Notes de premsa

Dispositiu de seguretat amb motiu de la campanya de Nadal

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 3/12/2012

La Guàrdia Urbana de Reus i el cos de Mossos d’Esquadra posen en marxa el 14 de desembre el dispositiu conjunt de seguretat amb motiu de la campanya de Nadal. El pla, que integra el Pla Nadal 2012 de la Guàrdia Urbana i el Dispositiu Grèvol dels Mossos d’Esquadra, es basa en el patrullatge mixt amb agents dels dos cossos de seguretat, el reforç de la presència policial als carrers, sobretot del centre de la ciutat i a les zones més comercials, i la proximitat dels agents amb els ciutadans. El dispositiu compta amb el suport de voluntaris de Protecció Civil per a tasques assistencials i de col·laboració. 

Alícia Alegret, regidora de Seguretat, afirma que «el dispositiu té com a objectiu que vianants i comerciants se sentin més segurs durant les dates de major afluència de ciutadans a les àrees comercials. Amb el patrullatge de proximitat i la coordinació entre Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra aconseguim més presència policial, ser més efectius en la prevenció d’actes delictius i millorar els serveis d’atenció, assessorament i acompanyament que oferim a la ciutadania».

El dispositiu de seguretat es posa en marxa el 14 de desembre i s’allarga fins el 6 de gener. S’amplia també als festius que està permesa l’obertura dels comerços: 6, 7, 8 de desembre, els diumenges 16, 23 i 30 de desembre, i el primer cap de setmana de rebaixes, 11, 12 i 13 de gener.

La major part del dispositiu es fonamenta amb patrulles mixtes formades per agents dels dos cossos de seguretat. Els agents reforçaran la seva presència als carrers com a mesura de prevenció i de seguretat, mitjançant el patrullatge de proximitat i el contacte permanent amb vianants i comerciants. Cada dia es destinaran 16 agents al dispositiu en els torns de matí i tarda.

Objectius
El pla de seguretat té com a objectius la prevenció de la comissió d’actes delictius (petits furts, robatoris, delictes contra la propietat intel·lectual...) i l’augment de la percepció de seguretat. El dispositiu també vol fer compatible la circulació de vehicles i vianants mitjançant l’establiment de zones de pacificació i de regulació de trànsit.

La campanya de seguretat també posarà especial atenció en altres punts d’especial interès policial com grans superfícies comercials, supermercats, polígons, les estacions de tren i autobusos i l’aeroport, així com les carreteres d’entrada i sortida de la ciutat.

Serveis
El dispositiu apropa encara més el servei de seguretat a la ciutadania i permet la possibilitat de recollir les denúncies al lloc dels fets. Així mateix, ofereix l’acompanyament dels comerciants a les entitats bancàries per dipositar els diners de les entitats finaceres per evitar ser víctimes de robatoris.

Així mateix, s’establiran punts itinerants d’informació i assessorament on els ciutadans podran dirigir-se per contactar amb els agents policials i els voluntaris de protecció civil. SI situaran a la plaça del Mercadal, Portal Jesús, raval de Robuster, plaça de Prim, Campanaret, Mercat Central, plaça de la Sang, passeig del Camp, plaça de Catalunya, plaça de les Oques, camí Riudoms, carrer de Mare Moles i carrer del Vent.

Coordinació
Durant els dies que durarà el dispositiu, els comandaments de la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra mantindran reunions periòdiques de coordinació per avaluar-ne el funcionament i, si és necessari, fer les variacions que s’escaiguin per assolir els objectius fixats.

MESURES DE SEGURETAT ALS ESTABLIMENTS

  • Poseu reixes o persianes de seguretat i tanqueu-la durant la pausa del migdia.
  • Poseu una alarma i connecteu-la.
  • Informeu-vos sobre altres mesures de seguretat que es poden instal·lar (polsadors antiatracament, panys a distància, sensors a les reixes, etc.)
  • Protegiu els productes de valor en vitrines tancades o amb dispositius d’alarma. 

Recaptació

  • Si heu de comptar diners tanqueu la porta i en un lloc no visible.
  • No acumuleu diners a les caixes enregistradores. Eviteu les rutines en la recaptació 
  • Feu ingressos regulars a les entitats bancàries de forma periòdica i amb discreció, i si s’escau demaneu el servei d’acompanyament als agents de policia.
  • Limiteu els accessos per facilitar el control i dificultar la fugida en cas de robatori.
  • Advertiu amb rètols que es pot demanar al client que mostri la bossa de mà.
  • Instal·leu xips de seguretat en els productes.
  • Davant una sospita, escorcolleu les bosses i els abrics dels clients en un lloc habilitat per preservar la seva imatge.
  • En determinats comerços pot ser convenient instal·lar un circuit tancat de televisió. Un tècnic en seguretat pot fer un projecte adaptat a les necessitats de l’establiment.
  • Cal que els treballadors siguin conscients de que els desconeguts no han de conèixer les mesures de seguretat instal·lades.
  • Definiu el coneixement de les mesures seguretat del comerç en funció del grau de responsabilitat de cada treballador.
  • Si l’establiment no disposa de vigilant, designeu persones de confiança que coneguin els sistemes de detecció instal·lats i que es responsabilitzin de connectar-los.
  • Porteu un control de les claus i de les persones que disposen de còpies.

Amb les targetes de crèdit

  • Recordar que les targetes de crèdit són personals i intransferibles.
  • A l’hora de comprovar les dades del titular de la targeta, cal ser rigorós: no acceptar excuses de parentiu ni altres arguments, com haver-se deixat la identificació o altres arguments. 
  • Comproveu que les dades impreses al rebut coincideixen amb les de la targeta.
  • Davant qualsevol irregularitat, avisar l’encarregat, el servei de seguretat o, amb discreció, la policia. Cal fixar-se en trets característics del client, com poden ser vestuari, cabells, ulls, tatuatge, ja que podrien marxar amb discreció sense esperar el servei de seguretat.
  • En cas de dubte sobre la legalitat de la targeta no realitzeu l’operació.
  • Eviteu tota confrontació amb el client. Actueu naturalment i amb tranquil·litat.

Amb els bitllets

  • Comproveu les mesures de seguretat i les particularitats dels bitllets d’euro.
  • No accepteu un bitllet que es creu fals; retenir-lo i avisar al servei de seguretat o la policia. En cap cas inicieu una discussió, comuniqueu a la persona que aparentment el bitllet és fals i que segurament ha estat objecte d’una estafa.
  • Si es el client no vol esperar l’arribada dels serveis de seguretat, no us hi oposeu. Intenteu recordar les característiques físiques, el vestuari, el vehicle o els acompanyants.

En cas d’atracament

  • Mantingueu la calma i prioritzeu la vostra seguretat i la del vostres clients.
  • Alerteu immediatament la policia, informant de l’adreça completa i les característiques del vostre establiment.
  • Feu una descripció acurada de l’atracador des d’un primer moment i apunteu-la en un paper. Fixeu-vos en les característiques físiques dels autors (alçada, complexió, edat, cabells, tipus de roba, si porta tatuatges, pírcings o si té cicatrius) i anoteu-lo.
  • Fixeu-vos en la direcció de fugida, vehicle utilitzat, etc, i informeu la Policia.
  • Si l’atracador ha tocat alguna superfície llisa sense guants, preserveu les possibles empremtes. Feu-ho també amb les petjades.

Sospitosos

  • Davant qualsevol la presència de persones sospitoses alerteu el servei de seguretat o la policia trucant al telèfon 092 o al 112.
  • Informeu de l’adreça del vostre establiment i de quin tipus de negoci és.
  • Doneu una descripció acurada del sospitós.

MESURES DE SEGURETAT PER ALS CIUTADANS EN GENERAL

  • Quan aneu pel carrer porteu les bosses a la part més propera a la paret o bé creuada per la part del davant.
  • En llocs on hi hagi aglomeració de persones porteu les bosses ben agafades i tancades per evitar furts.
  • No deixeu els vostres efectes personals, telèfons, bosses, moneders, etc. damunt de taules o taulells d’establiments a l’abast de qualsevol persona. 
  • Si heu de carregar objectes en els vostres vehicles, traslladeu-los directament.
  • Si aneu a buscar diners als bancs o caixers, mireu al vostre voltant per detectar si us estan controlant i tanqueu amb els panys de seguretat de les portes.
  • Si heu d’estar absents del vostre domicili deixeu-lo ben tancat però amb aparença exterior d’estar habitat. 
  • No obriu les portes dels edificis a persones alienes a la comunitat. Si detecteu algú que no coneixeu a la vostra escala pregunteu-li a quin pis van i intenteu memoritzar les seves característiques físiques.
  • Desconfieu dels serveis tècnics i instal·ladors o sol·licitants, obriu la porta amb cadeneta i no accepteu que us convencin per entrar dins.
  • No doneu diners a persones que dieu ser d’algun servei públic

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.