Notes de premsa
El govern de Reus proposa, a la primera Comissió de Transparència, la creació d’un Registre ciutadà de participació i un Codi de conducta dels alts càrrecs
Aquest dijous, 10 de setembre, s’ha realitzat la reunió constitutiva de la Comissió de Transparència de l’Ajuntament de Reus, presidida per l’alcalde de Reus i amb la participació de tots els grups municipals. El govern ha proposat, entre les primeres mesures, el foment de la participació amb la creació d’un Registre Ciutadà, l’elaboració d’un codi de conducta dels alts càrrecs i la implementació de Cartes de servei.
Així mateix, la Comissió Informativa de Transparència el govern ha presentat el Pla de Treball per a la implantació de la Llei de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern. Aquest pla marca objectius en dos grans àmbits, com són el bon govern i govern obert i en el de la publicitat activa a través del Portal de Transparència.
Bon govern i govern obert
Amb la voluntat d’incrementar la participació de la ciutadania en els afers públics, l’Ajuntament de Reus impulsarà la creació del Registre Ciutadà, per vehicular la participació de les persones interessades, a títol individual. Aquestes, podran accedir a un formulari des del web reus.cat, de de l’Oficina d’Atenció Ciutadana o bé des dels centres cívics de la ciutat. Les persones interessades podran formar part de la composició dels òrgans de participació municipals, que seran escollits entre els membres d’aquest registre. Així mateix, l’Àrea de Participació Ciutadana impulsa un nou Reglament de Participació.
Paral·lelament es treballa en l’aprovació del Codi de conducta dels alts càrrecs, del qual s’està redactant un esborrany per passar, en les properes setmanes, al debat polític, previ a la seva aprovació.
Així mateix, es proposa iniciar el desplegament de Cartes de Servei i l’avaluació del serveis públics, començant per determinats serveis bàsics com a prova pilot.
Publicitat activa a través del portal Reus Transparència
El pla de treball planteja la millora contínua del Portal de Transparència. L’objectiu immediat és adaptar l’índex i els continguts a la llei catalana, d’acord amb l’entrada en vigor de les seves obligacions de publicitat activa a partir d’1 de gener de 2016 i tenint en compte allò previst a la llei espanyola, vigents des d’1 de gener de 2015. Això inclou la implantació de sistemes que permetin automatizar processos i explotar les dades de forma automatitzada. En aquest mateix sentit, es treballa per establir dinàmiques de treball internes que impliquin tota l’organització en les obligacions de transparència.
La Transparència com a prioritat
El Govern de Reus ha situat la transparència com un dels eixos cabdals de l’acció de govern, amb avenços significatius en aquesta matèria.
L’Ajuntament de Reus ha estat pioner amb la creació d’un portal multientitat de transparència.
Així mateix, les avaluacions externes realitzades (enquesta ITA 2014 i Infoparticipa, de l’UAB) han puntuat amb un excel•lent la informació que s’ofereix a través dels portals web.
El mandat 2015-2019 s’ha iniciat donant màxima rellevància política a la Transparència amb la creació d’una Àrea de Participació Ciutadana, amb l’alcalde al capdavant, amb competències en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la creació de la Comissió de Transparència, amb representació de tots els grups municipals.
El Juliol de 2015, s’ha creat el Dret d’accés a la informació pública que preveu la llei, que ja es pot exercir de manera presencial a l’Oficina d’Atenció Ciutadana.