Notes de premsa
El Pla Educatiu d’Entorn tanca el curs amb més de 270 activitats realitzades i 38 centres implicats
a Educatiu d’Entorn de Reus tanca el curs 2009-2010 aquest mes de juny amb un balanç de 277 activitats organitzades (moltes d’aquestes repartides en diversos grups participants), i un total de 38 centres educatius implicats en alguna de les activitats organitzades.
Des del PEE s’ha valorat positivament del curs 2009-2010 l’increment d’entitats participants, el sorgiment d’activitats promogudes des de les AMPA i la satisfacció per les experiències iniciades en col·laboració entre els centres i l’entorn. El PEE és un projecte l’organització del qual és compartida entre el Departament d’Educació i l’Àrea d’Educació i Formació de l’Ajuntament de Reus.
El PEE de Reus ha comptat amb la participació de 38 centres educatius distribuïts en: 9 llars d’infants, 19 centres d’educació infantil i primària, 8 centres de secundària, i 2 centres d’educació especial. El llistat de centres és el següent:
Les activitats del PEE de Reus s’organitzen en 12 programes transversals:
TAC i mitjans de comunicació
Aquest curs s’han realitzat 27 accions dins aquest programa: tallers d’informàtica per a famílies, apropament de les noves tecnologies als pares, xerrades sobre usos i hàbits a Internet, tallers de ràdio i tallers de llenguatge audiovisual i cinematogràfic. Aquest programa compta amb la participació de l’Associació Cibercat i Punt 6 Ràdio.
Medi ambient
El programa inclou el suport en el desenvolupament dels horts escolars en 17 centres educatius, amb la col·laboració d’alumnes de l’IES d’Horticultura. També s’inclou la col·laboració amb l’Espai d’Informació Ambiental.
Educació en el lleure
El programa compta amb la col·laboració de les entitats de lleure de la ciutat, i es concreta en el desenvolupament de les accions: cau extraescolar, Juguem i Aprenem, Dia del Lleure, dinamització d’esplais, sessions de presentació de les entitats als centres educatius i col·laboració amb centres que organitzen activitats lúdiques les tardes de juny. Destacar la bona valoració dels centres que participen en accions continuades durant el curs i que es fan amb entitats del Lleure, és un programa que permet fer accions educatives fora de l’àmbit escolar. Aquest curs han funcionat 4 activitats de forma permanent més les accions de difusió de les entitats als centres educatius.
Creació artística
Es treballen diverses disciplines artístiques com a activitats extraescolar, concretament amb 32 grups: música, coral, teatre, tallers d’expressió corporal, tallers artístics, musicoteràpia, i tast d’activitats culturals.
Esport a l’escola
Aquest programa inclou 57 activitats impulsades des del Pla Català de l’Esport a l’Escola, que compten amb la col·laboració del Consell Esportiu del Baix Camp i Reus, Esport i Lleure.
Estudi assistit
L’activitat treballa amb l’alumnat que necessita un reforç escolar perquè tinguin les condicions adients per seguir el currículum escolar. Es treballa per potenciar els hàbits organitzatius, la planificació del treball escolar, i l’aprofitament dels recurs de l’entorn. Aquest programa es coordina amb els centres de primària i secundària que també desenvolupen l’Estudi Assistit a través del programa PROA. Durant el curs 2009-10 hi ha hagut 81 grups d’Estudi Assistit.
Participació de les famílies
S’han dut a terme activitats impulsades pels dinamitzadors d’activitats del PEE, organitzades conjuntament amb les AMPA. Aquest any s’ha treballat amb l’objectiu que siguin les AMPA les que liderin les activitats, s’ha prioritzat a la realització d’activitats organitzades des del PEE
Dinamització lingüística
Els grups de dinamització lingüística estan adreçats a famílies, i les sessions van a càrrec de membres de la comunitat educativa o col·laboradors externs. Aquest curs han funcionat 23 grups.
Espais de trobada i convivència
En aquest programa s’hi inclouen activitats esportives i de lleure (Patis Oberts, Juguem a fer Esport) per promoure l’esport i la cohesió social. També es realitzen sessions divulgatives, activitats i tallers adreçats a famílies per tal que coneguin equipaments i recursos de la ciutat. Així com la Trobada d’agents socials realitzada el dia 8 de maig i on hi van participar més de 100 persones vinculades al PEE. El programa va constar de la Jornada d’Escola Inclusiva i la mostra d’activitats del PEE (dansa i coral), així com mostra d’experiències de comunitats d’aprenentatge.
Biblioteques escolars
En aquest programa es potencia l’ús de les biblioteques escolars i l’hàbit de la lectura entre pares i fills, així com dinamitzar grups escolars de lectura, això s’ha realitzat a 10 centres educatius de la ciutat.
Aprenentatge professionalitzador
Aquest programa (Tastet d’oficis) està adreçat a millorar el rendiment escolar d’alumnes de secundària per mitjà del coneixement de diversos àmbits professionals: electricitat, lampisteria, fusteria, jardineria, perruqueria, construcció i comerç al detall. També es desenvolupen matèries d’inclusió social orientades a motivar alumnes que tenen poques expectatives en el centre educatiu, i a millorar actituds i esquemes de comportament. Hi participen 5 Instituts i 2 centres d’Educació especial.
Comunitats d’aprenentatge
El programa vol sensibilitzar els centres educatius i les entitats sobre la metodologia inclusiva de les comunitats d’aprenentatge, i posar a l’abast de la comunitat educativa models i experiències d’interès.
Objectius del PEE:
L’objectiu general del PEE és construir una xarxa estable de suport a la comunitat educativa que permeti un treball educatiu d’entorn escolar, amb la col·laboració dels diferents serveis i recursos escolars, i d’altres entitats i institucions de l’àmbit social, cultural i educatiu.
Els eixos bàsics del Pla són el foment de la cohesió social i la consolidació del català com a llengua d’ús social habitual, ambdós eixos es treballen tant en el marc de l’educació formal, dins dels centres educatius, com en l’educació no formal.
El PEE promou l’èxit educatiu de tot l’alumnat i la relació entre els centres i l’entorn, per garantir la continuïtat educativa afavorint el treball en xarxa.
Altres objectius que es treballen transversalment en els diferents programes i activitats del PEE són incrementar l’èxit acadèmic i contribuir a millorar les condicions d’escolarització, potenciar l’equitat i la participació en el marc d’una escola inclusiva; millorar l’ús social del català; potenciar els espais de convivència; potenciar l’educació en el lleure; potenciar l’aprenentatge en xarxa entre els agents del territori, i la sostenibilitat de les accions.
Lleure a l’escola al juny, un exemple d’educació en el lleure
Aprofitant el final del curs 2009-2010, el PEE de Reus dóna a conèixer l’activitat Lleure a l’escola al juny, una activitat que s’emmarca en l’eix d’Educació en el lleure. Aquesta activitat es du a terme a les escoles Isabel Besora i Rubió i Ors, i l’organització i gestió és de les AMPA dels centres i en el cas de l’escola Isabel Besora es fa conjuntament amb l’Agrupament Escolta i Guia Ben Enllà. Els objectius del programa són promoure la interelació entre centres educatius i entitats de l’entorn per a realitzar activitats en xarxa, fomentar la coresponsabilitat entre els diferents agents participants i donar eines a les AMPA per poder tirar endavant aquesta acció de manera autònoma.
En el cas de l’Escola Isabel Besora, els agents implicats són l’AMiPA de l’escola, l’AEG Ben Enllà, el centre educatiu i el Pla Educatiu d’Entorn. Les dates de l’activitat són del 7 al 22 de juny, de 15 a 16.30 h.
En aquesta activitat l’AEG Ben Enllà ofereix un ventall de propostes, la majoria d’elles vinculades amb el món de l’escoltisme: tallers manuals, jocs diversos, danses... Totes aquestes activitats estan relacionades entre si durant dues setmanes mitjançant un eix d’animació, que en aquest cas és el “Viatge pel Món”.