Notes de premsa

Campanya informativa per recordar als propietaris de solars el seu deure de mantenir els espais nets

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 6/06/2016
Foto de la neteja d'un solar al barri Juroca
Foto de la roda de premsa

L’Ajuntament de Reus, a través de la regidoria de Medi Ambient i Ocupació, ha iniciat una campanya d’informació als propietaris de solars de la ciutat per recordar-los la seva obligació de mantenir els espais en condicions d’higiene i seguretat per evitar riscos, especialment ara, que amb l’arribada de la calor s’incrementa el perill d’incendi.

El regidor de Medi Ambient i Ocupació, Daniel Rubio, ha enviat cartes personalitzades als 543 propietaris dels 1.307 terrenys urbanitzables sense construir que hi ha al terme municipal, recordant-los el seu deure.

La calor, la poca humitat ambiental i la manca de pluges i l’aturada dels projectes urbanístics fan que el perill d’incendi sigui molt alt. En aquest sentit, des de la regidoria de Medi Ambient i Ocupació s’apel·la a la responsabilitat dels particulars, empreses i institucions que posseeixen terrenys perquè es realitzi la neteja i manteniment d’aquestes zones i s’evitin danys a les persones i als béns.

La regidoria de Medi Ambient i Ocupació recomana als propietaris de terrenys que prenguin mesures per evitar que es llencin residus a les seves finques, tancant la propietat o, com a mínim, evitant l’accés rodat.

Expedients de neteja
L’Ajuntament de Reus va realitzar durant el 2015 un total de 107 requeriments a propietaris de solars en mal estat o abandonats perquè procedeixin a realitzar-ne la neteja i manteniment. Es tracta de finques que per la seva situació d’abandonament suposen un risc per motius d’higiene o possibilitat d’incendis.

D’aquests 107 requeriments de neteja, 84 s’han finalitzat desprès que els propietaris hagin dut a terme els treballs de neteja, 23 continuen en tràmit, i 5 expedients estan pendents de realitzar la neteja per execució subsidiària per part de l’Ajuntament.

Al llarg dels anys, la davallada d’activitat en el sector de la construcció ha fet empitjorar l’estat dels terrenys no urbanitzats i els requeriments de neteja de solars s’han incrementat des del 2002 i 2003, quan es van obrir tan sols un parell de requeriments.

  • 2016 (gener-maig): 31 requeriments
  • 2015: 107
  • 2014: 69 
  • 2013: 61 
  • 2012: 96
  • 2011: 102
  • 2010: 60
  • 2009: 46
  • 2008: 37
  • 2007: 18
  • 2006: 24
  • 2005: 16
  • 2004: 23
  • 2003: 2
  • 2002: 3

Sancions de fins a 60.000 euros
Segons la normativa municipal, el decret sobre la gestió de residus i la Llei d’Urbanisme, els propietaris de tota classe de terrenys tenen el deure de mantenir-los en bones condicions, lliure de residus i en condicions d’higiene, salubritat, seguretat i ornat públic necessàries. Davant d’incompliment d’aquest deure, l’Ajuntament pot requerir al propietari la neteja del terreny i, si aquest no ho fa, l’administració pot fer la neteja de manera subsidiària i repercutir el cost al propietari.

En aquells casos en què ja s’hagi netejat els terrenys de manera subsidiària i s’hi tornin a localitzar abocaments, l’Ajuntament requerirà novament la neteja i, en cas d’un nou incompliment, imposarà sanció a la propietat.

La legislació urbanística i de residus obliga als propietaris de finques i solars a tenir cura d’aquests, mantenint-los en condicions adequades de seguretat, salubritat i lliures de residus per evitar la constitució de punts d’abocament incontrolats, preveient que poden ser sancionats amb multes d’entre 120 i 60.000 euros.

Les sancions són d’aplicació tant a qui llença el residu com a propietari del terreny. La primera responsabilitat és de qui aboca el residu, el qual cal que el gestioni correctament, però el propietari del terreny on es diposita el residu, és responsable de mantenir la seva propietat en adequades condicions.

Nou contracte
La neteja d’abocaments incontrolats genera un gran esforç a l’Ajuntament. Actualment, l’Ajuntament té obert el concurs públic per a l’adjudicació del contracte per a la realització dels treballs de manteniment ordinari de camins i de l’arranjament de solars mitjançant execució subsidiària del terme municipal. El contracte ha sortit a licitació per un import de 100.000 euros anuals i té una vigència d’un any prorrogable a dues anualitats més. Al concurs, a punt de resoldre’s, s’hi ha presentat 17 empreses.

Procediment de control de l’estat dels solars
La regidoria de Medi Ambient i Ocupació és la responsable del control que els solars privats compleixin els requisits de manteniment i neteja. El procediment que se segueix és el següent:

  • Qualsevol instància o queixa és objecte d’obrir un expedient administratiu: Denúncia de particular, d’ofici pels serveis tècnics, comunicat interior d’una altra àrea, acta de la policia local, etc.
  • Es realitza una inspecció del solar i es determina el seu estat. Es valora la superfície de la parcel·la, el tipus de residus, l’estat de conservació, la possible existència de plagues urbanes, i el perill d’incendi o per a les persones. I es fa una proposta d’actuació: Arxiu, requeriment de neteja, actuació immediata quan hi ha perill per a la salut de les persones, i cost estimat d’acord amb l’ordenança Municipal reguladora dels preus públics.
  • Si és urgent es realitza immediatament una execució forçada passant el cost al propietari.
  • Si no és urgent es fa un requeriment de neteja al propietari advertint-lo que en cas de no fer-ho es realitzarà l’execució forçosa per part de l’ajuntament i se li assigna el cost de neteja.
  • Si passat un temps no es té resposta, es torna a fer una inspecció i en cas que no hagi estat netejat es realitza l’execució forçosa.
Foto de la neteja d'un solar al barri Juroca
Foto de la roda de premsa

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.