Notes de premsa

El Centre Social el Roser compleix un any de funcionament a ple rendiment

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dijous, 7/12/2023
Centre Social El Roser
Servei d'allotjament del Centre Social El Roser
Centre Social El Roser

El Centre Social el Roser, un equipament que depèn de l’Àrea de Serveis a les Persones i Drets Socials de l'Ajuntament de Reus, fa un any que funciona a ple rendiment. Durant aquest període, ha complert l’objectiu d’oferir una atenció d’empoderament de les persones en situació de vulnerabilitat. En concret, des del gener de 2022 fins al 30 de setembre de 2023, ha donat feina a 26 persones amb dificultats d’inserció en el mercat laboral ordinari. A més, el Servei Residencial d’Estada Limitada ha acollit 54 persones, algunes de les quals hi han estat en més d’una ocasió, des que va començar a funcionar el 7 de novembre de 2022 fins al 7 de novembre de 2023. I el servei d‘alimentació va atendre 2.450 persones durant el 2022, que va ser el seu primer any de funcionament.

Els dos serveis són també una oportunitat d'inserció laboral per a persones que tenen molta dificultat per trobar feina en el mercat laboral. Des del gener de 2022 fins al 30 de setembre de 2023, s’han contractat 26 persones d’inserció laboral. 24 han estat contractades per a treballar en el servei d’alimentació i 2, en el servei residencial a jornada parcial. En concret, pel que fa a les 24 persones contractades en el servei d’alimentació, 16 han finalitzat el seu contracte i 8 continuen treballant en l'actualitat. La situació laboral actual de les 16 persones que han finalitzat és la següent:

  • 6 han accedit a l'empresa ordinària.

  • 8 es troben en procés de recerca activa de feina.

  • 2 no cerquen feina: 1 per motius de salut i 1 per trobar-se en situació irregular.

En conjunt, aquest centre té com a objectiu impulsar les polítiques d'atenció a les persones amb nous serveis, com el de rentadora i dutxes, i una nova aposta per programes ja existents, com el de gestió alimentària i l'allotjament de persones en situació de vulnerabilitat social.

A més, l'equipament està concebut per potenciar la integració. Per això, acull també una cafeteria oberta a tothom i una sala a disposició de l'Associació de Veïns de la Urbanització Xalets Quintana.

La regidora de l’Àrea de Serveis a les Persones i Drets Socials de l'Ajuntament de Reus, Anabel Martínez, fa un balanç positiu d’aquest primer any de funcionament a ple rendiment del Centre Social El Roser: «És un recurs social molt important per a la nostra ciutat. Tant el servei d’alimentació, que ofereix menjar saludable i fresc a les persones en situació de vulnerabilitat, com el servei Residencial d’Estada Limitada, que és una solució a les necessitats d’allotjament temporal a persones adultes en situació d’exclusió social, ja que ofereix un espai d’acollida de qualitat i una estabilitat que permet desenvolupar els plans de treball amb majors garanties de suport, eficiència i atenció social».

Pel que fa al futur del servei d'allotjament que ofereix aquest equipament, afirma: «Estem explorant la possibilitat d’implantar un projecte basat en el model Housing first, és a dir, les llars compartides. Un nou model que consisteix en un acompanyament a les persones en situació de sense llar per tal que puguin recuperar la seva autonomia, així com les habilitats personals, socials i laborals».

El Servei Residencial d’Estada Limitada (SEREL)
El SEREL, gestionat per l'empresa cooperativa de treball associat, d'iniciativa social i sense ànim de lucre, SUARA Serveis SCCL, té capacitat per a 16 persones, majors de divuit anys. A més d'atenció a les persones allotjades, durant el dia també ofereix servei de bugaderia i de dutxa per a altres persones que ho necessiten. L'objectiu és atendre les necessitats d'allotjament temporal d'urgència i de residència temporal de persones adultes en situació d'exclusió social.

La valoració d'aquest primer any de funcionament del SEREL és molt positiva, tant des del punt de vista tècnic, com de l'empresa adjudicatària del servei, com dels usuaris/àries.

En l'àmbit tècnic, el servei permet treballar de forma més directa, propera i eficient el pla de treball amb els usuaris/àries del servei, ja que l'equip de Sensellarisme està ubicat el mateix Centre social el Roser. Aquest contacte diari amb les persones suposa una millora en la gestió de casos i millor atenció social.

Tots els usuaris/àries del SEREL són derivats per professionals de l'equip de Serveis Socials i es pacta amb ell o ella un pla de treball adaptat a les seves necessitats, amb l'objectiu de trobar una sortida residencial i una millora en la seva situació personal.

El SEREL ha permès que el 53% de les persones que han estat el servei hagin pogut tenir una estada per poder trobar una alternativa residencial, sigui a través del lloguer o de l'ingrés en altres serveis.

A més, el SEREL ha permès oferir dos serveis nous que fins ara no existien a la ciutat, com són el servei de bugaderia i el de dutxes. Una millora en l'atenció a les persones en situació de vulnerabilitat.

El SEREL és una opció diferent dels actuals recursos privats que existeixen a la ciutat, com habitacions d'hostals o d'una entitat social, ja que ofereix una millora en l'atenció social a les persones i en la qualitat del servei.

Els serveis que ofereix el SEREL són els següents:

  • Allotjament: capacitat per a setze persones en dues sales de vuit places.

  • Manutenció: esmorzar, dinar i sopar.

  • Acollida i convivència: equip tècnic propi i extern.

  • Suport social: equip propi i extern.

  • Servei de dutxes i bugaderia per a persones externes.

  • Espai per a animals de companyia.

Dades del Servei Residencial d’Estada Limitada
Des del 7 novembre de 2022 fins al 7 novembre de 2023, s’han fet 67 derivacions d’estada al servei, agrupades en 54 persones.

D’aquestes 54 persones, 5 han estat dones (9%) i 49 homes (91%).

La mitjana d’edat d’aquestes persones ha estat de 47,5 anys.

Durant aquest primer any, s’han realitzat 2.632 estades/pernoctacions. Això suposa que la mitjana de dies d’estada de cada persona és de 39 dies.

L'estada mínima ha estat de 3 dies i la màxima de 153 dies

  • 19% de les persones han estat residint al servei entre 1 i 10 dies

  • 37% entre 11 i 30 dies.

  • 13% entre 31 i 60 dies.

  • 25% més de 60 dies.

Els motius de sortida del servei han estat:

  • 41% trobar habitatge per viure.

  • 17% fi del pla de treball.

  • 15% baixa voluntària.

  • 15% expulsió.

  • 12% ingrés en altres serveis.

Dades del servei extern de dutxes
Durant el primer any de funcionament del SEREL s’han fet 932 serveis externs de dutxes. Això suposa una mitjana de 78 serveis al mes. Durant els mesos de juliol i agost es van realitzar prop de 150 serveis al mes.

Dades del servei extern de bugaderia
Durant el primer any de funcionament del SEREL s’han fet 452 serveis externs de bugaderia. Això suposa una mitjana de 38 serveis al mes. Una xifra que va augmentar durant els mesos de juliol i agost, en què es van fer prop de 65 serveis al mes.

Servei d’alimentació
Durant l’any 2022, l’Àrea de Serveis a les Persones i Drets Socials de l'Ajuntament de Reus va facilitar l’accés al servei d’alimentació del Centre Social El Roser a 2.450 persones durant el primer any de funcionament. En concret, 1.913 persones van ser prescrites al rebost social i 537, al menjador social, que ofereix diverses modalitats: 89 persones van ser prescrites a l’àpat a domicili, 235 per emportar-se i 286 presencialment. En total, el menjador social va prescriure 59.939 àpats. Pel que fa al rebost social s’ha consolidat com un dels grans centres de distribució d’aliments de la ciutat, representant el 38% de l’atenció total que ofereix la xarxa de distribució d'aliments.

Les noves instal·lacions han suposat una millora en la qualitat i quantitat dels àpats, ja que sempre es pot oferir un primer, un segon plat i postres. A banda dels àpats que s'entreguen per sopar i per tot el cap de setmana i festius, també es donen altres aliments extres recuperats pel programa de gestió alimentària.

Pel que fa al rebost social, la creació d’aquest nou punt d'entrega d'aliments de la xarxa de distribució d'aliments ha contribuït a reduir la pressió d'atenció i suport de la resta d'entitats que formen part de la xarxa.

Totes les persones que recullen aliments al rebost social i a la resta d'entitats de la xarxa de distribució d'aliments estan derivades per una professional de l'àmbit social, d'aquesta manera es valora la necessitat i idoneïtat del recurs que s’ofereix a cada família i a la vegada s'eviten duplicitats de recollida d'aliments en diverses entitats.

Dades sobre el servei d'alimentació de l'any 2022
Rebost Social

  • Nombre de famílies prescrites al Rebost Social: 715

  • Nombre de persones prescrites al Rebost Social: 1.913

  • Percentatge d'assistència al Rebost Social: 79%

  • Atenció del Rebost Social respecte a la Xarxa de distribució d'aliments: 38%

Persones ateses al Menjador Social
Prescripcions de Benestar Social: 537

  • Àpat a domicili: 89

  • Per emportar-se: 235

  • Presencialment: 286

Amb assistència: 470

  • Àpat a domicili: 81

  • Per emportar-se: 208

  • Presencialment: 230

Àpats prescrits al Menjador Social

  • Total nombre d'àpats prescrits al Menjador social: 59.939

  • Nombre d'àpats prescrits presencialment: 21.141

  • Nombre d'àpats prescrits en carmanyola: 22.966

  • Nombre d'àpats prescrits a domicili: 15.832

  • Percentatge d'assistència total d'àpats prescrits al Menjador social: 61%

  • Percentatge d'assistència àpats prescrits presencialment 46%

  • Percentatge d'assistència àpats prescrits en carmanyola: 58%

  • Percentatge d'assistència àpats prescrits a domicili: 83%

Next Generation
El projecte de construcció del Centre Social el Roser ha rebut un ajut d’1.342.275,58 euros a càrrec dels fons europeus Next Generation, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d’acord amb el programa d’ajuts en l’àmbit social del Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya dins la línia d’inversió per a nous centres residencials i diürns i remodelació de centres existents.

Centre Social El Roser
Servei d'allotjament del Centre Social El Roser
Centre Social El Roser

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.