Notes de premsa

Aprovat el Pla d’Actuació Local de Serveis Socials

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 23/10/2009

nta de Govern Local ha aprovat aquest divendes 23 d’octubre el Pla d’Actuació Local en matèria de Serveis Socials, elaborat en col·laboració amb el Departament d’Acció Social i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya.

El document, juntament amb la resta de plans locals de Catalunya, ha de servir al Departament per a l’elaboració d’un pla de Serveis Socials d’àmbit nacional.
El nou context normatiu, la Llei de serveis socials de Catalunya i la Llei de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència reconeixen un nou escenari de drets per a tothom i també el paper fonamental dels governs locals en aquest procés de canvi.

El contracte-programa signat entre l’Ajuntament i el Departament d’Acció Social i Ciutadania, estableix els recursos, serveis i programes i el corresponent finançament en l’àmbit dels serveis socials. El pla local, serà una important eina de treball per a la millora dels acords entre les dues administracions, mitjançant els futurs contracte-programa.

El pla local d’actuació recull l’anàlisi de la situació actual i les propostes per avançar en l’aspecte estratègic dels serveis socials bàsics a la ciutat. En total, el document recull 58 accions, la majoria de les quals l’Ajuntament de Reus ja les té en execució o en previsió de ser executades. El procés d’elaboració del document ha servit per constatar l’elevat grau d’implantació d’accions de Serveis Socials a la ciutat.

El document es divideix en els següents capítols i objectius:

Garantia de drets, inclou temes com el Pla de qualitat, sistema de queixes i suggeriments, difusió de la cartera de serveis:
- Avançar en la planificació de la prestació d’un servei de qualitat
- Valorar els suggeriments dels usuaris/es dels serveis socials per incorporar-los a la planificació
- Mantenir un coneixement adequat i satisfactori de la cartera de serveis socials per part del personal dels Serveis Socials Bàsics i de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà
- Assegurar un coneixement correcte per part de la població de la cartera de Serveis Socials
- Garantir el compliment dels requeriments legals en relació a la protecció de dades

Cartera de Serveis, conjunt de serveis prestats per a cobrir les demandes socials de la població
- Avançar en la planificació de la prestació de serveis de qualitat
- Incrementar la cobertura poblacional dels serveis d’ajuda a domicili
- Reduir el temps d’espera en l’accés al SAD
- Incrementar els serveis de cartera d’acord a les necessitats detectades

Els professionals i el personal de Serveis Socials, la dotació i organització dels recursos humans:
- Millorar el grau d’estabilitat laboral dels professionals
- Incrementar les ràtios de personal auxiliar i de suport
- Mantenir i millorar els espais de supervisió tècnica
- Incrementar les hores de formació continuada dels professionals
- Millorar la seguretat dels professionals i de les dependències de SS

Sistema d’Informació Social, la dotació d’aparells i aplicatius informàtics:
- Mantenir i actualitzar la dotació del sistema informàtic
- Millorar l’aplicatiu informàtic de recollida de dades

Finançament, la despesa en serveis bàsics sobre la despesa total de la corporació local, les fonts de finançament externes:
- Augmentar el finançament fins al 66% en els temes no inclosos
- Aconseguir altres vies de finançament extern (Pla Barris, Subvencions)
- Copagament en els serveis

Coordinació a nivell local, coordinació en la prestació de serveis, treball transversal i en xarxa:
- Potenciar una cultura de treball transversal. Establir espais estables
- Potenciar el treball conjunt amb altres entitats i institucions de coordinació i treball en xarxa.

Participació Ciutadana, existència de consells municipals, del Pla d’inclusió:
- Mantenir canals de comunicació i coordinació amb els ciutadans, associacions i entitats i establir-ne de nous.

Paral·lelament al pla d’actuació destaca el pla de qualitat, iniciat per l’Àrea de Benestar i Serveis Socials l’any 2002. S’han analitzat diferents processos i es continua treballant en la seva millora continua del servei a partir dels processos administratius, d’organització d’arxius, de la gestió econòmica; l’elaboració d’un manual d’acollida, amb un recull de l’organització interna i guia de recursos; el sistema de queixes i suggeriments; i enquestes periòdiques de satisfacció als usuaris

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.