Notes de premsa

Reus rep el 60% dels visitants fora de temporada i trenca per primer any l’estacionalitat

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 28/02/2017
Foto de la roda de premsa

Les accions que porta a terme l’Agència Reus Promoció per desestacionalitzar la temporada turística estan donant resultats, amb un increment del número de visitants que es consideren de fora de temporada. Així ho demostra el balanç de les dades de 2016 de visitants als diferents espais que gestiona: el Gaudí Centre, l’Institut Pere Mata, la Casa Navàs i les diferents rutes turístiques.

El tancament de l’exercici de 2016 confirma que la capacitat d’atracció pròpia de turisme cultural de Reus és cada vegada més important; a la vegada que consolida el posicionament de la ciutat com a complement de cultura, gastronomia i compres a l’oferta tradicional de sol i platja de la Costa Daurada. L’any s’ha tancat amb increments d’entre el 5 i el 36% del número de visitants als espais gestionats per Reus Promoció.

El percentatge de visitants al Gaudí Centre els mesos fora de temporada s’ha anat incrementant en els darrers anys. L'evolució de visites al Gaudí Centre, l'equipament més visitat dels que gestiona Reus Promoció, constata el trencament de l'estacionalitat. Les dades entre els mesos de gener a maig i d’octubre a desembre dels últims cinc anys són les següents:

  • 2012: 45,50%
  • 2013: 45,70%
  • 2014: 45,41%
  • 2015: 50,14%
  • 2016: 59,00%

Les polítiques de promoció dels atractius turístics de la ciutat, sumades a les accions de coordinació dels diversos agents vinculats al sector turístic reusenc que impulsa l’Agència Reus Promoció, han contribuït a assolir tres objectius que permeten trencar l’estacionalitat de la temporada turística:

  • S’ha incrementat el número de visitants d’escapada que pernocten als hotels de Reus i que utilitzen els tiquets que els ofereixen els hotelers per visitar el Gaudí Centre i l’Institut Pere Mata.
  • Ha crescut de manera important el número de turistes individuals de proximitat. Es tractar, majoritàriament, de visitants d’un sol dia i sense pernoctació, però s’observa una tendència a l’alça a convertir-se en visitant d’escapada.
  • S’ha incrementat el número de visitants de fora de temporada com de l’Imserso, escolars o grups de tercera edat, entre altres.

Amb tot, pel que fa al turista de temporada, Reus aconsegueix compensar la davallada del turisme rus. Si s’exceptua el mercat rus, els visitants de totes les altres nacionalitats s’han incrementat, destacant especialment el mercat francès i nous mercats com l’alemany i el nòrdic. No obstant, el visitant rus continua sent el més nombrós dels turistes internacionals que visiten el Gaudí Centre.

El balanç del tancament de 2016 als espais gestionats per Reus Promoció és el següent:

Gaudí Centre
Un total de 60.662 persones han visitat el Gaudí Centre el 2016, de les quals un 90% (54.663) són turistes i un 10% (5.999) són escolars. El volum total de visitants representa un increment del 5% respecte l’any 2015. El turista individual baixa un 5% respecte l’any anterior; dada que es veu ampliament compensada amb un increment del 25% dels grups turístics i de l’11% dels grups d’escolars.

Turistes individuals
35.959 turistes han visitat de manera individual el Gaudí Centre, una davallada del 5%, causada principalment pel decrement del turisme rus (-24%). Tanmateix, s’ha compensat amb l’increment del turista individual de proximitat, provinent de Barcelona i província (11%), pel turista espanyol (4%) i, també, per l’increment moderat de turistes Alemanys i nòrdics que confirmen la tendència a l’alça d’aquests mercats. La procedència del turista individual és:

  • 2% Reus
  • 13% Catalunya,
  • 12% Espanya
  • 73% Internacional

Durant el 2016, un total de 1.669 persones que han pernoctat als hotels de Reus han fet ús del tiquet del Gaudí Centre. Aquesta dada representa un increment del 19% respecte el mateix període de l’any passat.

Grups turístics
18.704 persones han visitat l’equipament en grups, un significatiu increment del 25% respecte el 2015 motivat especialment pel creixement dels grups turístics provinents de Catalunya (36%) i d’Espanya (64%). La procedència del turista en grup és la següent:

  • 3% Reus
  • 23% Catalunya
  • 51% Espanya
  • 23% Internacional

Escolars
5.999 escolars han visita el Gaudí Ventre el 2016, un 11% més respecte l’any 2015. Destaca l’important increment, al voltant d’un 30%, dels grups escolars de Catalunya i Espanya. La procedència del turista en grups d’escolars és la següent:

  • 21% Reus
  • 35% Catalunya
  • 7% Espanya
  • 37% Internacional

Institut Pere Mata
7.113 persones han visitat el Pavelló dels distingits el 2016, una dada molt positiva que consolida l’Institut Pere Mata com l’altre gran espai de turisme cultural de la ciutat. La gran majoria de visitants (6.339 persones) ho fan de manera individual, una dada que representa un increment del 36% respecte el 2015. Per procedència, els visitants es classifiquen així:

  • 24% Reus
  • 36% Catalunya
  • 21% Espanya
  • 20% Internacional.

Casa Navàs
Un total de 2.129 persones han visitat a Casa Navàs el 2016. La xifra no ha variat pel que fa l’any passat, normal tenint en compte que no hi ha variació pel que fa lles places disponibles. Les visites tenen un 100% d’ocupació. L’edifici es visita gràcies a un acord amb els propietaris, que permeten que la casa es visiti en 3 grups de 10 persones 3 dies a la setmana durant l’estiu i només dissabtes, la resta de l’any. La procedència dels visitants és la següent:

  • 18% Reus 
  • 48% Catalunya
  • 15% Espanya
  • 19% Internacional

Consultes a l’Oficina de Turisme
Les consultes a l’Oficina de Turisme es mantenen respecte l’any passat. El 75% són presencials, el 12% telemàtiques i el 13%, telefòniques. Un 62% de les consultes es refereixen al turisme cultural, un 11% al comerç i un 9% al turisme gastronòmic. Els principals punts d’interès de turisme cultural són, de més a menys: el Gaudí Centre, la Ruta Modernista, l’Institut Pere Mata, la Ruta Gaudí i la Casa Navàs, seguides d’altres com la Prioral de Sant Pere, el Palau Bofarull o el Teatre Fortuny.

L’Oficina de Turisme també fa servei d’oficina d’informació al ciutadà, donat l’elevat nombre de consultes fetes per reusencs. Les principals procedències de consultes són:

  • 23% Catalunya
  • 37% Espanya
  • 40% Internacional

Dels visitants espanyols els més destacats continuen sent els madilenys, bascos i valencians. I d’entre els internacionals, els francesos, britànics i dels països de l’est. També creixen els alemanys, holandesos i països nòrdics.

Foto de la roda de premsa
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.