensar les polítiques urbanístiques de creixement de ciutat, entenent que es preferible treballar el parc d’habitatge existent davant la nova edificació i l’ocupació de nou territori.

Dotze. Treballar coordinadament des de les regidories d’Urbanisme, Hisenda i Serveis socials, per tal que les persones que s’han vist abocades a una situació de sobreendeutament per una causa sobrevinguda en els anys de la crisi econòmica, tinguin una segona oportunitat.

Tretze. Treballar amb els agents veïnals, Guàrdia Urbana, els tècnics municipals i altres administracions per localitzar els pisos ocupats il·legalment, amb la finalitat de treballar a nivell de serveis socials les situacions familiars que s’hi troben, i, a nivell de seguretat ciutadana els problemes que pugui ocasionar, fomentant, en primer lloc, que la mediació es faci efectiva a través de les diferents regidories implicades.

Catorze. Intercedir amb els propietaris de pisos ocupats il·legalment per reconduir la situació amb la possibilitat que el pis es pugui incloure a la borsa de lloguer assequible.

Quinze. Demanar que la Comissió sobre Polítiques d’Habitatge inclogui la planificació i seguiment de les polítiques d’habitatges social.

Assumptes sobrevinguts

No n’hi ha

Precs i preguntes

Reus, 14 de maig de 2013

El secretari general

Jaume Renyer Alimbau

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.