Notes de premsa
L'Institut Escola Pi del Burgar i l'Escola La Vitxeta s'incorporen al Passaport Cultural 2023-2024
L'Institut Escola Pi del Burgar i l'Escola La Vitxeta són els dos centres que s'incorporen aquest curs 2023-2024 al programa del Passaport Cultural que impulsa l'Ajuntament de Reus, a través del Pla Educatiu d'Entorn. Amb aquestes dues incorporacions passen a ser 14 els centres educatius de la ciutat que se sumen a aquest projecte, tal com han explicat aquest matí els regidors d'Educació i Ciutadania, Pilar López, i de Cultura i Política Lingüística, Daniel Recasens.
El Passaport Cultural és un programa en el qual l’infant participa en aprenentatges explorant i gaudint d’activitats educatives que ofereix el seu entorn. L’objectiu és contribuir a ampliar les oportunitats educatives, donar valor a aquests aprenentatges i posar a l’abast de tots els infants l’accés a aquestes experiències. Aquestes activitats queden registrades en un document divertit i personalitzat en el qual cada vegada que assisteixen a una activitat els hi posen un segell d'assistència i poden anotar-hi els aprenentatges invisibles que han fet i com s’ho han passat.
Les destinacions d’aprenentatge giren entorn a activitats relacionades amb arts, cultura, lleure o participació entre altres, estan situades a centres cívics, teatres, biblioteques, museus, galeries d’art, entitats o centres esportius i el marc comú de competències que s’hi treballen són transversals com la curiositat, la creativitat, la comunicació o la resolució de problemes. D’aquesta manera es visibilitza també el treball que es desenvolupa en l’àmbit comunitari per ampliar oportunitats educatives fora de l’escola.
Aquesta metodologia està basada en els passaports d’aprenentatge (learning passaports) on des d’un determinat territori s’anima a celebrar la participació en activitats extracurriculars obertes fora de l’escola incentivant la inclusió social de tots els infants. Diverses experiències locals i internacionals ens diuen que l’impuls de passaports d’aprenentatge aporta beneficis i impactes diversos en els infants, tant en el seu rendiment acadèmic com en la seva motivació i manera d’estar a l’escola i a la comunitat. Per a assolir els objectius d’aquest projecte, és imprescindible la implicació dels mestres dels infants i de les seves famílies.
Aquest programa va néixer a Reus el curs 2020-2021 amb l'alumnat de l’escola Prat de la Riba i degut a l’èxit de participació i a les bones valoracions de l’equip docent s’ha anat ampliant aquests darrers cursos fins a ser un total de 14 comunitats educatives les que actualment hi participen.
A banda de la incorporació de l’Institut Escola Pi del Burgar i l’Escola La Vitxeta d'aquest curs i als quals s’estan entregant els passaports aquests dies, els centres que hi estan actualment implicats són: Eduard Toda, Isabel Besora, Teresa Miquel, Doctor Alberich i Casas, Pompeu Fabra, General Prim, Montsant, Rubió i Ors, Sant Bernat Calvó, Cèlia Artiga, Marià Fortuny i Prat de la Riba.
Els centres reben cada dos mesos una programació de les activitats en les quals es detalla dia, hora i lloc, el tipus d’activitat que és: exposició, cinema, circ.... l’edat a la qual estan dirigides i si cal inscripció prèvia. A finals de cada curs es fa un acte de cloenda en el qual es donen diplomes als participants i és una festa comunitària concebuda com un acte de reconeixement als infants per haver impulsat els seus aprenentatges, a les escoles com a catalitzadores i acompanyants clau i a les entitats que han promogut les activitats.
La Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Reus des del Pla Educatiu d’Entorn impulsa aquest programa col·laborant amb els centres eductius i les entitats que ofereixen activitats i cercant noves experiències d’aprenentatge fora de l’escola per poder oferir als infants. La inciativa prové del Passaport EduNauta que gestiona la Cooperativa +Educació i la Fundació Bofill a través de la crida promoguda pel moviment d’Educació360.