Notes de premsa
Nova programació de «Família i ciutat, educació compartida»
La regidoria d’Ensenyament i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus posa en marxa aquest mes de febrer una nova programació de «Família i ciutat, educació compartida», el programa municipal d’informació, formació i acompanyament en la funció educativa diària dels infants que porten a terme les famílies. Les activitats programades —xerrades, tallers i grups de debat— s’inicien aquest dijous, 11, i s’allargaran fins al mes de juny.
La nova oferta planteja activitats a l’entorn de l’estudi i el descans dels nens; l’ús segur de les xarxes socials i Internet; els càstigs i els límits; o la sexualitat i les emocions, entre altres.
«Família i ciutat, educació compartida», és el programa evolucionat de la coneguda fins ara com Escola de Pares i planteja accions en els àmbits següents:
- El desenvolupament evolutiu durant el creixement dels infants (aspectes físics, cognitius i psicològics).
- La seguretat en cada etapa del desenvolupament: a la llar, en l’ús d’Internet i les xarxes socials, en les relacions (relacions positives, saludables, i no violentes), hàbits per a una bona salut, riscos de les substàncies tòxiques i addictives, etc.
- L’àmbit emocional: comunicació entre els membres de la família, foment dels rols igualitaris entre pare i mare, acompanyament en la formació intel·lectual i acadèmica dels fills, temps de lleure, etc.
Es recomana la inscripció prèvia a les activitats ja que alguns dels tallers tenen l’aforament limitat. Es pot fer per telèfon, correu electrònic o a l’OME i presencialment ([email protected] o al telèfon 977010047).
Programació
Febrer
- Dijous 11, de 15.30 a 17h. EBM L'Olivera: Xerrada “Harmonitzem la llar per estudiar i descansar millor”. A càrrec d'Albert Talarn, consultor i professor de Fengshui, terapeuta de Shiatsu Zen i cura evolutiva, professor i formador en Taijiquan, Qigong i I Ching. L'entorn del dormitori del nen li pot afectar la salut i el creixement. S’analitzaran les mesures correctives que es poden adoptar; quin és l'entorn adient per desenvolupar una millor concentració i atenció quan estudia i fa els deures, des de la perspectiva del Fengshui i la Geobiologia.
- Dimarts 16 , de 18 a 19.30 h. Casal de les Dones: 1a sessió del taller "Un ús més segur d'Internet i les xarxes socials". Adreçat principalment a pares i mares de nens d'entre 8 i 14 anys (màxim 20 assistents). A càrrec del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya. Per a posar en pràctica activitats que proporcionin seguretat a tota la família (també a menors d'edat) per a la navegació per Internet i en l'ús de les xarxes socials.
- Dimecres 17, de 18.30 a 19.30h. Escola La Vitxeta: Tertúlia dialògica. Amb l'acompanyament de professorat de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili. Amb la col·laboració del PEE. Tercer debat a partir de l'article: “Matemàtiques i grups interactius: ensenyament i aprenentatge des del punt de vista de les interaccions”.
- Dimarts 23, de 18 a 19.30h. Casal de les Dones: 2a sessió del taller "Un ús més segur d'Internet i les xarxes socials". Adreçat principalment a pares i mares de nens d'entre 8 i 14 anys (màxim 20 assistents). A càrrec del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya, CESICAT.
Març
- Dijous 3, de 18 a 19.30h. Mas Pintat: Taller “Autoritat positiva: càstigs o límits?”. Adreçat a pares i mares amb fills de fins a 12 anys. A càrrec de Carles Sabaté, educador social de l’Ajuntament de Reus. Els infants repeteixen o no les conductes segons les conseqüències que apliquem. Premiar o castigar pot ajudar a transformar un hàbit en la forma de comportar-se. Aplicar límits és molt important per aconseguir l’èxit. Ens apropem al món de l'autoritat positiva amb consells per augmentar-la des de la funció parental.
- Dimarts 15 de 18 a 19.30 h. Centre Cívic Llevant: Xerrada “Preservar les relacions familiars a l'era digital”. A càrrec de Mar Pérez, d'EDIC. Hi col·labora el Pla Educatiu d’Entorn (PEE). Els dispositius digitals són presents a les llars de la majoria de les famílies. Utilitzar-los pot ser perjudicial segons el tipus de contingut i el temps que s'hi dediqui. La clau és aprendre a usar aquestes eines, controlar el temps i la temàtica; fomentar la vida familiar i detectar situacions de risc per actuar en conseqüència.
Abril
- Dimarts 5 de 17.30 a 19.30h. Mas Pintat: Taller compartit, adults i infants, sobre risoteràpia en família (màxim 30 assistents, entre grans i petits). A càrrec d’Ana Isabel González, de Risasana. Sessió conjunta per jugar tot cooperant, riure sense rols, fomentar l'escolta, el respecte i el vincle afectiu. Beneficis: comunicació positiva, valors, empatia i complicitat.
- Dimecres 27, de 17.30 a 19h. EBM La Ginesta: Taller de música adreçat a famílies i nadons d'1 a 3 anys. A càrrec de Núria Navàs, de La Capseta de Música. El taller pretén crear moments en què adults i infants ens relacionarem a través de la música i gaudeixi conjuntament de totes les sensacions i els estímuls que proporciona. La música és un llenguatge que permet relacionar-se afectivament amb els fills des del primer moment, enfortir els vincles afectius, la confiança i la seguretat a la mainada.
Maig
- Dimarts 3 de 18 a 20 h. Biblioteca Central Xavier Amorós: Taller “D’allò que no es parla a casa: sexualitat i emocions”. Adreçat a pares i mares d’adolescents, amb una metodologia dinàmica i participativa. A càrrec de Glòria Canyet, de la Fundació Familium. Hi col·labora el Pla Educatiu d’Entorn (PEE). Les emocions, el desig afectivosexual, els conflictes… sovint arriben a l’adolescència com una olla a pressió. Entendre aquest procés hormonal i evolutiu és fonamental per acompanyar els fills durant aquesta etapa, entendre les seves fases, millorar la comunicació amb una escolta activa i assertivitat per reforçar el vincle; adquirir habilitats emocionals per gestionar millor els conflictes; i facilitar eines per posar límits i normes.
Juny
- Dimecres 1 de 18 a 19 h. Sala d’actes de l’antic hospital: Trobada dels grups de debat de les tertúlies dialògiques pedagògiques. Presentació dels resultats obtinguts i valoració del procés d'aprenentatge.