Notes de premsa
El govern porta al Tribunal de Comptes l’informe d’Intervenció sobre la gestió financera d’INNOVA entre 2009 i 2011
alde de Reus, Carles Pellicer, ha donat instruccions aquest dimarts 31 de juliol de posar en coneixement del Tribunal de Comptes l’informe encarregat a l’Interventor municipal sobre el control financer de les empreses municipals de Reus entre 2009 i 2011. Igualment, ha ordenat posar en coneixement de la Fiscalia els aspectes del document que complementen els casos que ja s’estan investigant. L’alcalde ha près la decisió a la vista dels resultats del document i d’acord als informes que ha sol·licitat a la Secretaria i a la Intervenció. Prèviament, l’alcalde ha informat els portaveus dels grups municipals del contingut del document. Els portaveus dels grups d’ARA Reus i la CUP han donat el suport al govern en aquesta iniciativa, mentre que els del PSC no s’hi ha oposat.
L’alcalde de Reus afirma que: «Les conclusions de l’informe de l’Interventor ens recomanen reforçar els mecanismes de control a les empreses municipals. Per nosaltres això no és nou. Encaixa amb la línia de rigor i de responsabilitat iniciada pel govern que presideixo des del primer dia del mandat; especialment, amb el procés de transformació d’INNOVA».
L’alcalde presentarà els resultats del document el dijous 2 d’agost al consell d’administració d’INNOVA i al ple de l’Ajuntament, on té previst donar a conèixer un paquet de mesures per reforçar el control de la gestió de les empreses municipals. En aquest sentit, l’alcalde ha fet una crida als grups municipals a sumar-se al consens institucional per actuar conjuntament per millorar la gestió dels recursos públics.
L’«Informe de control financer dels exercicis 2009, 2010 i 2011 de les societats mercantils de l’Ajuntament de Reus», elaborat per l’Interventor municipal, detecta febleses, anomalies i disfuncions del model d’empreses municipals, així com presumptes irregularitats i il·legalitats en la gestió durant el passat mandat.
Els casos detectats tenen a veure amb cinc àmbits de gestió: els mecanismes de control intern, la gestió dels recursos humans, els procediments de contractació, les operacions financeres i els encàrrecs de l’Ajuntament a les empreses municipals.
Pel que fa als mecanismes de control intern s’han detectat les situacions següents:
- No se separen adequadament les àrees de control i de disposició de fons, com la comptabilitat, la tresoreria o la contractació.
- Diferències entre allò que es factura i allò que es cobra.
- Gestió deficient de l’arqueig de caixa.
- Activació d’elements de l’immobilitzat.
- Contractació per part d’òrgans que no en tenen la competència.
En relació a la gestió dels recursos humans s’han detectat les situacions següents:
- Incompliment de la normativa pressupostària en els ajustos de les retribucions del personal.
- Pagaments de retribucions variables de manera arbitrària i sense criteris preestablerts.
- Incompliment del procediment de contractació.
En relació als procediments de contractació, s’han identificat els següents casos:
- Adjudicacions directes, sense respecte als procediments de contractació.
- Manca d’acreditació de serveis prestats.
- Pròrroga continuada de contractes amb vigència limitada.
En relació a les operacions financeres, s’han detectat les situacions següents:
- Avals creuats entre empreses que res tenen a veure amb el seu objecte social.
En relació als encàrrec de l’Ajuntament a les empreses s’han detectat les situacions següents:
- Desviament de recursos finalistes cap a usos no previstos.