Notes de premsa

100 dies d’un nou govern de Reus. Primer balanç de feina feta

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 16/09/2011
El govern de Reus, encapçalat per l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, durant la roda de premsa dels 100 dies de govern.

="sub-titol">MOMENTS DIFÍCILS, FUTUR OPTIMISTA. UN REUS QUE VA ENDAVANT

Introducció
En aquest document “100 dies d’un nou govern de Reus. Primer balanç de feina feta” presentem un llistat indicatiu (no exhaustiu) d’accions de govern en les set àrees operatives: Urbanisme i Territori; Serveis a les Persones; Seguretat; Serveis Econòmics; Serveis de Medi Ambient; Serveis Generals i, finalment, Coordinació. La situació econòmica global i les restriccions pressupostàries que implica són un fort condicionant, al qual cal afegir el dèficit heretat de l’anterior govern.

La voluntat d’aquest equip de govern és treballar amb coordinació i consens per un programa comú al qual sumar iniciatives vinculades a les dinàmiques actuals de projectes que ja eren en marxa, o a noves iniciatives que neixin automàticament de l’acció de govern, o que arrenquin de propostes positives per Reus d’altres forces polítiques o de les institucions o associacions del municipi, o de la ciutadania.

La comunicació i la transparència són requisits de la nostra manera de governar i han d’implicar receptivitat a les propostes i a les crítiques, així com capacitat d’autocrítica i voluntat de rectificar tot allò que sigui millorable. Totes les dificultats, les ensopegades, els entrebancs, que trobem en el camí han de servir per fer-nos forts i per canviar, per establir procediments que ens facin cada dia millors gestors dels recursos de tots.

Valoració dels 100 dies de govern i compromisos de futur
• Comptem amb un programa de govern que es mostra eficaç, fixat en tres eixos: Economia, Persones i Convivència, que defineix sis línies programàtiques: Eficàcia i Servei;   Economia i Ocupació; Ciutat; Societat; Bon Govern, proximitat; Persones i Benestar. El protocol de l’acord polític CiU-PPC defineix un detall d’actuacions previstes ambiciós i realista. Els 100 dies han significat: fer els primers passos per conèixer a fons la realitat actual de Reus i de l’Ajuntament; definir les accions urgents i les primeres prioritats; establir camins d’informació, comunicació i transparència; escoltar tots els interlocutors; establir els equips vinculats a tots els objectius de govern i a les àrees de l’organigrama; actuar amb rigor i capacitat d’autocrítica davant les dificultats o els errors.
• Comptem amb un equip de persones preparades i il·lusionades que conformen el govern municipal pensants els objectius programàtics i de ciutat i posant al servei de Reus les seves competències personals. Sabem que cal escoltar les visions plurals i diverses de totes les forces polítiques, tanmateix som conscients que la ciutat i tots i cadascun dels reusencs i reusenques són el nostre referent principal.
• Comptem amb una estructura municipal àgil i eficient que és formada per persones que posen també la seva competència i experiència al servei del govern i de Reus.
• Comptem ja amb una llarga llista de feina feta, amb moltes encerts que són resultat del treball de cada dia de tots, i amb algun desencert que assumim directament des de la responsabilitat de la gestió, amb voluntat de que serveixi per millorar-la.
• Comptem també amb molta feina per fer i amb les dificultats que ens imposa el marc global de la crisi econòmica i els canvis socials que comporta, sumat a les dificultats pressupostàries i al dèficit heretat. Són moment difícils, però veiem un futur optimista, un Reus que va endavant.

1. Àrea d’Urbanisme i Territori
La gestió urbanística es l’aspecte funcional de l’àrea. El dia a dia s’afronta amb eficàcia, transparència i diàleg i parlant amb totes les persones implicades en aquest àmbit (ciutadans, professionals, associacions, empreses, constructors). Per això hem donat suport i valorat l’equip de professionals interns de l’àrea, donant-los més protagonisme i reduint els experts externs.

En aquest sentit, el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) és l’objectiu principal d’aquesta legislatura en aquesta àrea que es desenvoluparà en el futur a partir dels treballs dels professionals del propi Ajuntament. Encarem el POUM en base la participació ciutadana i el consens. Ara cal un nou planejament on el protagonista es la ciutadania.

Tanmateix, cal aprofitar la crisi per treballar amb cura i sense gaires presses fent les coses ben fetes, amb perspectiva de futur, amb qualitat, i en qualsevol cas pel bé comú i del ciutadà. En aquest sentit, ja hem iniciat el replantejament de projectes com les “Torres Bergadà” o l’ARE del passeig Nord i hem desencallat projectes llargament enquistats com el soterrament de les línies d’alta tensió de la ciutat (Urbanització El Pinar).

Actuacions realitzades:
• Construcció aparcament dissuasori avinguda Marià Fortuny (Pi del Burgar).
• Tanca de protecció del pont del carrer General Moragues.
• Millora dels accessos al Campus de Bellisens (enllumenat i pintat).
• Construcció pas elevat a l’avinguda President Macià davant carrer Sol i Ortega.
• Actuacions de la brigada municipal (2.000 actuacions).
• Adequació de l’enllumenat públic (millora de la qualitat de la il·luminació i la seva eficiència energètica).

Actuacions de la Brigada Municipal
• Obres i construcció:
• Reparació de les voreres a l’avinguda Jaume I.
• Asfaltat del carrer Francesc Arnavat i Vilaró.
• Asfaltat del carrer Notari Rull.
• Asfaltat del passeig Escorial.
• Treballs de condicionament magatzem de la Brigada Municipal.DP 2011-09-16 Alc 100 dies de govern
• Remodelació de les voreres i escocells al carrer Jaume Vidal i Alcover.
• Remodelació voreres al Passeig Plàtans.
• Jardineria.
• Mobiliari urbà i jocs infantils.
• Muntatges.
• Manteniment i millora dels espais públics

2. Àrea adjunta de Seguretat
Donem valor a la feina que realitza habitualment la Guardia Urbana: donar un servei molt més proper i de servei al ciutadà i alhora efectiu i ràpid. La proximitat és l’eix que dirigeix aquesta àrea.

Actuacions realitzades:
• Preparació nova ordenança que reguli accions, civisme i ús de les vies i els espais públics.
• Preparació nova ordenança que regula els taxis a la ciutat (per adaptar-la a la realitat existent en el sector).
• Col·laboració amb Medi Ambient per accelerar els tràmits a l’hora de concedir terrasses de bars (accelerar la burocràcia i reduir terminis innecessaris).
• Treball intens de mobilitat amb col·laboracions permanents amb altres Regidories.
• Inici dels treballs del Pla Local de Seguretat.

3. Àrea adjunta de Coordinació i Organització
Encarregada de coordinar l’activitat de les regidories de l’Ajuntament i els recursos humans.

Actuacions realitzades:
• Programa “Qui fa què”, per avaluar els llocs de treball dels funcionaris i el personal laboral, amb l’objectiu de conèixer les tasques i poder reorganitzar les feines.
• Creació de Borses de Treball.DP 2011-09-16 Alc 100 dies de govern
• Reutilització de l’antic Hospital de Sant Joan:
• per a la conservació de l’edifici.
• per dotar-lo de contingut.
• per la racionalització de lloguers municipals.

4. Àrea de Serveis del Medi Ambient
Per al govern municipal, la política de sostenibilitat ha de partir d’un principi bàsic: una política ambiental responsable i eficaç és una condició indispensable per a un progrés econòmic que comporti una millora de la qualitat de vida per als ciutadans.

Cal tenir present que aquesta àrea engloba tres aspectes principals:

Activitats realitzades:
S’ha millorat la comunicació entre guàrdia Urbana i Medi Ambient per a la gestió dels Espectacles Públics i Activitats Recreatives, fet que ha comportat l’agilització de la concessió de llicències d’activitats i la concessió de terrasses, i un increment d’activitat econòmica.
S’ha millorat la base de dades d’activitats per tal de disposar d’una informació compartida més amplia.

• Medi natural i sostenibilitat
• Manteniment dels camins del terme Municipal
• Neteja subsidiària dels solars de l’estació de Ferrocarril, avinguda Saragossa i Carrer del Velers.
• Neteja i recollida
• Instal·lació d’un nou punt de subministrament d’aigua no apta per al consum humà per a utilitzar-la per a la neteja dels carrers. El punt s’ubica a la zona del Tecnoparc
• Finalització de les obres de recollida pneumàtica d’escombraries de la zona de Alcalde Joan Bertran i Antoni de Bofarull, Jacint Barrau, Güell i Mercader i Pau Font de Rubinat.
• Pla d’actuació per a la neteja de les pintades i graffitis en el Casc Antic (nucli comercial).
• Inici d’una campanya contra les enganxines en llocs inadequats i procedir a la seva retirada.

5. Àrea de Serveis a les Persones
Volem uns Serveis a les persones per a Reus que siguin eficaços i equitatius:

• Que garanteixin que tothom tingui les necessitats vitals cobertes i poder viure amb dignitat.
• Amb eficàcia administrativa: accés fàcil, tràmits àgils i resposta ràpida.
• Centrats primordialment en les persones: la organització del servei centrada en les necessitats individuals, amb una correcta identificació de la necessitat i amb un seguiment acurat per tal de garantir el seu seguiment i si perdura o no la necessitat.
• Inclusius: han de permetre no deixar ningú al marge de la societat tot inserint els que no tenen condicions per a valer-se per si mateixos, sigui quina sigui la raó que produeix aquest desavantatge.
• Corresponsables: cada persona s’ha de comprometre i implicar-se en la solució dels seus problemes.

No som una administració que simplement gestioni amb eficàcia serveis i prestacions, que ho fem, sinó que potenciem el treball de les entitats que treballen en cada àmbit d’aquesta àrea: cultura, esports, participació, ensenyament, formació per a integració, convivència i immigració, serveis socials, família i gent gran; per això hem mantingut un contacte amb les associacions i entitats corresponents, per conèixer de primera mà les seves inquietuds i necessitats. El món ha canviat, l’Estat del benestar està a debat i és des del món local que tenim el repte de futur de repensar-lo. Hem de trobar les claus d’una nova lectura per anar fent camí.

Actuacions realitzades:
• Actes del programa de les festes de Misericòrdia 2011.
• Ampliació horari d’estiu de la Biblioteca Central Comarcal.
• Ronda de contactes amb les diferents associacions veïnals i entitats de la ciutat per tal de conèixer les seves necessitats i inquietuds.
• Posada en marxa les inscripcions dels cursos del centres cívics.
• Unificació del SIAD (Servei d’Informació i Assessorament a la Dona) fins ara disgregat en diferents dependències. La unificació del servei busca alhora millorar l’atenció a l’usuària i la optimització dels espais municipals.
• Recuperació de tot l’any escolar del programa “Cap nen sense nedar!”.
• Ampliació de l’oferta del programa “Activitats físiques per a tothom”.DP 2011-09-16 Alc 100 dies de govern
• Refer les Bases dels ajuts de menjador escolar per garantir les ajudes a qui més ho necessita.
• Millora de la xarxa de distribució d’aliments de la ciutat per garantir que arriba a les persones que més ho necessiten i que no hi ha duplicitats.
• Transversalitat i treball en xarxa entre tot l’Ajuntament en immigració.
• Preparació nova zonificació escolar.
• Obres de millora i rehabilitació a 7 centres educatius:
• Escola Eduard Toda.
• Institut Escola Els Ganxets.
• Escola General Prim.
• Escola Marià Fortuny.
• Escola Montsant.
• EBM Montsant.
• EBM Margalló.
• Recuperació de la Mostra de Teatre Infantil.
• Potenciació aules extensió universitària (gent gran).
• Campanya per evitar els cops de calor (gent gran).
• Programa jubilació activa.
• Impuls als Plans Educatius d’Entorn.
• Increment cursos a l’Escola Marta Mata (d’adults).

6. Àrea de Serveis Econòmics
Aquesta àrea, juntament amb la de serveis a les persones, és fonamental per combatre els efectes de la crisi ja que aquest govern te el convenciment que cal fomentar la creació de llocs de treball i la implantació d’empreses a la ciutat. Només si som capaços de disminuir el nombre d’aturats (amb el problema personal i social que això comporta) podrem tirar 
endavant la ciutat. La millor política contra la pobresa és la que genera llocs de treball.

Actuacions realitzades:
• Hem iniciat una líniea de treball amb contactes permanents amb inversors i empresaris per atreure noves inversions cercant-les on calgui, sigui amb empresaris d’aquí o de la resta d’Europa, xinesos o brasilers o de la resta del món. Tenim com a ciutat uns avantatges comparatius (aeroport, xarxa de comunicacions, capacitat de consum propi i alt índex de visitants, ser la ròtula de l’arc mediterrani...).
• S’ha iniciat clarament l’aprimament de l’entramat municipal a INNOVA amb la fusió de les SAM’s i la racionalització de llocs de treball. En aquest sentit, INNOVA agrupa les empreses municipals i aquest govern ha iniciat els passos, (els canvis societaris són necessariament lents) per tal de reduir el nombre d’empreses municipals agrupant-les en tres àmbits de gestió: Grup Salut, Grup Aigües i Grup Econòmic. La intenció és rebaixar de 12 a 5 el nombre de societats mitjançant fusió o agrupació, quan s’hagin completat els treballs econòmics, fiscals i jurídics corresponents. Això comportarà una reducció dels consells d’administració i, per tant, dels consellers, amb el conseqüent estalvi econòmic (620.000 euros) en estructura (gerències i secretaries).

  -GRUP SALUT: Hospital Sant Joan, SAM; Centre MQ Reus; Gestió Comarcal Hospitalària, SA; Gestió de serveis Funeraris Reus, SA; i Reus, Esport i Lleure, SA.
-GRUP AIGÜES: Aigües de Reus, empresa municipal; Gestió Ambiental i Abastament, SA; i Sanejament Ambiental, SA.
-GRUP ECONÒMIC: Aparcaments i Mercats de Reus, SAM; Reus Transport Públic, SA; Gestió Urbanística Pública, SA; i Reus Desenvolupament Econòmic, SA.
• Línies clares d’AUSTERITAT i TRANSPARÈNCIA. Ens trobem en procés d’eliminació de despeses supèrflues i sumptuàries (exemple: eliminació de cotxes oficials, eliminació de lloguers agrupant serveis ....).
• Estalvi de lloguers: el que ens estalviarem l’any 2011: 54.000 euros (aquest estlavi suposaria en tot un any 244.000 eruros).
• Instal·lació nou punt d’informació turística a l’estació d’autobusos.
• Patronat de Comerç i Turisme: Pla Dinamitzador del comerç.
• S’ha reforçat la nostra pertinença a l’Aliança turística Reus-Salou- Cambrils i Vila-seca.

7. Àrea de Serveis Generals
Estem en un entorn de crisi i contra aquesta, no serveix de gaire lamentar-se de com estem o queixar-se del que s’hauria hagut de fer i no es va fer. Cal mirar enrere, però sobretot per treure’n conclusions i fer les coses millor.

El que hem fet primordialment en aquest àmbit és estalviar i pagar als nostres proveïdors, amb el ben entès que molts d’aquests són petites empreses de Reus que ho necessiten per a seguir operant i generant riquesa. Ben cert és que hi ha hagut notícies més mediàtiques que reals, com la de Fecsa-Endesa, però la realitat constata que en el passat aquest Ajuntament va estirar més el braç que la màniga i aquesta és una situació a la qual responem aplicant transparència, rigor i austeritat. En un moment en què les famílies i les empreses s’han d’estrènyer el cinturó, el més lògic és que l’Ajuntament mostri sensibilitat i empatia i també doni exemple reduint les seves despeses supèrflues o prescindibles, quelcom que d’altra banda servirà per a alliberar recursos per a atendre les necessitats més urgents.

Actuacions realitzades:
• Aquesta àrea s’ha centrat fonamentalment en tasques internes: conèixer en quina situació es troben les finances municipals; estudi de l’estalvi mitjançant l’aprofitament dels espais municipals –disminució de lloguers-; i cerca de les màximes possibilitats de finançament de la resta d’administracions públiques.
• Petició i tramitació crèdits ICO per a pagaments a proveïdors.
• Creació d’un registre de convenis, fins ara inexistent.
• Actualització de l’inventari de bens mobles de l’Ajuntament.
• Redacció conveni amb Col·legi d’Advocats de Reus per fomentar la tramitació telemàtica d’expedients municipals.DP 2011-09-16 Alc 100 dies de govern

Conclusions
Aquests primers 100 dies han permès al nou Govern de Reus saber quin és el punt de partida d’aquest mandat 2011-2015. És una situació difícil, però de la mateixa manera tenim la il·lusió i la capacitat de sortir endavant amb la complicitat de la ciutadania, les entitats i el teixit productiu de la nostra ciutat. Ho hem notat dia a dia, sobretot quan hem trepitjat el carrer o quan hem obert les portes d’alcaldia i de les diferents regidories als ciutadans i ciutadanes que volien parlar amb els representants del nou govern de Reus.

Sortirem endavant gràcies a aquests principis que regeixen la nostra acció de govern: l’austeritat, el treball, proximitat la planificació, la transparència i humilitat. Estem satisfets d’aquests cent primers dies de govern, sobretot després de fer balanç de la feina feta. Presentem una llarga llista en aquest document “100 dies d’un nou govern de Reus. Primer balanç de feina feta”, un llistat indicatiu (no exhaustiu) d’accions de govern en les set àrees operatives: Urbanisme i Territori; Serveis a les Persones; Seguretat; Coordinació; Serveis Econòmics; Serveis de Medi Ambient; i, finalment, Serveis Generals.

Ens queda molta feina per fer, però hem sentat les bases d’un mandat que volem que sigui el del canvi de Reus, que ens permetrà reforçar el lideratge de la ciutat.
Hem hagut de marcar prioritats i definir accions urgents, però també hem sentat les bases de l’acció de govern futura. I hem pogut també donar les primeres mostres del tarannà d’aquest nou govern de Reus i el document que us lliurem recull les principals actuacions que demostren en fets els eixos programàtics que varem presentar quan es va constituir aquest nou govern. La lluita contra l’atur, el rigor pressupostari, el suport als més febles, l’ajuda a l’activitat econòmica continuaran sent els objectius prioritaris d’aquest govern.

El govern de Reus, encapçalat per l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, durant la roda de premsa dels 100 dies de govern.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.