Notes de premsa
Es busquen voluntaris i voluntàries per impulsar la comprensió lectora a Reus
El programa LECXIT, promogut per la Fundació Bofill, té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat.
En l’actualitat, el programa compta amb una xarxa de quasi 300 espais LECXIT a 150 municipis on més de 1.900 persones voluntàries acompanyen setmanalment un infant per a fer de la lectura una experiència divertida i apassionant.
Després de més de 10 anys de trajectòria, al gener de 2023 LECXIT inicia un nou repte: l’avaluació d’impacte del programa a través de la incorporació de 500 nous infants participants de tot Catalunya. És per això que el programa busca 500 persones voluntàries, compromeses amb la lectura, que de gener a maig vulguin dedicar una hora setmanal a un infant.
La participació al programa requereix d’un compromís de realitzar el voluntariat una tarda a la setmana durant 20 setmanes, de gener a maig de 2023, i aportar el certificat negatiu d’antecedents sexuals. Totes les persones voluntàries realitzaran una formació (presencial o virtual) abans de l’inici de l’activitat. A més, comptaran amb l’acompanyament i assessorament per part d’un equip de professionals, una assegurança que cobreix l’activitat, i un certificat de participació en finalitzar el curs.
El programa a Reus
La Fundació Bofill, amb la col·laboració del Pla Educatiu d’Entorn que es gestiona des de la regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Reus, incorpora a partir d'aquest gener i fins el mes de maig vuit centres educatius al programa de Suport Educatiu. Aquest programa està format pel suport en la millora de la comprensió lectora, Lecxit, i pel suport en la millora de l’aprenentatge de les matemàtiques, Math Tutoring. Aquests nous centres són:
Pel Lecxit:
- Escola Marià Fortuny
- Escola Pompeu Fabra
- Escola Rosa Sensat
- Escola Rubió i Ors
- Escola General Prim
Aquests nous punts s'incorporen als que ja hi havia fins a l'actualitat, que són la Biblioteca Central Xavier Amorós, el Centre La Rambla i la Biblioteca Pere Anguera.
Pel Math Tutoring:
- Escola Prat de la Riba
- Escola Sant Bernat Calvó
- Escola Sant Pau
A Catalunya, 1 de cada 4 infants té un nivell lector baix o mitjà-baix
No disposar d’un nivell òptim de comprensió lectora compromet negativament el rendiment acadèmic i és la porta del fracàs escolar.
El 25,2% de l’alumnat de Catalunya té un nivell baix o mitjà-baix de comprensió lectora a 6è de primària. És a dir, 1 de cada 4 infants quan finalitza la primària no aconsegueix assolir un nivell lector que li garanteixi comprendre amb facilitat allò que llegeix i assegurar així el seu èxit educatiu i social.
Els infants amb un baix nivell de comprensió lectora, tot i saber llegir i fer-ho amb fluïdesa, presenten dificultats per interpretar causes i conseqüències en una història, distingir la informació rellevant a una taula, gràfic o imatge, i integrar tota la informació d’un text per argumentar la seva importància, entre d’altres.
Els voluntaris i voluntàries, el motor del programa LECXIT
Davant d’aquesta situació, el projecte LECXIT vol contribuir a que tot l'alumnat adquireixi un nivell de competència lectora que asseguri el seu desenvolupament educatiu i social.
Els voluntaris i voluntàries són la peça fonamental que fan possible que més d’un miler de nens i nenes tinguin un company lector: LECXIT funciona a través de sessions individualitzades d’acompanyament lector d’una hora a la setmana (en horari extraescolar) entre un infant i una persona voluntària.
Per a ser voluntari o voluntària LECXIT no cal experiència prèvia: només compromís, passió per la lectura i ganes de ser part d’un canvi. Fes-te voluntari lector!