Notes de premsa
El Reus Architecture & Urban Design International Workshop tanca avui amb les conclusions sobre mobilitat, patrimoni i habitatge
El Reus Architecture & Urban Design International Workshop tanca avui portes amb la presentació de les conclusions de les reflexions fetes des del passat 30 d'agost a Cal Massí pels arquitectes, professorat i estudiants de diferents països europeus participants. Reflexions a l'entorn de tres eixos: mobilitat i intermodalitat, emergència habitacional i patrimoni postindustrial. El Workshop és organitzat per l’Ajuntament de Reus i l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV, amb la col·laboració de la delegació de Tarragona del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya i s’emmarca en les activitats del Pla Estratègic Reus Horitzó 32. RAW és un think tank internacional d'anàlisi i propostes per a la transformació de la ciutat. El taller reuneix arquitectes, urbanistes i estudiants de tres de les escoles d'arquitectura d'Europa (Genova, Lovaina i Zurich); així com la de la URV
Les conclusions del workshop s'han plasmat en una declaració, que en relació als tres àmbits d'estudi apunta el següent:
Mobilitat/Intermodalitat
Amb mig milió d'habitants a l'hivern (equivalents a la suma de la població de la segona i de la tercera ciutats de Catalunya), i un milió a l'estiu, és necessari afrontar amb urgència el problema de la mobilitat a les ciutats del Camp. Tarragona i Reus, al costat d'altres entitats menors però molt pròximes entre si, formen una conurbació densa que mereix, des de fa dècades, comptar amb una xarxa de transport públic com les que gaudeixen algunes ciutats de l'àrea metropolitana de Barcelona.
Des de RAW, defensem el desplegament una xarxa de tren lleuger/tramvia, una espècie de “metro del Vallès” que uneixi Reus, Tarragona, Vila-seca, Salou i Cambrils; el desplegament en paral·lel d'una xarxa de ciclovíes que irriguin tant les ciutats com el territori que les envolta, i la promoció d'àrees pacificades i de recorreguts per als vianants dins i fora dels principals nuclis urbans, que, en conjunt, haurien de comportar una reducció dràstica en l'ús desproporcionat que es fa de l'automòbil per l'actual falta d'alternatives.
En els desplaçaments de major distància creiem necessari corregir alguns greus errors del passat, com ara la ubicació de l'estació de l'AVE Camp de Tarragona a Perafort, massa lluny de les principals àrees habitades, de la costa i difícilment accessible si no és també en automòbil.
Considerem tantmateix que convindria aprofitar el pas de l'alta velocitat vora l'aeroport per a situar la nova estació de l'AVE adjacent a la seva pista, a mig camí entre Reus i Tarragona, cosa que permetria tant als habitants com als passatgers de connectar amb Barcelona en tot just mitja hora, i que, de retruc, posaria en crisi la necessitat d'ampliació de l'aeroport del Prat.
Patrimoni
El taller RAW entén l'obvietat de recuperar, no tant sols com a equipaments públics, sinó també com a iniciatives d'habitatge cooperatiu, alguns dels edificis que en un altre temps van convertir a Reus en una ciutat cosmopolita. No és tan òbvia, però sí tan important, la intensa relació que va tenir la ciutat amb el seu paisatge agrari circumdant. Una relació que avui s'ha desdibuixat i ha perdut qualitat i bellesa a causa del creixement desordenat i dispers dels seus contorns.
Estem convençuts que s'ha de tornar progressivament a un model de ciutat més compacte i nítid, limitant o revertint el creixement tumoral de les últimes dècades i rescatant per als habitants la relació perduda amb el paisatge.
Emergència residencial
Finalment, constatem com els diferents ajuntaments de l'agregat urbà i, en concret, el de Reus, han dedicat —tal vegada forçats per la crisi— relativament pocs recursos a l'habitatge social. Als governs municipals, no importa el seu color, els ha costat identificar l'enorme potencial de les cooperatives d'habitatge per a desincentivar l'especulació urbanística i per a oferir una alternativa d'allotjament assequible.