Notes de premsa
El Gaudí Centre supera els 100.000 visitants en dos anys
e 100.000 persones, en concret 101.183, han visitat el Gaudí Centre durant els seus dos primers anys de vida, des del dia en què obria les seves portes al públic, el 25 de juny de 2007 –data en què es commemorava el 155è aniversari del naixement d’Antoni Gaudí a Reus– fins al passat 30 de juny.
El Gaudí Centre es confirma amb aquestes dades com un element molt important d’atracció de ciutat, que afegeix valor a l’oferta turística de Reus, basada principalment en el patrimoni modernista i en l’oferta comercial.
Grau de satisfacció dels visitants
Entre totes les persones que han visitat el Gaudí Centre durant aquests dos anys de funcionament s’han realitzat sistemàticament enquestes per conèixer el grau de satisfacció dels visitants. Del resultat es desprèn que el grau de satisfacció és elevat, i que ha anat millorant, passant d’una nota mitjana de 8’3 el primer any a un 9’3 de mitjana en aquests moments. L’element més valorat pels visitants és l’audiovisual d’introducció a la vida de Gaudí, seguit de la maqueta interactiva del projecte hidràulic del Park Güell.
La motivació de la visita
Del total de visitants, un 10% han estat estudiants que realitzat la visita al Gaudí Centre amb la seva escola, i el 90% restant ha realitzat la visita per motius turístics i d’oci. D’aquests, el 60% han fet la visita a títol individual i el 40% amb un grup organitzat.
Perfil dels visitants
Quant a la procedència dels visitants del Gaudí Centre, un 11% eren ciutadans de Reus, un 18% de la resta de Catalunya, un 27% de la resta de l’Estat Espanyol i el 44% restant, estrangers. En el rànquing global de procedència de visitants del Gaudí Centre, el públic francès és el més nombrós i representa un 15% del total, seguit dels visitants russos (14%) i els ciutadans de Barcelona i rodalies (10%).
Valoració de les dades de visitants de gener - juny 2009
Malgrat la complicada conjuntura econòmica, del 2 de gener al 30 de juny de 2009 s’ha rebut la visita de 29.532 visitants, una xifra que representa un increment del 17 % respecte al mateix període de l’any anterior. Aquestes dades han estat possibles bàsicament per tres motius: per l’atractiu i el posicionament de la marca Gaudí, per l’alta valoració que fa el visitant sobre la satisfacció de la visita (9’3 sobre 10) i per la gran capacitat de comercialització del personal del Patronat.
Com ja és tradicional, el passat 25 de juny es va fer la Jornada de portes obertes al Gaudí Centre. Tot i que ja s’han realitzat en diferents ocasions, aquest dia un total de 801 persones van poder conèixer l’equipament de forma gratuïta. Els visitants van tenir l’oportunitat d’apreciar els últims canvis que s’han realitzat al centre, com són la incorporació de l’idioma alemany a les audioguies i les millores expositives realitzades, tant a la part dedicada a la infància i joventut de Gaudí com a la part de les opinions d’altres arquitectes de prestigi.
Reptes
Amb aquests resultats positius, Reus Turisme es planteja el repte de que aquest flux de visitants a la ciutat beneficiï d’una forma encara més important als sectors turístics i comercials de Reus, especialment el comerç, la restauració i l’hoteleria.
Segons les enquestes realitzades, un 60 % dels visitants individuals del Gaudí Centre tenen interès en comprar a Reus (aquesta dada puja fins a un 80% en el cas dels visitants russos) i un 50% tenen interès en quedar-se a dinar o sopar a Reus.
Amb l’objectiu de crear sinergies entre el Gaudí Centre i el sector comercial de la ciutat, recentment s’han establert diversos convenis de col·laboració amb la Unió de Botiguers de Reus, el Centre Comercial El Pallol, el Tomb de Reus i Carrefour Reus. Aquestes entitats i empreses obsequien o realitzen importants descomptes en el preu de l’entrada al Gaudí Centre als clients d’aquests establiments. D’altra banda, alguns hotels de Reus ja inclouen la visita al Gaudí Centre en les seves promocions.
La campanya d’estiu 2009
Les activitats més importants que organitza el Patronat per aquest estiu són les següents:
Prioritzar les accions adreçades a captar els visitants russos. El client rus és un visitat molt desitjat pel seu interès per les compres i la cultura , i per la seva capacitat adquisitiva. S’ha editat material promocional en aquest idioma, s’ha realitzat formació en idioma rus al personal de l’Oficina de Turisme, s’han establert acords de col·laboració amb les empreses turístiques de la costa que porten aquests clients, etc...
Ampliació de l’horari d’obertura del Gaudí Centre i de l’Oficina de Turisme, que des del dia 1 de juliol fins al dia 30 de setembre obre de forma continuada de dilluns a dissabte de 10 a 20 h i els diumenges i festius, d’11 a 14 h.
Ampliació del servei de visites guiades al patrimoni de Reus. Es realitzen del 15 de juliol al 15 de setembre en quatre idiomes (català, catellà, anglès i francès). Un únic tiquet combinat inclou 2 visites guiades: una al “Reus històric” al matí i l’altra, al “Pavelló dels distingits” de l’Institut Pere Mata. Aquest tiquet també inclou l’entrada al Gaudí Centre Reus. Els tiquets es poden adquirir a l’Oficina de Turisme.
Edició de nou material promocional de la ciutat. Cal destacar com a novetat la “Guia de compres de Reus” en idioma rus, que ha estat finançada per 25 establiments comercials de la ciutat (exemple de col·laboració del sector públic i el privat) i de la qual s’han editat 12.000 exemplars. Seguint aquesta línia de prioritzar el visitant rus, també s’ha fet editat per primera vegada el fulletó del Gaudí Centre únicament en rus (40.000 exemplars). De la versió general del fulletó en 6 idiomes s’ha fet una edició de 250.000 exemplars).