Notes de premsa
L'Ajuntament ha realitzat enguany 68 requeriments a propietaris de solars en mal estat perquè els netegin
L'Ajuntament de Reus ha realitzat des del mes de gener un total de 68 requeriments a propietaris de solars en mal estat o abandonats perquè procedeixin a realitzar-ne la neteja i manteniment. Es tracta de finques que per la seva situació d'abandonament suposen un risc per motius d'higiene o possibilitat d'incendis.
Segons la normativa municipal, el decret sobre la gestió de residus i la Llei d'Urbanisme, els propietaris de tota classe de terrenys tenen el deure de mantenir-los en bones condicions, lliure de residus i en condicions d'higiene, salubritat, seguretat i ornat públic necessàries.
D'aquests 68 requeriments de neteja, els mateixos propietaris ja han realitzat la neteja de 23 terrenys i aquests expedients ja han finalitzat. La resta encara estan oberts. Tal i com es va anunciar el passat mes de març, des d'aquest 2015, en aquells casos en què passat el termini establert la propietat no hagi respost el requeriment i no hagi intervingut a la finca, l'Ajuntament pot imposar una multa i, posteriorment, pot procedir a realitzar la neteja subsidiàriament, amb els costos econòmics a càrrec de la propietat.
L'any 2014 es van obrir 65 requeriments, dels quals 50 terrenys van ser netejats i l'expedient tancat, s'ha fet la neteja subsidiària de 5 i 10 encara tenen el procediment obert.
En un mateix requeriment hi pot haver més d'un solar sempre que estiguin contigus i sigui de la mateixa propietat.
Al llarg dels anys, la davallada d'activitat en el sector de la construcció ha fet empitjorar l'estat dels terrenys no urbanitzats i els requeriments de neteja de solars s'han incrementat des del 2002 i 2003, quan es van obrir tan sols un parell de requeriments.
La calor, la poca humitat ambiental i la manca de pluges i l'aturada dels projectes urbanístics fan que el perill d'incendi sigui molt alt. En aquest sentit, des de la regidoria de Via Pública i Medi Ambient, Hipòlit Monseny, apel·la a “la responsabilitat dels particulars, empreses i institucions que posseeixen terrenys perquè es realitzi la neteja i manteniment d'aquestes zones i s'evitin danys a les persones i als béns”.
- 2015 (gener a juliol): 68 requeriments
- 2014: 65 requeriments
- 2013: 61
- 2012: 96
- 2011: 102
- 2010: 60
- 2009: 46
- 2008: 37
- 2007: 18
- 2006: 24
- 2005: 16
- 2004: 23
- 2003: 2
- 2002: 3
La neteja d'abocaments incontrolats genera un gran esforç a l'Ajuntament. L'any 2014, es van destinar 185.000 euros a la neteja subsidiària de propietats privades, incloent espais públics com barrancs, rieres i zones perifèriques de la ciutat. Un cost que posteriorment es va repercutir als propietaris. Durant l'any 2014 es van recollir 108 tones de runes i 232 pneumàtics.