Notes de premsa
Comença a Reus l’experiència pilot dels Espais de Benvinguda Educativa<br />
t dilluns, 27 d’octubre, ha obert portes el primer dels tres Espais de Benvinguda Educativa que Reus posa en marxa. Els EBE són unitats de suport i assessorament, previs a l’escolarització que donen servei d’acollida a tota la unitat familiar, especialment als infants i joves, en els diferents aspectes relacionats amb l’educació en el marc general del procés d’integració al municipi i al sistema educatiu, per garantir l’atenció individualitzada i col·laborar en la millora de la qualitat dels centres educatius.
L’EBE que ha iniciat l’activitat amb els infants i joves està situat en les instal·lacions cedides pel col·legi La Salle (plaça de la Pastoreta), el més cèntric dels tres espais previstos, i acull vuit nens, dels quals tres estan en edat de fer l’ensenyament primari i cinc, l’ESO.
Reus, juntament amb Vic, participa en l’experiència pilot a Catalunya de creació dels Espais de Benvinguda Educativa (EBE), endegada pel Departament d’Educació de la Generalitat en corresponsabilitat amb els dos ajuntaments. Els EBE, a Reus, atendran els nouvinguts d’entre 8 i 16 anys, amb activitats de quatre hores al matí i la participació en els Plans Educatius d’Entorn. Els equips de professionals que hi participen, diagnosticaran i orientaran els futurs alumnes i les seves famílies per que es puguin incorporar al sistema educatiu amb més garanties.
Adequació d’instal·lacions
A Reus, hi haurà un total de tres EBE, situats adjacents a una escola pública, el CEIP Alberich i Casas, un institut públic, l’IES Gabriel Ferrater i una escola concertada, el col·legi La Salle, repartits de forma que donen una cobertura territorial àmplia a la ciutat. Tot i la proximitat amb les escoles, els Espais de Benvinguda tenen un funcionament autònom i independent dels centres escolars i la gestió compet a la Generalitat de Catalunya i a l’Ajuntament de Reus.
Per posar-los en marxa, durant els darrers mesos, s’han fet obres d’adequació de les instal·lacions. A La Salle s’ha condicionat un espai situat a la segona planta de l’edifici històric. Adjacent a l’IES Gabriel Ferrater s’hi col·locarà una nova instal·lació i al CEIP Alberich i Casas es condiciona un espai que ja existeix i que queda buit pel trasllat dels alumnes a l’edifici de nova planta construït per ampliar el centre.
Procés d’arribada
L’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) on es fan els tràmits d’empadronament, continua sent la porta d’entrada a la ciutat. En cas que hi hagi menors en edat escolar, les famílies s’adrecen a l’Oficina Municipal d’Escolarització, on reben la informació inicial. En aquest punt intervé la Comissió Tècnica de Derivació que decideix, cas per cas, i d’acord amb les circumstàncies de cada nouvingut, si s’ofereix la possibilitat de cursar alguna mòdul als Espais de Benvinguda Educativa. Als EBE, el futur alumnat i les seves famílies passen per un procés d’acollida, per l’avaluació de les seves necessitats i realitats i reben formació i informació. El següent pas és l’assignació del futur alumnat als centres escolars i el traspàs de la informació de l’EBE al centre educatiu.
Temps d’estada a l’EBE
Les actuacions amb infants i joves tindran una durada flexible en funció de les característiques dels infants i joves atesos i del moment d’arribada al municipi. A priori, es calcula que el temps mitjà d’estada pot ser d’un mes, que s’allargaria si fos necessari.
L’experiència de Reus
Reus no comença de zero en les experiències d’acollida a persones nouvingudes. L’any 2005 l’Ajuntament va posar en marxa les sessions de benvinguda per a persones nouvingudes, que desenvolupen tècnics del Pla Transversal d’Immigració. Aquestes sessions, que s’ofereixen als nous empadronats d’origen estranger, tenen com a objectiu informar dels serveis i recursos municipals, dels drets i deures de la ciutadania, de les característiques socials i culturals de l’entorn i dels valors que fomenten la convivència i la participació ciutadana. Aquesta continuarà sent la porta d’entrada a la ciutat, on es farà la primera acollida abans de derivar a les famílies amb fills en edat escolar als EBE, per continuar amb el procés d’acompanyament, formació i informació.
Dades demogràfiques i matrícula
A mitjans d’octubre de 2008, a Reus consten 109.755 pesones empadronades, de les quals 22.381 són estrangeres. La immigració extracomunitària representa prop del 15% de la població.
En el curs escolar 2007-2008, la comissió d’escolarització va gestionar 1.085 sol·licituds d’incorporació a les aules fora dels terminis ordinaris de matrícula. En concret, hi va haver 299 sol·licituds en l’etapa d’educació infantil, 464 en la primària i 322 en l’ESO.