Notes de premsa
Cicle d’activitats sobre el 1714 al Museu de Reus
En el marc dels actes commemoratius del Tricentenari 1714-2014, el Museu de Reus proposa aquesta nova activitat «Els objectes ens parlen de 1714», que tindrà lloc entre el 18 i el 21 de novembre, a les 19:30 h, a l’Espai de la plaça de la Llibertat del Museu de Reus. Es tracta d’un seguit de visites comentades, a càrrec dels tècnics del Museu, en què –a partir de diversos objectes exposats– es volen donar a conèixer al públic els fets de la guerra de Successió i les seves conseqüències a les nostres contrades.
Les activitats que es proposen són:
Dimarts 18
«La festa en honor a Carles d’Àustria», a càrrec de Salvador Palomar. El 1705, Carles d’Àustria arriba a Catalunya i fa la seva entrada a Barcelona, fet que motiva celebracions en diverses viles. El 1706, el rei Carles fa la seva entrada a Reus i es rebut de forma solemne. A partir dels memorials conservats al Museu i d’altres peces emprades en les festivitats, coneixerem el contingut de les celebracions, però també l’organització i la funció social d’aquestes festes.
Dimecres 19
«La guerra de Successió al Camp (1705-1719)», a càrrec de Jaume Massó. El coronel Joan Nebot vingué a Reus el 27 d’agost de 1705, després d’aixecar la bandera de Carles a Riudoms, i rebé dels regidors reusencs el jurament de fidelitat a la nova causa. La condició de plaça no fortificada feia que Reus fos una presa fàcil per a les tropes felipistes, que no van trobar resistència quan van passar per Reus el 1706 i el 1709, tot obligant els regidors a jurar fidelitat a Felip V i a pagar un impost de guerra. El 1713, arran del tractat d’Utrecht, els borbònics ocupen la plaça forta de Tarragona i controlen la ciutat de Reus i la major part del Camp. La resistència armada continuà, però, fins al 1719.
Dijous 20
«Els botiflers treuen el garrot (1713-1750)», a càrrec de Marc Ferran. Després de la derrota dels partidaris de l’arxiduc, la postguerra es va caracteritzar per la repressió del bàndol guanyador i pels abusos de poder que els botiflers locals van exercir sobre els austriacistes. Lògicament, els partidaris del nou rei van ocupar els càrrecs polítics i els llocs dins de l’administració municipal. A Reus es consolida una nova classe dirigent amb títols baixos de la noblesa i fidel al nou règim
Divendres 21
«Els fets de 1714», a càrrec de Marc Ferran, Jaume Massó i Salvador Palomar. Aquesta sessió vol aportar una visió general, de síntesi, per a les persones que no han pogut assistir a les anteriors sessions.
L'assistència a aquestes activitats és gratuïta, però és imprescindible concertar prèviament la visita trucant al 977 010 660 o escrivint a [email protected], perquè les places són limitades.