Notes de premsa
Ajuntament, Departament d’Educació i comunitat educativa creen un grup de treball sobre l’escolarització equilibrada de l’alumnat
ntament de Reus i el Departament d’Educació de la Generalitat han constituït un grup de treball sobre l’escolarització equilibrada de l’alumnat als centres educatius de primària i secundària de la ciutat. El grup tindrà la primera reunió la setmana vinent. La creació d’aquest grup s’adiu a l’acord de coresponsabilització educativa de les dues administracions, i s’obre a la comunitat educativa amb la participació de les direccions i una representació del col·lectiu de pares i mares.
El grup de treball estudiarà les mesures harmòniques amb la nova llei d’educació que actualment està en tràmit d’aprovació al Parlament de Catalunya i que permetin promoure una escolarització equilibrada dels alumnes als centres de primària i secundària de la ciutat, de manera que es pugui aconseguir un repartiment més equitatiu de l’alumnat amb necessitats educatives específiques als centres educatius.
La voluntat d’aquest grup de treball és assolir resultats amb el màxim consens polític i social a través de la implicació de tots els grups municipals i del Consell Escolar Municipal.
Els integrants del grup de treball seran el director de la zona educativa de Reus del Departament d’Educació, la regidora cap de l’Àrea d’Educació i Formació de l’Ajuntament de Reus, la inspecció de Primària i Secundària, representants de la direcció de centres públics i concertats de Primària i Secundària, una representació dels equips d’assessorament psicopedagògic i una representació del col·lectiu de pares i mares.
La creació d’aquest grup es va proposar en la reunió celebrada el passat 27 de novembre als serveis territorials del Departament d’Educació a Reus amb tots els directors i directores de centres educatius de la ciutat. En aquesta reunió també hi van assisitir els representants del cos d’Inspecció, tècnics de Llengua i Cohesió de la Generalitat, tècnics dels Equips d’Assessorament Psicopedagògic, i altres tècnics del Departament d’Educació i de de l’Àrea d’Educació i Formació de l’Ajuntament de Reus. La proposta va rebre el vist i plau de totes les direccions dels centres educatius representats.
Igualment, les direccions de tots els centres educatius de la ciutat van assistir el passat 22 d’octubre a la reunió de presentació de la nova Zona Educativa de Reus del Departament d’Educació i que va servir per exposar les línies de treball enfocades a l’escolarització equilibrada. Entre altres mesures, es van presentar les característiques i el funcionament dels nous EBE.
L’Ajuntament de Reus i el Departament d’Educació de la Generalitat treballen actualment en diverses mesures per afavorir l’escolarització equilibrada de l’alumnat, entre les quals destaca la recent entrada en funcionament dels Espais de Benvinguda Educativa. Altres mesures que s’apliquen, dins el marc de la normativa vigent, són la reserva de plaça de necessitats educatives específiques (dins el període de preinscripció ordinària), l’increment del 10% per a l’escolarització d’alumnes amb aquestes necessitats, i el treball de les comissions d’escolarització (de primària i secundària).
Coresponsabilitat educativa
Des de l’any 2004, Reus ha participat activament junt amb nou ciutats més de Catalunya en el plans pilot impulsats per la Generalitat per fomentar la coresponsabilitat educativa. L’Ajuntament i el Departament d’Educació van firmar el 24 de juliol de 2008 un acord per formalitzar la coresponsabilització en matèria educativa. Abans d’aquesta data, i ja des de 2004, s’han anat prenent mesures per millorar les polítiques educatives de proximitat. Alguns fruits d’aquestes mesures han estat la creació de l’Oficina Municipal d’Escolarització, les taules mixtes de planificació, la implementació del Pla Educatiu d’Entorn i els EBE, entre d’altres.
L’acord de coresponsabiliat educativa permet el desenvolupament d’un projecte educatiu de zona amb els objectius de millorar els resultats educatius i afavorir la cohesió social. Comporta dues grans mesures: planificar i programar l’oferta educativa i l’escolarització; i coordinar els recursos existents en la zona per oferir els serveis necessaris per al desenvolupament del projecte educatiu de cada centre.