Notes de premsa
El Programa Transversal de Gènere promou un taller a les escoles per la igualtat entre homes i dones
nes de playmòbil per aprendre a construir un món sense diferències entre homes i dones. Aquesta és la eina que serveix de base per treballar en els tallers «Juguem a pares i mares?», adreçat als escolars de Reus i que aquest any ha impulsat el Programa Transversal de Gènere de l’Ajuntament de Reus. Dotze escoles s’han apuntat a la iniciativa.
El taller s’organitza al voltant del joc que es desenvolupa, en grups reduïts d’alumnes, amb joguines de playmòbil. Cada grup crea una família i ha de resoldre situacions quotidianes i familiars en diferents àmbits. A casa, qui fà el treball domèstic? A l’escola, què fan nois i noies en el temps de joc i de lleure? Com es reparteixen els oficis? I a la televisió, què ens ensenya la publicitat i la programació?
Tot plegat s’observa, s’analitza i es posa en comú i això permet treballar aspectes com ara la resolució de conflictes, la presa de decisions i l’educació de les emocions. Dóna elements per analitzar els estereotips de gènere que els infants tenen interioritzats i ajuda a educar en els nous rols de masculinitat i feminitat, des del punt de vista de les oportunitats que amdós géneres tenen davant de situacions i rols que sempre s’han considerat del gènere contrari.
Els tallers treballen tant en el plànol conceptual, com en el de les actituds i els procediments. A escala conceptual, es reconeixen els estereotips sexistes i es construeixen alternatives que puguin fomentar relacions més igualitàries en els diferents àmbits (la família, la feina, l’oci...). Es posen damunt de la taula drets i deures en la igualtat d’oportunitats. S’identifiquen les diferències personals, separant-les de les de gènere. S’identifiquen els diferents tipus de conductes i reaccions davant dels conflictes. Es motiva als infants perque siguin autònoms en les activitats quotidianes o perquè siguin capaços de trencar amb els estereotips. S’incentiva el fet de tenir una actitud positiva davant de la resolució de conflictes i la presa de decisions, aportant idees, escoltant i respectant les diferents opinions; la corresponsabilització en les tasques domèstiques i escolars i l’interès i la predisposició per adoptar nous rols i llenguatges.
El taller s’acompanya d’un dossier de treball a l’aula, amb propostes i referències bibliogràfiques per ampliar la informació i poder continuar d’aquesta manera el treball iniciat amb el taller de coeducació.