Notes de premsa

Informe relatiu a les causes del desequilibri econòmic a l’Hospital

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 20/05/2016

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, i la regidora de Salut, Noemí Llauradó, han presentat aquest divendres 20 de maig a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Reus l’Informe conjunt de la secretaria i la intervenció relatiu a les causes que han originat el desequilibri econòmic a l’Hospital Sant Joan de Reus, SAM l’any 2016. Un informe emès en compliment de l’encàrrec del ple de l’Ajuntament del 15 d’abril i que pròximament, la regidora de Salut i presidenta del consell d’administració de l’Hospital presentarà al comitè d’empresa de del centre hospitalari, d’acord al compromís del Govern de Reus de col·laboració amb els treballadors del centre.

L’informe explica les causes del tancament de l’exercici 2015 amb el dèficit ja anunciat de 3.148.888,90 euros. Però el document va més enllà, i explica el desequilibri econòmic de l’hospital en el seu conjunt. S’hi descriuen factors analitzats des de 2010, que el Govern de Reus ja ha regularitzat des que l’agost de 2012, quan per decret de l’Alcaldia s’ordena al Secretari i a l’Interventor assistir a les reunions del consell d’administració.

Consideracions prèvies
Amb tot, el document ennumera algunes consideracions prèvies que contribueixen a entendre en part la situació de desequilibri econòmic de l’hospital:

  • L’Hospital de Sant Joan és l’únic de tota Catalunya en les seves dimensions a ser gestionat directament per un ajuntament mitjançant una societat mercantil íntegament de capital públic.
  • No s’ha localitzat als arxius de l'hospital cap acord o pla d’explotació o de viabilitat complementari del projecte constructiu del nou hospital que contemplés la seva sostenibilitat econòmica i viabilitat financera.
  • L’articulació de les actuacions de l’Ajuntament, d’INNOVA —ara Reus Serveis Municipals— i l’hospital prèvies a la construcció del nou hospital, formen un trallat d’acords i compromisos mutus i amb tercers que nomès pot ser modificat per un plantejament estratègic que ha de tenir en compte els aspectes econòmics, tributaris, jurídics i gerencials. Això ha comportat l’adopció d’un deute molt important i la generació de determinats acords jurídics tendents a cobrir els costos de producció lligats a l’execució de l’obra.
  • S’han omès en l’informe qualsevol matèria que pugui estar sotmesa a investigació judicial, malgrat pugui haver tingut efectes en l’equilibri econòmic de l’hospital.

L’informe analitza els ingressos i les despeses, i la seva evolució. I analitza, també, les variacions imputades directament contra el patrimoni net.

Ingressos i despeses
En relació a l’evolució dels ingressos i les despeses que han originat el tancament en negatiu de l’exercici 2015, el document aporta les conclusions següents:

  • L’increment de la tarifa CatSalut del 3,6%, a partir de maig de 2015, està molt relacionada amb l’increment de despesa de personal, degut al nou conveni laboral que va deixar sense efecte la reducció del 3,8% en nòmina que es venia aplicant des del 31 de desembre de 2014. Això ha produït un sobrecost de 547.797,93 euros.
  • El nou sistema de pagament, degut a la seva configuració, fa que calgui realitzar tota l’activitat prevista i contractada per assolir el nivell d’ingressos esperat. Amb el sistema capitatiu anterior, tot i no arribar al llindar contractat, es percebien els ingressos.
  • Els ingressos en mútues i privats han disminuït per import de 837.140 euros, degut a tres motius princiapls: un canvi de tarifes a la baixa per part de les mútues; una disminució de la demanda d’usuaris de mútues; i, a partir de l’octubre de 2015, l’inici de la regularització de l’activitat público-privada.
  • El CatSalut liquida les càpites amb posterioritat d’un o dos anys en relació a l’any natural. Aquest fet ha propiciat menors ingressos al 2015 en relació al 2014. Es produeix una disminució respecte el 2014 pel que fa a les liquidacions pel sistema de finançament capitatiu de -2.929.353 euros. Això s’explica perquè el 2014, es comptabilitza la liquidació dels exercicis 2012 i 2013; mentre que el 2015 només es comptabilitza la liquidació d’un sol exercici, el del 2014.
  • L’increment d’activitat és la principal variable que explica l’increment de despesa d’un hospital. Des de 2014, l’activitat ha pujat significativament, i s’ha mantingut a un ritme similar el 2015, amb, entre altres, les consideracions següents: reduir llistes d’espera quirúrgiques, augmentar la cobertura horària fins a 24 hores al dia i 365 dies l’any el servei d’hemodinàmica, creació de la unitat de nefrologia, i aAmpliació de la planitlla del servei de farmàcia.
  • Hi ha hagut factors econòmics que han afectat a les despeses, com l’increment de l’IVA, valorat en 454.887 euros; i la Seguretat Social, valorat en 120.962 euros.

L’informe quantifica les causes del tancament en negatiu de l’exercici de l’hospital, amb el detall següent:

  • Diferència liquidació càpites 2015 versus 2015: -2.399.997
  • Menor activitat mútues i privats: -837.140
  • Aplicació conveni col·lectiu: -547.797,93
  • Increment de costos de Seguretat Social: -120.962
  • IVA material sanitari: -454.887
  • Variació resultat financer: +527.093
  • Altres variacions: +684.802,03

Disminució del patrimoni net
L’informe també fa referència a la regularització de serveis d’exercicis anteriors, amb incidència en la disminució del patrimoni net de la societat. En aquest sentit, l’informe conclou que el procés de reordenació de les relacions prestacionals i econòmiques entre l’hospital i els altres ens instrumentals vinculats a l’Ajuntament obligades legalment, han estat la principal causa que explica la situació de desequilibri financer.

L’informe detalla que s’han produït revisions d’exercicis anteriors, que han minorat el patrimoni net de l’Hospital en 2.499.382,69 euros. S’han efectuat assentaments de regularització directament contra el patrimoni net de l’Hospital, que ha generat una disminució de fons propis, amb el detall següent:

  • Serveis en que no s’acredita una contraprestació efectiva entre l’Hospital i Gestió Comarcal Hospitalària SA (GECOHSA) corresponent als exercicis 2010, 2011 i 2012. Segons consta en els comptes anuals: «En el procés de revisió de les relacions entre les entitats del grup, s’ha advertit l’existència de diferències entre els imports facturats i els que havíen d’haver estat facturats entre l’Hospital i GECOSHA en determinades operacions entre els exercicis 2010, 2011 i 2012, fet que ha motivat l’emissió de factures rectificatives d’abonament per part de l’Hospital a favor de GECOHSA per un import total de 2.229.941 euros». Una vegada aplicada la normativa fiscal, l’efecte d’aquesta revisió ha estat d’una minoració de les reserves en 2.064.192,25 euros.
  • Qualificació de serveis prestats entre l’Hospital i la Fundació Sagessa Salut. D’acord a la memòria dels comptes anuals de l’Hospital, determinades prestacions que la Fundació Sagessa Salut realitzava a favor de l’Hospital no eren serveis mèdics —i per tant exempts d’IVA— si no d’un arrendament —operació subjecte i no exempta d’IVA—. Això ha suposat l’emissió de factures rectificatives i les corresponents declaracions complementàries d’IVA per als periodes 2013 i 2014, generant una quota positiva a ingressar per part de la Fundació Sagessa Salut de 580.253,92 euros, no deduïda per part de l’Hospital, doncs aquesta realitza serveis exempts d’IVA. Considerant-se, doncs, despesa d’exercicis anteriors. L’efecte d’aquesta revisió ha estat una minoració de les reserves de 435.190,44 euros.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.