Notes de premsa

Debat, diàleg i participació, objectius complerts dels tallers per elaborar el Reglament de Participació Ciutadana

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 3/11/2016
Foto de la roda de premsa

Unes 150 persones han participat en el procés de debat ciutadà per a l’elaboració del nou Reglament de Participació Ciutadana, impulsat des de la regidoria de Participació, Ciutadania i Transparència. Una xifra que demostra el bon funcionament del procés, però que alhora reflexa la necessitat d’impulsar polítiques de foment de la participació. Amb tot, la regidoria celebra el nivell de debat i la qualitat de les propostes presentades.

En aquest sentit, el procés de participació ha permès assolir els objectius plantejats: promoure el debat ciutadà al voltant de la participació; apostar per una relació entre Ajuntament i ciutadania basat en la participació; afavorir la intervenció ciutadana a partir de diversificar perfils i la descentralització; i cercar el consens a partir del diàleg.

Els participants han valorat positivament que els tallers s’hagin organitzat de manera descentralitzada i programats en diferents dies, com a forma d’apropar el debat a la ciutadania.

Valoració de les propostes
La regidoria de Participació, Ciutadania i Transparència valora positivament tant el debat que s’ha produït durant els tallers com la qualitat de propostes. A trets generals s’ha parlat de:

  • La participació com dret a la informació.
  • Les diferents formes d’organització, enteses com a mecanismes participatius.
  • Les formes de procediment.
  • Quin ha de ser el paper dels representants polítics.

Dret a la informació

  • Es proposa intensificar eines interactives i optimitzar motors de cerca al reus.cat.
  • Aposta per la descentralització de l’Oficina d’Atenció Ciutadana.
  • Es requereix una política d’informació continuada de campanyes sobre recursos, prestacions disponibles, drets de ciutadania, etc.
  • Valoració positiva del Registre Ciutadà, però es considera que està infrautilitzat.

Formes d’organització

  • Es veu la necessitat de crear consells territorials (per districtes o barris)
  • Es considera que els Consells Municipals de Participació mantenen una inèrcia de funcionament però que caldria reformular per dotar-los de més activitat i funcions 
  • Es destaca la proliferació de formes d’organització basades en motivacions o objectius puntuals, i de caràcter efímer, tant en la durada com en l’estructura organitzativa.
  • Pel que fa aquestes formes efímeres, es veu la necessitat de trobar la forma de reconeixment i suport per part de l’Ajuntament.
  • Aquesta forma d’organització no suplanta les organitzacions formals —entitats i associacions—, amb un paper diferent i que ha de gaudir del mateix suport i reconeixement

Formes de procediment

  • Es posa l’accent sobre la necessitat posar a disposició de la ciutadania la traçabilitat dels mecanismes de presa de decisions.
  • Es remarca la importància de la fase de retorn en tot procés, reclamació o proposta.

El paper dels representant polítics

  • En relació al paper dels representants polítics als processos participatius, la majoria és partidària que ha d’abstenir-se en el procés d’elaboració de propostes i aparèixer en la fase final, per conèixer el contingut i incorporar-lo a la negociació política.
  • En referència a l’accés de la ciutadania als regidors, es veu com a positiu, però que aquest ha de ser garantista (de drets i deures), regulat (conèixer els mecanismes per a exercir-lo) i obert a tota la ciutadania (no com a privilegi).

Continuació del procés
El procés continua amb l’enquesta online, que continua oberta al web municipal fins el 7 de novembre. I queda pendent un taller adreçat a joves de més de 16 anys, que adaptarà el format, i que es farà a mitjans de mes de novembre.

El 30 novembre es farà la sessió de retorn amb els participants als tallers i els grups municipals. L’informe final servirà a la comissió municipal encarregada de la redacció del reglament per enllestir el redactat final i portar-lo a aprovació definitiva en sessió plenària municipal.

Foto de la roda de premsa
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.