Notes de premsa
El programa d'atenció a les persones majors de 80 anys arriba a 3.290 usuaris el 2015
Un total de 3.290 persones majors de 80 anys han estat atesos l'any 2015 a través del programa específic de Serveis Socials de la Regidoria de Benestar Social de l'Ajuntament de Reus. Aquest programa inclou serveis com el Servei d'Ajuda a Domicili (SAD), la Teleassistència i altres línies de treball per detectar i seguir situacions de vulnerabilitat i fomentar el coneixement de la prevenció entre la població de més edat.
L'any 2015 a la ciutat de Reus hi havia empadronades 5.444 persones de més de 80 anys, de les quals 1.812 vivien soles i 977 vivien amb una altra persona també més gran de 80 anys. El programa d'atenció a majors de 80 anys s'adreça especialment a aquests 2.789 persones de la gent gran d'aquesta franja de població, per la seva situació de risc i vulnerabilitat.
El total de 3.290 expedients oberts inclou tots aquells casos que o bé s'han adreçat directament a Serveis Socials, o bé hi han arribat a través de les visites a domicili de les treballadores socials del programa o fins i tot perquè la Guàrdia Urbana o veïns n'han informat.
Aquests 3.290 expedients han comportat un total de 3.437 entrevistes de les treballadores socials amb aquestes persones.
El 2015 s'han comptabilitzat 418 usuaris nous de més de 80 anys, que per primera vegada han estat atesos per Serveis Socials.
Servei d'Ajuda a Domicili
Una de les principals línies de treball de l'Ajuntament pel que fa a l'atenció al col·lectiu de gent gran major de 80 anys és el del Servei d'Ajuda a Domicili (SAD), que implica l'assistència diversos cops per setmana a través de treballadores familiars que donen suport a les tasques quotidianes de la gent gran, com ara organitzar la llar, les compres, la higiene personal i domèstica o el seguiment de l'atenció mèdica. En aquest sentit, durant el 2015 un total de 307 persones van rebre el suport quotidià del SAD, mentre que 437 més van ser inclosos en el seguiment que es realitza a través del SAD a les persones majors de 80 anys que no necessiten un suport permanent. Aquesta segona categoria va implicar la realització de 1.130 visites de les treballadores familiars al llarg de tot l'any.
Teleassistència
Fins a 770 persones més grans de 80 anys són beneficiàries del servei de Teleassistència, que els permet estar localitzades i en comunicació amb els serveis d'atenció durant les 24 hores del dia. Aquest servei també es dóna a un total de 674 persones que es troben en la franja d'edat de 65 a 84 anys i que per motius mèdics o de situació personal el requereixen.
Altres accions
La regidora de Benestar Social, Montserrat Vilella, explica que el programa d'atenció a les persones majors de 80 anys fa possible el seguiment i el suport a moltes persones i famílies que per les seves circumstàncies requereixen un acompanyament específic i de proximitat. A més, Vilella afegeix que des dels Serveis Socials municipals es porten a terme tot un seguit d'accions complementàries que permeten fer un seguiment i donar una atenció específica al conjunt de la població de més edat de la ciutat.
En aquest sentit, per la detecció de les persones vulnerables, a part del programa d'atenció a les persones de més de 80 anys, des de Serveis Socials es compta amb les línies de treball següents:
- Coordinació de l'Atenció Primària amb l'atenció a les àrees bàsiques de Salut i amb l'Hospital.
- Protocol ABS i Hospital de detecció de persones en risc que viuen soles i intervenció posterior segons cada cas.
- Detecció i notificació per part dels Casals de Gent Gran, de les persones que veuen que han perdut autonomia o que necessitarien ajuda.
- Detecció per part de les Associacions de Veïns i notificació a Atenció Primària a través de reunions de coordinació establertes i per notificació directa de veïns.
- Detecció per part de les patrulles de la Guàrdia Urbana i/o per avís de veïns als cossos de seguretat.
El conjunt de la gent gran, com la resta de població de la ciutat, tenen accés a tots els programes, ajudes i serveis que es tramiten i gestionen des de Serveis Socials: subvencions d'aigua, de pobresa energètica, ajudes d'urgència, banc d'ajudes tècniques, xarxa d'aliments...
A més, des de diferents programes i serveis es promociona la participació de la gent gran al Punt del Voluntariat (situat al Centre Cívic del Carme), a l'associació d'amics de la gent gran i a d'altres entitats a què es dediquen com a voluntaris i com a receptors de les accions del voluntariat.