Notes de premsa

Balanç del primer any de govern: Projecte compartit, acció responsable

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 11/06/2012
Balanç del primer any de govern

vern de Reus fa balanç del primer any de mandat, durant el qual ha aconseguit fixar el rumb, malgrat les dificultats, gràcies al treball del Govern i dels professionals de l’Ajuntament, els organismes autònoms i les empreses municipals, i, sobretot, a la confiança i comprensió de la ciutadania. El govern presenta un projecte fort, basat en els valors que singularitzen Reus i que són la garantia de futur: creativitat, innovació i empenta.

Durant aquests 12 mesos, el govern ha treballat hem treballat en tres grans fronts d’actuació simultània en un context de crisi econòmica i de canvis polítics a petita i gran escala:

  • Punt i final a una situació insostenible
  • Cap a un nou model de gestió i organització
  • Desplegament d’un projecte de ciutat compartit.

 

Punt i final a una situació insostenible

  • Herència: greu situació econòmica i financera del Grup Ajuntament; estructura empresarial sobredimensionada; càrrega financera que compromet la prestació de serveis i previsions d’ingressos no adaptades a la realitat (ex.: Metrovacesa).
  • Radiografia exacta de la situació i adaptació al marc general de finançament local i als imperatius d’ajust i austeritat que imposa la conjuntura.
  • Mesures urgents i immediates i planificació. Estalvi primers mesos i confecció pressupost 2012 un cop concretat el panorama polític i les incerteses (IBI, criteri de caixa, etc.). Prioritat en el pagament a proveïdors (crèdit ICO, pagament avançat de tributs i Pla d’Ajust) que continuarà en el futur. Liquidació i sortida de societats participades amb pèrdues (Shirotta, Promoimpuls, Recane, Tecnoparc). 2012: any difícil amb objectiu d’eixugar deute.

 

Cap a un nou model de gestió i organització

  • L’Ajuntament, nucli dur de la presa de decisions polítiques i la seva execució. Grup Ajuntament: reestructuració empresarial d’INNOVA, reducció d’estructures, estalvi i control. Més eficàcia, més transparència.
  • Nou paper de l’Ajuntament: al costat de la ciutat, la gent i els sectors productius (al seu servei, no a l’inrevés); amb actitud de co-responsabilitat i foment de la participació; propiciant sinergies entre els agents econòmics; liderant projectes que consolidin la projecció al territori.
  • Planificar les inversions per fer possible el projecte: cerca d’alternatives de finançament per a l’execució d’inversions (venda de GESFURSA, alineació d’altres elements patrimonials, etc.). Camí d’equilibri financer per als exercicis 2012 i posteriors.
  • Desplegament d’un projecte de ciutat compartit
  • Full de ruta marcat en el Protocol de Govern CiU – PPC, resultat de sumar projectes i escoltar la ciutat. Un projecte compartit i obert.
  • Amb tot, la conjuntura general i la realitat financera de l’Ajuntament obliguen a prioritzar 2 grans eixos: la dinamització econòmica i les polítiques socials.
  • Mantenir i consolidar projectes i programes anteriors que generen consens i són compartits, en molts casos amb nou impuls (promoció turística de ciutat, Gaudí com a marca).
  • Política d’acció responsable per donar respostes efectives a una situació greu, per poder fer més en el futur. Realisme i seny.
  • Moment de canvi, d’incerteses, necessitats socials noves i urgents: per garantir la viabilitat dels serveis públics calen mesures dràstiques (algunes momentànies, com destinar el 0,7% de cooperació internacional a les necessitats de la ciutat, d’altres estructurals) i mesures estratègiques perquè les transformacions econòmiques i socials es concretin al més aviat possible i permetin superar la conjuntura de crisi.
  • Canvi de cicle: exigeix a l’administració flexibilitat, agilitat i capacitat d’amortir els impactes socials negatius i obrir espais d’oportunitats. La societat del benestar com una societat compromesa, que fa pinya, on societat civil i administració donen valor a un compromís per la convivència que ratifiquen amb la seva actuació.
  • La identitat, el sentiment de ser de Reus i l’expressió dels valors que ens identifiquen al llarg de la història (creativitat, innovació, emprenedoria, compromís amb el territori i capacitat de lideratge, força de la societat civil). Arguments forts per a la construcció d’un discurs de ciutat que ens dóna projecció i cohesió.

 

Polítiques socials

  • Nous perfils de pobresa. Canvi de mentalitat per abordar les problemàtiques, i nou  model de prestació de serveis públics, ara insostenible. No es tracta de retallar drets sinó d’ajustar serveis, prioritzant l’assignació de recursos i mobilitzant instruments nous que ajudin les persones: suport legal o emocional, formació, accés a la xarxa assistencial... Ex.: Servei de mediació hipotecària, Xarxa de distribució d’aliments frescos.
  • Les polítiques socials com a actuacions transversals que impliquen tot el sistema de prestació de serveis públics. Assegurar els drets en tres àmbits: cobrir les necessitats bàsiques, habitatge i feina. Atenció especial a les famílies.
  • Treball transversal des de l’administració i treball en xarxa amb altres administracions, amb les entitats i la societat civil. Cal incentivar aquest valor comunitari característic de la ciutat, en què sovint les entitats i les persones van un pas endavant. Canvi de model, més obert i plural, i co-responsable amb les entitats.
  • Polítiques d’ocupació: aposta des de Mas Carandell, amb recursos per a la formació i la recerca activa de feina. Cal integrar en aquest circuit les persones en risc d’exclusió social. Liderem la veu del territori en aquest àmbit i treballar en xarxa amb altres ciutats.
  • Educació: reordenació del mapa escolar, escoles bressol, noves propostes de cicles formatius FP (bucodental, aeronàutica).
  • Via pública: actuacions que donen respostes, política dels petits detalls: una ciutat més humana, propera, amable, on la ciutadania s’impliqui en el reconeixement d’allò públic com a bé comú.
  • Cultura: Reus, referent en teatre, circ, entitats culturals i cultura tradicional. Nou impuls del Trapezi, CAER amb projecció. Fórmules de co-gestió per generar activitat, aposta especial per l’art jove.
  • Arquitectura i urbanisme: POUM, radiografia de la ciutat en el present i projecció futura en el marc d’un model sostenible. Procés col·lectiu de planificació liderat pels tècnics municipals.
  • Hospital: aposta per dotar-lo de serveis de referència (Servei de Medicina Nuclear, dos nous acceleradors lineals). Esforç per mantenir l’activitat. Compromís dels professionals i implicació amb la institució. Compromís i agilitat en la prestació de servei.

Dinamització econòmica

  • Estímul a la diversificació, característica del teixit productiu reusenc, com a estratègia per superar les oscil·lacions dels cicles econòmics i generar activitat i ocupació. Facilitats. Revisió de normativa.
  • Obertura de nous espais d’activitat econòmica, suport a l’emprenedoria, concertació d’aliances sectorials, i apostes en termes estratègics, de posicionament de ciutat i lideratge territorial. Prendre posicions i generar activitat en totes les esferes de l’economia local, amb visió del territori. Aposta per la innovació, la creativitat i el coneixement fent xarxa amb les entitats, les empreses i institucions com la universitat.
  • Clúster TIC, amb seu al Tecnoparc, Tecnoredessa i CEPID. Aposta estratègica per posicionar Reus en el mapa de l’economia del coneixement. Aprofitant les TIC per reforçar el valor diferencial de l’oferta global reusenca i les eines i recursos al servei de les persones en el marc de la societat del coneixement.
  • Clúster en Nutrició i Salut. Centre de Bioempreses.
  • Nova orientació i nou impuls de FiraReus.
  • Enfortir la posició de la ciutat i el territori en els corredors logístics (Mercat del Camp).
  • Agilització i simplificació dels processos administratius associats a l’activitat econòmica (empreses, serveis, etc.).
  • Dinamització dels mercats municipals (Central + Carrilet).
  • Suport emprenedors (Redessa 1 i Redessa 2): bonificació lloguers, presència 2.0, accions de formació, etc. Llicències.
  • Prioritats de ciutat: Agència Reus Promoció (oferta global turisme, oci, cultura, comerç), Efemèrides (Any Fortuny, Any Tapiró, Any Prim). Explorar les possibilitat de l’esport com a nou argument d’atracció de visitants i organització d’esdeveniments.
  • Metrovacesa. En procés de negociació.

Balanç

  • Decisió i agilitat en l’aplicació de mesures d’estalvi. Es va tancar l’exercici 2011 amb una reducció de 5,8 milions sobre el dèficit previst.
  • Capacitat d’afrontar amb decisió i agilitat el procés d’aprimament d’INNOVA, un procés imparable que avança amb seguretat.
  • Noves sinergies amb la ciutadania i el teixit econòmic i social. Un projecte de ciutat que suma. Major protagonisme de la societat civil i del sector privat.  
  • Transparència i proximitat amb la gent.
  • Definició de prioritats i capacitat d’articular propostes i garantir la prestació de serveis malgrat les incerteses de l’entorn. Prioritats: reactivació econòmica i atenció a qui més ho necessita. Suport de l’administració als que creen llocs de treball.
  • Pla d’ajust: esforç important sense mesures dràstiques en RRHH.
  • Pressupost 2012: esforç per sanejar les finances sense comprometre la prestació de serveis essencials. Fre de mà a la despesa supèrflua i desmesurada. No gastar més del que es té.
  • Política municipal: manca de suport de l’oposició en grans temes de ciutat, que ha posat pals a les rodes a qüestions prioritàries i ha contribuït a deteriorar la imatge de Reus.
  • Per poder concretar un canvi cal conèixer a fons la situació de partida, actuar amb rapidesa, transparència i rigor i prendre decisions. Aquest procés ha portat necessàriament a una presència negativa de la ciutat als mitjans, mala imatge per a la marca Reus.
  • La situació heretada i la urgència en la presa de decisions ha obligat a un aprenentatge ràpid. Un projecte compartit potent marca el camí.
  • Hi ha projecte, hi ha model i hi ha convicció i capacitat per tirar-lo endavant. La conjuntura econòmica obliga a replantejar alguns terminis, però no a canviar el rumb.

Alguns indicadors

  • Dèficit previst a 31 de juliol de 2011: 13,4 milions d’euros. Dèficit real a 31 de desembre: 7,7 milions d’euros (5,8 d’estalvi)
  • Crèdit ICO: 4,3 milions d’euros per a proveïdors.
  • Pla d’ajust: estalvi de 4 milions d’euros per a un deute certificat a proveïdors a 31 de desembre de 2011 de 37,5 milions d’euros [7.450 factures, 771 proveïdors]
  • Pressupost 2012:
  • Pressupost empreses 2012: 8,7% menys que el 2011
  • Pressupost Grup Ajuntament 2012: 19,22% menys que 2011
  • Ajust RRHH: 9,7 milions d’euros
  • Càrrega financera: 39,5 milions d’euros
  • Previsió de reducció del deute: + de 23 milions d’euros
  •  Deute Grup Ajuntament:
  • A 31 de desembre de 2011: 376 milions.
  • A 30 de juny de 2012: 401 milions.
  • A 31 de desembre de 2012: 389 milions (amortització del deute durant el 2012 de 24 milions, i nou deute de 2012 de 37 milions, inclòs el pla d’ajust).

Idees clau

  • Canvi de model: punt i final a una situació insostenible, gestió efiçaç i transparent, sabent mot bé on som per mirar cap al futur.
  • Full de ruta: Protocol de Govern CiU – PP, un projecte compartit i obert a la ciutadania.
  • Dos grans eixos prioritaris: dinamització econòmica i polítiques socials.
  • Moment de canvi de cicle, necessitats noves. Mesures dràstiques per garantir la viabilitat dels serveis públics i mesures estratègiques perquè les transformacions econòmiques i socials es concretin en oportunitats. Flexibilitat, agilitat i capacitat d’amortir els impactes socials negatius.
  • La identitat i els valors que ens identifiquen (creativitat, innovació, emprenedoria, lideratge), arguments forts d’un discurs de ciutat que ens doni cohesió i projecció. Ser de Reus com una manera de ser al món.
Balanç del primer any de govern

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.