Notes de premsa
L'estudi sobre l'escolaritat a Reus ofereix una nova eina per garantir una educació més inclusiva a la ciutat
L'Ajuntament de Reus presenta aquest dijous l'estudi “L'escolaritat a Reus: avaluació de la política educativa municipal per a l'equitat”, elaborat per l'equip dels doctors Enric Saurí Saula i Sheila González Motos, de la Universitat Autònoma de Barcelona, i que constitueix un treball d'ampli abast que inclou enquestes, entrevistes i grups de discussió al si del conjunt de la comunitat educativa, anàlisis sobre escolarització, perfils sociodemogràfics vinculats al món educatiu i proposa algunes mesures per garantir una educació més inclusiva a la ciutat.
Tal i com recorda la regidora d'Ensenyament i Política Lingüística, M. Dolors Sardà, la ciutat de Reus es planteja el repte de promoure una ciutat més inclusiva i més equitativa, amb la qual cosa l'estudi sobre escolaritat de la ciutat és una eina imprescindible que aporta elements d'anàlisi sobre la distribució de l'alumnat d'educació primària i infantil i ajuda a copsar l'impacte de les actuals polítiques educatives amb l'objectiu de reorientar la política educativa municipal i apaivagar les possibles lògiques de segregació escolar que es donen al municipi. En aquest sentit, Sardà afirma que la realització de l'estudi era un pas previ imprescindible “per saber on som, quines dinàmiques mouen i defineixen l'àmbit escolar de Reus i d'aquesta manera poder plantejar-nos mesures de millora que afavoreixin el conjunt de la ciutat”.
Malgrat les limitacions competencials dels ajuntaments en matèria d'ensenyament (la Generalitat és l'administració amb competències plenes i directes), l'Ajuntament de Reus ha fet un pas endavant de la mà del Consell Escolar Municipal per disposar d'una fotografia fidel de la realitat educativa a la ciutat.
L'estudi reconeix els esforços realitzats des de l'àmbit municipal i del conjunt de la comunitat educativa per reduir les desigualtats de la ciutadania en el camp educatiu i, al mateix temps, presenta un seguit de propostes per millorar el sistema des de l'àmbit municipal. Aquestes propostes són les següents:
- Reduir l'efecte de l'actual configuració urbana sobre l'equitat escolar
- Combatre la desigualtat i competència entre centres educatius públics
- Reduir la fragilitat del sistema davant la davallada demogràfica
- Compensar les desigualtats socioeducatives presents al sistema
- Incrementar la comunicació i el treball col·laboratiu entre els agents de la comunitat educativa
- Millorar la distribució de l'alumnat amb Necessitats Educatives Especials (NEE) i la matrícula viva
D'altra banda, el treball elaborat per l'equip de la Universitat Autònoma de Barcelona posa en valor diferents serveis i mesures que es desenvolupen a través de la Regidoria d'Ensenyament i Política Lingüística i que contribueixen a treballar envers l'equitat en el conjunt del sistema educatiu de la ciutat, entre d'altres i especialment:
- Oficina Municipal d'Escolarització: s'esmenta el bon funcionament i la qualitat de servei que s'ofereix des d'aquest àmbit municipal, en què es coordinen les diferents polítiques relacionades amb l'ensenyament a la ciutat de Reus.
- Pla Educatiu d'Entorn: es valora la funció i abast dels projectes i activitats que s'apliquen arreu de la ciutat per dinamitzar la comunitat educativa des de diferents àmbits, com el cultural, l'esportiu, de lleure i vinculant-los amb el món educatiu.
- Escoles Bressol Municipal: es destaca la quantitat i qualitat del servei d'Escoles Bressol Municipals que ofereix la ciutat de Reus
- Zonificació 3+2: l'estudi recull la percepció positiva que ha tingut l'aplicació d'aquest sistema de zonificació (3 centres públics + 2 concertats) en l'oferta d'escoles per part de les famílies, ja que s'ha generalitzat la possibilitat d'accedir al centre escollit.