Notes de premsa

Augmenten les consultes i les reclamacions a l’OMIC relacionades amb els productes financers

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dimarts, 13/08/2013

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Reus ha registrat durant els set primers mesos de 2013 un important augment de consultes i reclamacions relacionades amb el sector bancari, fonamentalment relatives a la contractació de productes financers complexos, de participacions preferents i obligacions subordinades.

Fins a 18 de juliol de 2013 l’OMIC ha gestionat 339 consultes i 79 reclamacions —un total de 418— relacionades amb el sector bancari i les caixes. Al llarg de tot el 2012, l’oficina municipal va gestionar 168 consultes i 16 reclamacions —184 en total— del mateix sector.

L’OMIC ha atès consultes de clients de totes les entitats financeres que han comercialitzat aquests productes però, l’oficina municipal únicament ha tramitat les sol·licituds d’arbitratge de Catalunya Banc, donat l’acord que aquesta entitat va assolir amb la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. Des de desembre de 2012 fins el 13 de juny de 2013, s’han tramitat un total de 94 sol·licituds d’arbitratge, de les quals, la entitat bancària ha confirmat l’acceptació d’arbitratge de 13. La resta estan en estudi.

L’activitat de l’OMIC durant el set primers mesos de 2013 confirma la tendència a l’augment de les consultes i reclamacions relacionades amb el sector financer, detectada en els darrers anys, tot i que per primera vegada (a l’espera de finalitzar l’any) les queixes i reclamacions relatives a aquest sector són les més nombroses. Fins a 18 de juliol, l’OMIC ha atès 1.344 consultes i 273 reclamacions, 1.617 en total.

Mermòria 2012
L’any 2012, l’OMIC va realitzat un total de 8.148 actuacions. D’aquestes, 5.800 corresponen a l’atenció telefònica, és a dir, aquelles trucades que suposen una primera aproximació a l’OMIC i a les quals no s’aprofundeix en la problemàtica plantejada.

Les actuacions a fons (aquelles que representen un estudi individualitzat i minuciós de la problemàtica) han estat de 2.348, entre consultes i reclamacions:

  • Les consultes són aquelles de resposta immediata, informativa, orientadora, que es resolen al moment. Se n’han atès 2.034
  • Les reclamacions són aquelles en què el ciutadà consumidor o usuari considera que ha patit un perjudici econòmic i, decideix reclamar per tal de veure solucionat el seu problema o per obtenir la devolució dels diners pagats. El nombre d’actuacions en aquest sentit ha estat de 314

El sector que més reclamacions té són les telecomunicacions. La suma de les reclamacions de telefonia fixa i mòbil, connexions a internet, i TV per cable dóna un total de 166 reclamacions, la qual cosa suposa el 52,86% del total.

Els següents sectors que més reclamacions acumulen són els subministraments, les agències de viatges/transport aeri i els bancs i caixes, però amb una distància considerable, doncs representen el 12,74%, el 8,92% i el 5,06 % respectivament del total.

Aquests sectors pràcticament es mantenen si s’analitzen les consultes; les telecomunicacions també constitueixin el sector majoritari amb un total de 824 consultes que representen el 40,51%, els astres sectors més consultats són; els subministraments (sobre tot electricitat i gas degut a la liberalització del sector) amb 277 i un 13,62 % del total, els bancs i caixes 168 i un percentatge del 8,26%, situant-se per davant de l’habitatge (computant lloguer, compra-venda, construcció i comunitats) amb 162 consultes i un percentatge del 7,96%.

Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.