Notes de premsa
El Pla Educatiu d’Entorn tanca el curs amb el lliurament dels IX Premis Angeleta Ferrer a la innovació educativa
t dimarts 9 de juny es dóna a conèixer el treball guanyador del IX Premi a la Recerca i la Innovació Educatives Angeleta Ferrer i Sensat, en el marc de l’acte de cloenda de curs del Pla Educatiu d’Entorn de Reus. A partir de les 19:00 h, al teatre de l’IES Baix Camp, els tres finalistes han estat convocats perquè puguin recollir els premis corresponents a les tres categories reconegudes amb dotació econòmica de 4.000, 2.500 i 1.500 euros.
En la convocatòria de 2009 es van modificar les bases dels premis per potenciar el reconeixement dels treballs fets i sorgits a Reus i la seva àrea d’influència. D’aquesta manera, el jurat va decidir el passat 26 de maig que els tres treballs finalistes són els següents:
- «Cuinem les nostres verdures»: L’hort escolar com a eina per valorar la importància de l’alimentació i la dieta equilibrada, la conservació del medi i l’acceptació cultural.
- «Fem ciències a l’hort»: El treball de les ciències naturals del currículum i de l’ús sostenible dels recursos naturals mitjançant els horts escolars i les TIC.
- «Microevolució»: Un micromón per aprendre evolució biològica a l’educació secundària utilitzant el llenguatge de programació Delphi per a Windows.
El jurat valora aspectes com la validesa, l’originalitat en el desenvolupament tècnic, la viabilitat o la innovació en la temàtica, la metodologia o els recursos implicats, que suposin una millora de la qualitat educativa, la cohesió i el progrés social, la implicació de la comunitat educativa, la relació amb l’entorn, així com la perspectiva de gènere i la igualitat d’oportunitats.
Cloenda del curs del Pla Educatiu d’Entorn
L’acte de lliurament dels IX Premis Angeleta Ferrer es farà durant l’acte de cloenda del curs 2008-2009 del Pla Educatiu d’Entorn de Reus. Cada any, a final de curs, tots els agents que participen en el Pla d’Entorn fan una trobada per avaluar i posar en comú les desenes d’experiències que s’han dut a terme.
El PEE de Reus s’ha desenvolupat aquest curs a 37 centres educatius de la ciutat, entre els quals escoles bressol, escoles de primària i centres de secundària. Les principals accions desenvolupades s’han estructurat en 12 programes. Seguidament es detalla una selecció d’entre totes les accions realitzades
- Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement (TAC) i mitjans de comunicació: s’han fet tallers d’informàtica per a nens, joves i pares amb la participació de 9 cibervoluntaris.
- Medi ambient: S’han fet horts escolars a 16 centres educatius.
- Educació en el lleure: Ludoteca de l’Esplai l’Albada durant tot el curs; Cau a l’escola, amb l’AEG Ben Enllà i l’AEG MD Montsant-V. Cim; Activitat Juguem i Aprenem, al barri Niloga, amb l’AEG MD Misericòrdia.
- Creació artística: S’han iniciat 9 grups de coral, 7 de teatre i 3 d’expressió corporal.
- Esport a l’escola: Pla Català de l’Esport a l’Escola desenvolupat a 17 centres; S’ha iniciat l’activitat Juguem a fer esport al Pavelló Olímpic Municipal.
- Estudi assistit: Fet a 9 centres i s’ha coordinat amb els 10 centres que duen a terme el programa PROA.
- Participació de les famílies: Activitats organitzades conjuntament amb les AMiPA.
- Dinamització lingüística: han funcionat 26 grups de dinamització lingüística, impartida per pares, mestres i altres membres de la comunitat educativa.
- Espais de trobada i convivència: Activitat Tardes Joves als CEIP Pompeu Fabra i General Prim, amb la col·laboració de les regidories d’Esports, Serveis Socials i Immigració.
- Biblioteques escolars: han funcionat 7 grups.
- Aprenentatge professionalitzador: 6 tallers de Tastets d’Oficis amb alumnat d’ESO.
- EBE: Alumnes i famílies d’EBE han participat en activitats del Pla d’Entorn.
Durant l’acte de cloenda del Pla Educatiu d’Entorn es presentarà una mostra de les experiències que han tingut lloc al llarg del curs. La presentació anirà a càrrec dels propis protagonistes:
- Crèdit de síntesi de l’Escola Maria Cortina (conjuntament amb el Centre de Lectura)
- La Ciutat on visc (compartit entre els EBE 1 i 2 i diversos IES del PEE)
- Participació de les Famílies i Cohesió Social (entre el CEIP La Vitxeta i l’AMiPA del CEIP La Vitxeta).
El Pla Educatiu d’Entorn de Reus mobilitza cada curs un gran nombre d’agents diversos: 17 entitats i associacions, 10 regidories, 19 monitors i 33 professionals, a més de la participació de diverses empreses, entitats i professionals en accions puntuals. Els objectius del PEE són l’èxit escolar per a tot l’alumnat, la promoció de la cohesió social a través de l’educació intercultural i l’ús de la llengua catalana com a llengua quotidiana. El PEE és un projecte compartit entre el Departament d’Educació de la Generalitat i l’Ajuntament de Reus i amb la participació de les entitats cíviques del territori, amb la voluntat de cooperar i treballar junts, aprofitant els recursos i els serveis de l’administració local i de l’autonòmica, sempre sota la idea del treball en xarxa.