Notes de premsa

El ple de l’Ajuntament aprova el Pla d’igualtat intern i el Protocol contra l’assetjament

Envia per emailEnvia     ImprimirImprimeix     Comparteix : Twitter

Divendres, 4/03/2016

El ple de l’Ajuntament de Reus ha aprovat aquest divendres 4 de març dos documents que defineixen els codis de conducta, d’actuació i d’organització en el sí de la corporació municipal amb els objectius d’eliminar possibles desigualtats entre les dones i els homes —Pla d’Igualtat Intern— i d’evitar possibles casos dassetjament sexual i assetjament per raó de sexe —Protocol contra l’assetjament.

Pla d’Igualtat intern
El Pla d’igualtat de l’Ajuntament de Reus neix del compromís de la corporació municipal amb les polítiques de gènere i amb el propòsit de promoure la igualtat d’oportunitats entre tota la plantilla així com amb el fet de contribuir a la sensibilització i a la transformació social, necessària per assolir la igualtat de drets entre homes i dones.

El document és una eina de treball que ha de permetre, durant els propers anys, anar incorporant mesures de canvi que permetin fer incidència en l’estructura interna de l’Ajuntament de Reus i com a conseqüència, en la societat, renovant conductes, actituds i formes de relacionar-se per tal de contribuir en la construcció d’un nou model social.

La constitució de la Comissió d’Igualtat ha permès el disseny del Pla d’Igualtat intern de l’Ajuntament de Reus. Aquesta comissió està formada de manera paritària entre membres de l’administració i representació legal del personal de l’Ajuntament. És l’encarregada del seguiment de la implementació i avaluació del Pla d’Igualtat Intern. Concretament de les següents funcions: prioritzar les accions a executar; definir la temporalització de les accions; adjudicar les accions a cada departament i persones responsables; adaptar i assignar el pressupost a cada acció; realitzar el seguiment del pla; adaptar el pla amb correccions o modificacions; i realitzar l’informe anual del desenvolupament del Pla.

El document s’estructura en els següents àmbits: Accés al treball i promoció laboral; retribució salarial i classificació dels llocs de treball; formació de la plantilla; conciliació de la vida personal, familiar i laboral; comunicació; salut laboral; assetjament sexual i assetjament per raó de sexe; i polítiques d’igualtat.

Els objectius del Pla d’Igualtat són els següents:

  • Potenciar la presència equilibrada en els grups professionals com en les àrees i llocs a cobrir.
  • Aconseguir un sistema de promoció objectiu i equitatiu per garantir l’equilibri de la plantilla i la igualtat d’oportunitats en homes i dones quant a la promoció i al desenvolupament professional.
  • Garantir la igualtat d’oportunitats i la no discriminació entre homes i dones en la classificació professional. 
  • Eliminar tota discriminació en la retribució salarial i la resta de condicions laborals, amb la finalitat d’arribar a l’equilibri salarial entre homes i dones, així com una representació equilibrada en la composició de la plantilla. 
  • Donar suport a la integració de la perspectiva de gènere en la planificació, en el desenvolupament dels programes de formació i en el compliment dels principis i valors destinats a fomentar la igualtat real entre homes i dones, equilibrada en la composició de la plantilla.
  • Garantir l’accés a la formació en temes d’igualtat d’oportunitats al personal.
  • Potenciar la conciliació de la vida familiar, personal i professional garantint l’absència de discriminació, tant directa com indirecta, per raó de sexe, especialment derivada de la maternitat, paternitat, estat civil o assumpció d’obligacions familiars.
  • Sensibilitzar, formar i informar a tota la plantilla, perquè assumeixi el sentit de coresponsabilitat en les obligacions familiars i repartiment equilibrat de tasques com un dret i un deure.
  • Adoptar mesures transversals concretes, que potenciïn la modificació de la cultura en matèria d’igualtat i promoure la revisió dels documents de comunicació i publicitat, eliminant qualsevol element sexista i establir normatives per a l’ús no sexista del llenguatge.
  • Millorar la percepció per part dels treballadors i les treballadores sobre la igualtat d’oportunitats entre homes i dones, mitjançant accions de comunicació, sensibilització i formació a tots els nivells organitzatius. 
  • Incloure la perspectiva de gènere en les mesures de salut laboral així com en el Pla de riscos laborals.
  • Promoure les conductes que evitin qualsevol tipus d’assetjament a l’empresa, arbitrant procediments específics per a la seva prevenció i per donar resposta a les denúncies o reclamacions que puguin formular qui n’hagi estat objecte.
  • Integrar la igualtat d’oportunitats en l’estratègia i en la cultura de l’Ajuntament, així com la incorporació sistemàtica de la perspectiva de gènere en totes les polítiques.
  • Prevenir possibles desequilibris futurs en matèria d’igualtat. 

Protocol contra l’assetjament
El ple de l’Ajuntament ha deixat sense efecte el document que aprovava les mesures per garantir la no discriminació de gènere, aprovat l’any 2003, i ha dotat la corporació d’un protocol per aconseguir un entorn de treball productiu, segur i respectuós per a totes les persones. El document s’emmarca en la declaració institucional aprovada el 25 de febrer de 2016 i promou les condicions de treball que evitin l’assetjament sexual i l’assetjament per raó de sexe, així com els mecanismes per arbitrar procediments específics per prevenir-los i per donar curs a la denúncies o reclamacions que puguin formular els qui n’hagin estat objecte.

Aquest procediment d’actuació serà d’aplicació a tot el personal de l’Ajuntament, independentment del seu tipus de contracte laboral, que prestin o rebin serveis o estiguin vinculades a l’Ajuntament, encara que no tinguin un vincle laboral directe a ell.

Els objectius que fixa el protocol són:

  • Realitzar accions de prevenció i sensibilització per evitar l’assetjament sexual i per raó de sexe.
  • Establir un procediment d’actuació a seguir en casos de conductes que puguin ser catalogades com assetjament sexual o assetjament per raó de sexe en l’àmbit laboral de l’Ajuntament de Reus.
  • Adoptar mesures correctores necessàries per a què aquestes conductes s’elimininl. A més s’adoptaran mesures de protecció per les persones afectades.

El protocol incorpora, entre altres, els aspectes següents:

  • Definicions de què es considera assetjament sexual i assetjament per raó de sexe.
  • Obligacions i orientacions per a les persones amb responsabilitats de l’equip de govern, la comissió de seguiment, la Junta de Personal i Comitè d’Empresa, així com les obligacions i els drets dels treballadors i treballadores.
  • Les diferents vies, tant internes com externes, per la resolució, protecció i resposta davant d’una situació d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe.
  • Les possibles responsabilitats administratives, penals i laborals, i en termes de Seguretat Social.

D'acord amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades seran incorporades a un fitxer informatitzat per al seu tractament i per facilitar la comunicació i/o per a la gestió específica de la seva sol·licitud. El responsable del fitxer és l'Ajuntament de Reus, qui garanteix la confidencialitat en el tractament de les dades de caràcter personal que es recullen, així com la implementació de les mesures d'ordre tècnic i organitzatiu que garanteixin la seguretat d'aquestes. A més l'Ajuntament es compromet a no cedir-les a tercers sense consentiment explícit de l'usuari excepte quan sigui necessari per a dur a terme la gestió que se sol·liciti o quan la llei així ho obligui. Podeu dirigir-vos a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per exercir els vostres drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les vostres dades personals.