Notes de premsa
«Gent gran, gent activa», tema de debat dels consells municipals d'Infants Ciutadans i de Joves a Secundària
El Consell Municipal d'Infants Ciutadans i el Consell Municipal de Joves a Secundària han iniciat els processos participatius d'aquest curs amb el mateix tema central a treballar: les polítiques actives per a la gent gran. Els infants i els joves reflexionaran sobre el seu entorn i la gent gran, i elaboraran propostes perquè l’Ajuntament pugui implementar-les. Els dos processos, que fomenten la participació activa de la ciutadania des de la infantesa i la joventut, culminaran amb la presentació pública de les propostes davant l'alcalde i regidors.
Els dos fòrums participatius apleguen alumnat de 5è de Primària (Infants Ciutadans) i de 3r d'ESO (Joves a Secundària) que porten a terme diferents sessions de treball coordinades des de la regidoria d'Ensenyament i Política Lingüística, per un costat, el Casal de Joves, per l'altre. Els dos processos participatius compten amb la col·laboració de la regidoria de Participació, Ciutadania i Transparència, responsible de les polítiques municipals dirigides a la gent gran activa.
Els procesos participatius es visualitzen amb les respectives sessions institucionals on es presenten les propostes finals a l'alcalde i la resta de membres del consistori. Posteriorment, durant el curs següent, l'alumnat continua fent un seguiment del tema treballat a través de diferents trobades tot contrastant i avaluant les mesures que finalment es posen en marxa des de l'Ajuntament de Reus.
Aquest curs participen en el Consell d'Infants Ciutadans més de 900 nens i nenes de 22 escoles d'ensenyament primari de Reus. Els centres participants són els següents: Alberich i Casas, Cèlia Artiga, Collège Française, Eduard Toda, Els Ganxets, General Prim, Isabel Besora, Joan Rebull, La Salle, Maria Cortina, Marià Fortuny, Maria Rosa Molas, Misericòrdia, Montsant, Mowgli, Pi del Burgar Prat de la Riba, Puigcerver, Rosa Sensat, Rubió i Ors, Sant Josep, Sant Pau.
Els projecte s’inicia amb la participació dels infants en els tallers que es desenvolupen a les aules de les escoles. Posteriorment, representants de cada centre integren el Consell Municipal d’Infants, que prepara les propostes que es presentaran en Audiència Pública al consistori.
En el cas de l'ensenyament secundari, hi participen més de 800 joves de 8 centres Institut Salvador Vilaseca, Institut Roseta Mauri, Institut Gabriel i Ferrater, Institut Josep Tapiró, Institut Baix Camp, Col·legi Sant Josep, Col·legi Mare Molas, Escola Puigcerver), els quals prenen part en els debats i treballs del Consell de Joves a Secundària.
El treball dels estudiants es desenvolupa a través de diferents sessions de treball: dues al centre amb el grup classe i les altres tres fora del centre amb dos representants de cada classe. Al final d'aquest procés, els participants elaboren un decàleg que inclou les 10 accions prioritaries que els agradaria que es desenvolupessin a la ciutat. La última sessió és la presentació pública i els joves presenten el decàleg davant l'alcalde i regidors.