Notes de premsa

El nou acord entre l’Ajuntament de Reus i la Generalitat preveu destinar uns dinou milions d’euros a programes de benestar social fins al 2025

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Dilluns, 1/08/2022
Presentació programes de Benestar Social

La Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Reus va aprovar aquest divendres, 29 de juliol, el nou contracte programa 2022-2025 per a la coordinació, la cooperació i la col·laboració entre el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Reus en matèria de serveis socials i altres programes relatius al benestar social. L’import total previst per als quatre anys és de 19.224.339 euros. Com a novetat, destaca la incorporació, per primer cop, d'actuacions per promoure la teleassistència avançada i per fer front al sensellarisme.

L’Ajuntament de Reus i el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya han reforçat la seva col·laboració amb la signatura d’un contracte programa que estableix les aportacions econòmiques anuals per finançar els serveis socials i altres programes relatius al benestar social.

Imports anuals atorgats pel Contracte Programa 2022-2025

2022

2023

2024

2025

4.384.095,54 €

4.825.073,24 €

4.953.300,31 €

5.061.869,71 €

 

Comparativa dels imports anuals dels contractes programes 2008-2025

Any

Import

2008

1.687.845,77 €

2009

1.687.845,77 €

2010

2.205.927,94 €

2011

2.182.921,95 €

2012

2.114.572,86 €

2013

2.174.061,18 €

2014

2.285.173,99 €

2015

2.354.808,18 €

2016

2.422.262,95 €

2017

2.909.180,07 €

2018

3.655.783,99 €

2019

3.726.835,13 €

2020

3.860.853,44 €

2021

3.801.447,97 €

2022

4.368.601,64 €

2023

4.825.033,24 €

2024

4.953.300,31 €

2025

5.061.869,71 €

 

Marc general

El Departament de Drets Socials, l'Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya van subscriure el desembre de 2021 l'acord marc per a la coordinació, la cooperació i la col·laboració entre l'administració de la Generalitat i els ens locals en matèria de serveis socials i altres programes de protecció social per al període 2022-2025. Aquest acord estableix les principals línies d'actuació per als pròxims quatre anys i es tradueix en un contracte programa amb els diferents ens locals per un total de 1.408 milions d'euros.

L’acord dona continuïtat al contracte programa 2016-2019, que es va prorrogar fins al 2021 amb motiu de la pandèmia i té en compte que aquest nou context ha provocat un creixement de la demanda de serveis socials i els professionals dels equips bàsics d’atenció social han hagut d’atendre un major volum de persones, que a més requereixen una intervenció més integral.

El contracte programa 2022-2025 entre l’Ajuntament de Reus i la Generalitat 

El contracte programa 2022-2025 entre l’Ajuntament de Reus i la Generalitat dona continuïtat a alguns dels serveis i programes que ja estaven inclosos al contracte programa anterior, es modifiquen d’altres i s’introdueixen de nous.

Aquestes propostes s’articulen amb l’objectiu de millorar l’atenció a la ciutadania en un context de crisi gairebé contínua des de l’any 2008.

Aquestes necessitats s’encabeixen en les accions i els objectius del Pla d’Acció Municipal 2019-2023:

Eix 1: Progrés social.

Àmbit 1.1. Diversitat i igualtat.

Àmbit 1.2. Cicle de vida.

Àmbit 1.3. Cohesió social i benestar.

Eix 2: Espai urbà.

Àmbit 2.1. Habitatge.

Eix 3: Desenvolupament econòmic.

Àmbit 3.1. Progrés socioeconòmic i ocupació.

Eix 4: Gestió, organització i planificació.

Àmbit 4.4. TIC i Smart City.

Novetats

Els serveis i programes següents s’incorporen per primera vegada o presenten canvis o novetats respecte al contracte programa anterior:

  • Atenció primària - Servei d’atenció a l’entorn domiciliari (SAED), Regidoria de Benestar Social: El SAED incorpora diferents actuacions que faciliten l’autonomia de les persones i la integració al seu entorn familiar i comunitari. En aquest sentit, proporciona una atenció social i de cura per donar una resposta preventiva, proactiva i de proximitat. El SAED inclou el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) Social i el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) Dependència. Com a novetat, en l’àmbit d’aquest servei s’incorporen les tecnologies de suport i cura i es finançarà la teleassistència avançada. També es donarà suport a familiars i altres persones cuidadores no professionals, finançant el cost de la seva formació a partir de gener de 2023.

  • Atenció primària - Atenció a les persones sense llar, Regidoria de Benestar Social: Aquest servei s’inclou per primera vegada, d’acord amb l’estratègia catalana per al sensellarisme que dona prioritat al col·lectiu de persones sense llar i activa els recursos d’equipaments i serveis a cada territori. També es preveu, a partir de 2023, la implementació del projecte Sostre 360, adreçat a joves sense llar.

  • Atenció primària - Serveis Socials Bàsics (SSB), Regidoria de Benestar Social: Es consolida la ràtio de 3 treballadors/es socials + 2 educadors/es socials + 1 administratiu + 1 tècnic/a addicional per cada 15.000 habitants. Com a novetat, s'inclouen actuacions de supervisió als EBAS (Equips Bàsics d'Atenció Social), que possibilitarà el desenvolupament d'eines de millora a les funcions dels professionals. A més, es crea un Servei de Suport Tècnic (STE) als EBAS, que consistirà a incorporar de manera progressiva, a partir de l'1 de gener de 2023, un/a tècnic/a de suport en Dret i Psicologia cada 50.000 habitants. Uns/es professionals que suposaran un reforç important en els aspectes psicològics i legals que la intervenció social requereix. També és nova la implementació de la figura professional de coordinació d'equips a partir del 2023, un reconeixement i suport a la necessitat de treballar de manera coordinada.

  • Servei Especialitzat d'Atenció a la Infància i Adolescència (SEAIA), Regidoria de Benestar Social: Es renova el model actual amb l’objectiu de treballar en la prevenció i el diagnòstic de situacions de risc d’infants i adolescents i es reforça l’atenció incorporant un/a terapeuta als equips.

  •  Accessibilitat, Regidoria de Benestar Social: Per primera vegada, es fomenta la formació en discapacitat i accessibilitat.

  • Jovent en situació de vulnerabilitat, Regidoria de Salut i Ciutadania: Fins ara, aquest programa s’adreçava només a joves que migraven sols i ara s’amplia a tota la població jove del municipi que pugui estar en situació de vulnerabilitat.

  • Envelliment Quilòmetre Zero (EQZ), Regidoria de Salut i Ciutadania: Es tracta de desenvolupar plans d’envelliment que millorin la qualitat de vida de les persones grans i potenciïn l’envelliment actiu com a model de socialització.

  • Funció directiva, Regidoria de Benestar Social: Com a novetat, es reconeix la funció directiva en l’àmbit social. Defineix l’abast i les condicions en què s’ha de desplegar aquesta figura professional en el marc del contracte programa i també finança un/a professional de direcció per cada ABSS.

  • Prevenció de conductes de risc, Regidoria de Salut i Ciutadania: Es tracta de promoure maneres d’actuació, preventives i proactives, per evitar o pal·liar conductes de risc de la població.

  • Plans, programes i projectes d’acció comunitària, Regidoria de Benestar Social: Introdueix l’acció comunitària com a eina preventiva per fer front a l’exclusió social des d’una mirada comunitària.

  • Pla estratègic de serveis socials, avaluació i sistemes d’informació, Regidoria de Benestar Social i Regidoria de Salut i Ciutadania: Com a novetat, es formalitza la col·laboració entre les administracions per al desenvolupament del Pla Estratègic de Serveis Socials 2021-2024, l’avaluació del contracte programa, i la recollida d’indicadors que permeti avançar i millorar els sistemes d’informació.

Altres actuacions incloses

La resta de programes o serveis inclosos són els següents:

  • Serveis d’Intervenció Socioeducativa (SIS) no residencial per a infants i adolescents en situació de risc i les seves famílies, Regidoria de Benestar Social.

  • Servei de transport adaptat, Regidoria de Benestar Social.

  • Atenció al poble gitano, Regidoria de Benestar Social.

  • Promoció i reconeixement del voluntariat, Regidoria de Benestar Social.

  • Atenció primària - Servei d’Orientació i Acompanyament a les Famílies (SOAF), Regidoria de Salut i Ciutadania.

  • Oficines joves per a l’emancipació juvenil. Regidoria de Salut i Ciutadania.

  • Desplegament de polítiques locals de joventut, Regidoria de Salut i Ciutadania.

  • Referent de dependència i promoció de l'autonomia personal, Regidoria de Benestar Social.

Presentació programes de Benestar Social
Fitxers relacionats:

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.