Notes de premsa

Setanta-dues pràctiques lingüístiques en establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua a Reus

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 13/07/2018
Foto d'arxiu de la presentació de parelles lingüístiques, al CN Reus Ploms

Entre els mesos de maig i juny un total de vint-i-quatre alumnes dels cursos de català de Reus han participat en les pràctiques lingüístiques als establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua organitzades pel CNL de l’Àrea de Reus Miquel Ventura. El Centre de Normalització Lingüística formarà noves parelles que es trobaran a Reus durant els mesos de juliol i agost

L’objectiu del Consorci per a la Normalització Lingüística és promoure el coneixement i fomentar l’ús de la llengua catalana en tots els àmbits socioeconòmics, per la qual cosa el CNL de l’Àrea de Reus ha organitzat durant aquest trimestre una nova edició de les pràctiques lingüístiques, una activitat perquè alumnes dels cursos de nivell Bàsic 3 i Elemental puguin reforçar l’ús del català en els comerços adherits al programa Voluntariat per la llengua.

Cada alumne havia de visitar tres establiments col·laboradors d’un total de deu que proposava el CNL (Carnisseria López Ginés, Hiperpapereria Carlin, Farmàcia Suñer, La Botiga dels Retocs, Estanc i Travesses Niubó, Papereria i Llibreria del Passeig de Misericòrdia, Cafeteria La Rosella, Llibreria La Lluna, Helpmàtica Serveis Informàtics i Forn de Pa i Pastisseria Huguet) i, en finalitzar, el responsable de l’establiment havia de segellar el fullet que portava l’alumne per certificar que hi havia mantingut una petita conversa en català. Els establiments seleccionats aquesta vegada eren propers a l’edifici del Mas Vilanova, on s’imparteixen els cursos de català, i havien renovat recentment l’acord de col·laboració amb el Voluntariat per la llengua, segons el qual els comerços es comprometen a atendre en català els aprenents d’aquesta llengua encara que tinguin algunes dificultats per fer-ho.

En el moment de fer la pràctica, els alumnes podien anar-hi sols, amb algun company de classe o amb el voluntari lingüístic, en el cas que formessin part d’una parella lingüística. Tot i que no era l’objectiu de l’activitat, alguns alumnes van aprofitar per fer alguna compra o consumició perquè la pràctica fos més real, i fins i tot en un cas el propietari va fer entrar una parella d’alumnes a l’obrador del forn per explicar-los les interioritats del seu ofici.

Un cop acabades les pràctiques, els alumnes han valorat positivament aquesta proposta perquè els ha fet adonar que podien posar en pràctica els coneixements que havien après a classe i que eren capaços de mantenir una conversa en català en un context real, cosa que alguns encara no s’havien atrevit a fer fins aquell moment.

El Voluntariat per la llengua continua a l’estiu
Un cop iniciats els cursos intensius de juliol, el Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus (CNL) engega una nova edició d’estiu del Voluntariat per la llengua (VxL), una iniciativa que promou l'ús de la llengua catalana en àmbits quotidians amb la formació de parelles lingüístiques entre persones que parlen habitualment en català (voluntaris) i persones interessades a adquirir fluïdesa (aprenents).

Les noves parelles es trobaran deu hores per conversar en català mentre fan qualsevol altra activitat. Les persones interessades a participar-hi encara s’hi poden inscriure a www.vxl.cat, al 977 12 88 61 o al CNL (c. de l’Àliga de Reus, 1).

Avantatges per a voluntaris i aprenents
Els integrants de les parelles lingüístiques poden participar en les activitats complementàries que el CNL els organitza. Aquest juliol es continua oferint el Fem un beure, unes tertúlies obertes que es fan cada dimecres d’11 a 12 h a la cafeteria Núria del passeig de Misericòrdia.

Divendres dia 13, alumnes i parelles lingüístiques assistiran a una visita guiada a l’exposició “Gènesi, de Sebastiao Salgado, de l'Obra Social "la Caixa”.

Finalment, el dia 18 , al parc del Mas Vilanova, les parelles lingüístiques faran un berenar sopar de cloenda.

A més, hi ha moltes entitats a Reus i la resta de Catalunya que col·laboren en el programa i ofereixen avantatges per als participants. Tots aquests avantatges es poden consultar al web del CNL (www.cpnl.cat/reus) o al web del Voluntariat per la llengua (www.vxl.cat).

Voluntariat virtual
A banda de la modalitat presencial, el Voluntariat per la llengua ofereix la modalitat virtual del programa, en què parelles de qualsevol punt del món es troben una hora a la setmana a través d’un programa de videoconferència per conversar en català. Estudiants de català d’arreu del món o persones que tornen al seu lloc d’origen però volen seguir practicant aquesta llengua tenen aquesta eina per millorar la seva fluïdesa. El CNL de l’Àrea de Reus actualment gestiona 3 parelles d’aquest tipus, les quals resideixen en diverses zones de l’Estat espanyol.

Voluntariat per la llengua és un programa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura gestionat pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL). El CPNL va iniciar el programa l'any 2002, a Cornellà de Llobregat, amb 19 parelles participants. Des del 2003 ja hi ha participat més de 110.000 parelles

Foto d'arxiu de la presentació de parelles lingüístiques, al CN Reus Ploms

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.