Notes de premsa

L’Ajuntament de Reus crea el Portal de Transparència amb la voluntat de rendir comptes davant de la ciutadania

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 4/12/2014
Foto de la roda de premsa

L’Ajuntament de Reus ha posat en marxa el Portal de Transparència #ReusTransparència (http://transparencia.reus.cat), creat per facilitar el coneixement sobre com es gestionen els recursos públics, com s’organitza l’administració i com es prenen les decisions. Alhora, es tracta de facilitar la participació d’una ciutadania cada cop més informada i de permetre el rendiment de comptes i la fiscalització de l’acció de govern.

Com a valor afegit, el Portal de Transparència integra en una mateixa plataforma tota la informació de l’Ajuntament, així com la dels organismes autònoms i de les empreses municipals, amb l’objectiu de simplificar l’accés a tota la informació i organitzar-la de manera homogènia.

Aquesta nova plataforma agrupa la presentació de continguts que ja apareixien a les respectives webs i, a més, es publiquen noves informacions que fins ara no es trobaven als portals dels diferents organismes. En conjunt, s’ha millorat la informació a la ciutadania per permetre el control sobre la destinació final dels recursos públics, sobre les contractacions que es realitzen i sobre els processos de presa de decisió.

Alguns exemples del que s’hi pot trobar són:

  • Retribucions d’electes i alts càrrecs de l’Ajuntament, organismes autònoms i empreses
  • Vehicles oficials
  • Les declaracions de béns i activitats dels representants locals
  • Relació de llocs de treball de l’Ajuntament, empreses i organismes autònoms
  • Oferta pública d’ocupació
  • Informació sobre els pressupostos, la seva execució trimestral i el seu tancament (compte general)
  • Històrics de les contractacions realitzades durant l’exercici.
  • Informes de la Secretaria General.
  • La relació de tots els béns immobles propietat de l’Ajuntament
  • La planificació d’inversions i el seu estat d’execució.
  • Documents de planificació
  • Auditories i informes d’intervenció

Continguts
La informació que es publica al portal segueix els criteris establerts per la Llei 19/2013 de Transparència, accés a la informació pública i bon govern, publicant continguts abans del termini legal exigible. El text va ser aprovat el 10 de desembre de 2013 i dóna a les Comunitats Autònomes i als ens locals un termini màxim de dos anys, fins al desembre de 2015, per adaptar-se a les obligacions d’aquesta llei.

El portal, a més, té en compte altres organismes vinculats a la transparència de les administracions públiques.

Segell infoparticip@ 2014
La publicació de nous continguts de transparència ha permès que l’Ajuntament de Reus hagi estat guardonat amb el Segell Infoparticip@ 2014, a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local a Catalunya. Aquest és un premi que atorga l’equip del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural (LPCCP) de la Universitat Autònoma de Barcelona a partir de l’avaluació de diversos indicadors. L’acte d’entrega de premis tindrà lloc el proper 22 de desembre al Palau de Pedralbes de Barcelona, presidit per la Vicepresidenta del Govern de la Generalitat de Catalunya i titular del Departament de Governació i Relacions Institucionals, Joana Ortega i Alemany i pel Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, Ferran Sancho Pifarré.

Un portal viu
El portal de Transparència és una eina viva, que anirà incorporant millores i novetats dissenyada per evolucionar amb les noves exigències legals i ciutadanes. A més, adopta el nom amb hashtag #ReusTransparència com una invitació al debat públic i a la discussió també a través de les xarxes socials.

L’eina
El portal de transparència és responsiu, facilitant la seva consulta des de qualsevol dispositiu, (ordinadors, mòbils i tauletes) i presenta un disseny que aposta per la claredat i la simplicitat.

Esquema de continguts
S’estructura entorn a sis eixos. La ciutadania trobarà la informació de l’Ajuntament de Reus en relació als següents continguts:

1. Informació sobre la institució i l’organització

  • Composició política
  • Organigrama municipal
  • Organigrama tècnic
  • Grups municipals
  • Funcions
  • Dades biogràfiques i adscripció política de l’alcalde i dels regidors
  • Agenda de l’alcalde
  • Retribucions dels càrrecs electes
  • Declaracions de béns i activitats dels representants locals
  • Vehicles oficials
  • Relació de llocs de treball i retribucions
  • Oferta pública d’ocupació

2. Normativa i informació jurídica

  • Codi de Bones pràctiques
  • Ordres del dia i acords dels Plens
  • Ordres del dia i acords de la Junta de Govern
  • Iniciatives del Grups municipals al Ple
  • Ordenances i reglaments
  • E-Tauler: documents en exposició pública
  • Resolucions judicials
  • Informes interns emesos per la Secretaria General

3. Relació amb la ciutadania

  • Seu electrònica
  • Queixes i suggeriments
  • Estadístiques sobre queixes i suggeriments
  • Òrgans de participació
  • Xarxes socials

4. Informació econòmica i financera

  • Pressupostos
  • Execució trimestral del pressupostos
  • Modificacions pressupostàries
  • Compte general
  • Informes d’intervenció
  • Indicadors econòmics
  • Període mig de pagament a proveïdors (PMP)
  • Informes relatius a les mesures de lluita contra la morositat a les operacions comercials de pagament a proveïdors
  • Premis, ajuts i subvencions
  • Convenis de col·laboració signats amb tercers
  • Relació de béns immobles
  • Compatibilitats de treballadors públics

5. Contractació

  • Licitacions
  • Relació de contractes adjudicats i estadístiques
  • Principals contractes vigents

6. Planificació

  • Pla d’inversions
  • Ordenació del territori
  • Pla de Mobilitat Urbana
  • Pla Local d’Habitatge 2014-2021

Aquest mateix esquema s’adapta a les especificitats dels diferents organismes descentralitzats que apareixen al portal.

Foto de la roda de premsa
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.