Notes de premsa
Més de 350 professionals dels arxius reflexionen del 4 al 6 de maig a Reus sobre el present i el futur de l'arxivística
El XVIè Congrés d'Arxivística de Catalunya aplega entre el 4 i el 6 de maig a Reus més de 350 professionals dels arxius, que reflexionaran sobre els principals reptes de present i de futur que té plantejada la professió. Entre aquests desafiaments hi ha especialment la transformació digital com a eina de proximitat i transparència envers la ciutadania. El lema del congrés que es porta a terme des d'aquest dijous a Fira Reus és “La gestió documental: el futur (és) ara!”. Aquest és un dels actes més destacats de la programació de Reus Capital de la Cultura Catalana 2017.
L'alcalde Carles Pellicer ha donat la benvinguda als responsables de l'Associació d'Arxivers-Gestors de Documents de Catalunya i s'ha mostrat convençut que el congrés serà un èxit tant organitzatiu com pel que fa als continguts i resultats dels debats. En aquest sentit, el president de l'entitat organitzadora del congrés Joan Soler Jiménez ha destacat que aquesta edició serà una de les que aplegaran més inscrits de les 16 realitzades fins ara i ha remarcat que s'hi presentaran 20 ponències a càrrec d'alguns dels professionals i experts més innovadors del panorama mundial. Per primera vegada, ha explicat Soler, el congrés incorpora en el seu nom el concepte de “gestió documental” i integra d'aquesta manera els diferents perfils de professionals que van des de la participació en la creació dels documents fins a la seva preservació a llarg termini.
Administració electrònica
El regidor d'Hisenda i Recursos Generals de l'Ajuntament de Reus ha recordat precisament que el Govern de Reus treballa des de fa uns anys en un pla de modernització digital de l'administració local en la línia de garantir la transparència, els drets i deures de la ciutadania, que inclou la implantació de l'administració electrònica a tots els nivells. Una implantació que s'està realitzant incorporant a tot el procés a l'Arxiu de Reus i les seves persones responsables. La ciutat de Reus ha fet ja el pas cap a la digitalització en la gestió documental en àmbits com l'expedient electrònic, la signatura biomètrica o l'Oficina d'Atenció Ciutadana i s'està treballant en un protocol de digitalització segura per garantir els drets de la ciutadania.
Durant la presentació del congrés també han intervingut el representant de la Diputació de Tarragona Mateu Montserrat i el director dels serveis territorials de Cultura Jordi Agràs, el qual ha incidit en el fet que el Govern català treballa en el Pla Estratègic d'Arxius, que inclou una primera fase de diagnosi i necessitats pel que fa a arxius arreu del país i una posterior fase de presentació i implementació del pla durant l'any 2018.
El Congrés d'Arxivística de Catalunya 2017 distribueix els seus debats i ponències en els sis àmbits següents:
- Innovacions metodològiques en la gestió documental: sistemes de classificació basats en intel·ligència artificial (NLP i “machine learning”), utilitat real de les metadades, l'avaluació documental en el món del Big Data.
- Usos ampliats dels sistemes de gestió documental: gestió de riscos, gestió de la qualitat, acompliment (“compliance”), usos en empreses regulades, l'explotació de la informació i l'analítica de dades. Aprendre dels errors: millorar les relacions amb els tecnòlegs, gestionar projectes complexos, la governança dels grans sistemes.
- Noves tecnologies aplicades a la gestió documental: arxius lleugers vs ECM clàssics, Big Data, Text mining, eDiscovery, intel·ligència artificial aplicada a la gestió documental, signatura per biometria, Blockchain
- El mercat de la gestió documental: consultoria, custòdia digital, desenvolupament tecnològic i integració, certificació, models de prestació del servei, externalització, serveis “cloud”, noves oportunitats professionals.
- La gestió documental al sector privat: grans corporacions, petita i mitjana empresa, entitats sense finalitat de lucre, visió i experiència dels consultors.
- La figura del “records manager” en el context de l'”information governance”: gestió documental, gestió de processos, transparència, LOPD, eAdministració o eComerç, explotació de la informació, Open Data, sistemes de negoci basats en dades, normalització de dades interna, auditoria, compliment legal, suport a la gestió de qualitat.