Notes de premsa
El Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari resol 8 casos en dos mesos
rvei d’assessorament sobre el deute hipotecari, creat per les àrees de Benestar Social i d’Arquitectura i Urbanisme de l’Ajuntament de Reus, ha atès 29 visites i ha resolt 8 casos en els seus primers dos mesos de funcionament. El servei municipal va adreçat a les famílies amb dificultats per atendre el pagament dels préstecs hipotecaris i que es troben, per aquesta causa, en risc de perdre el seu habitatge.
Dels 8 expedients resolts, 4 són consultes i assessoraments (de persones que desconeixen les condicions concretes de la seva hipoteca, persones que han de prendre alguna decisió sobre alguna proposta que els ha fet el banc, etc…); 3 s’han resolt amb la dació de l’habitatge en pagament del deute; i 1 amb dació amb lloguer social, que permet la residència en el mateix immoble. Les altres 21 visites continuen en tràmit.
El perfil dels usuaris del servei és persones d’entre 30-45 anys d’edat i amb una mitjana d’ingressos d’entre 400 i 1.000 euros mensuals. La composició de la unitat de convivència respon a persones soles (4), famílIes monoparentals (8), parelles (1), parelles amb fills (11) i famílies nombroses (5).
La regidora cap de l’Àrea de Benestar Social, Montserrat Vilella, considera que el servei municipal «s’està demostrant com una eina útil que dóna resposta i aporta solucions als problemes de risc d’exclusió residencial, però també perquè ofereix acompanyament, informació i assessorament a famílies que se senten soles davant una situació complicada com és no poder pagar la hipoteca».
El regidor cap de l’`Àrea d’Arquitectura i Urbanisme, Miquel Domingo, afegeix: «Les dades ens demostren que la vam encertar posant en marxa aquest servei: és una necessitat que ens reclama la ciutadania, i des de l’Ajuntament intenem donar-hi resposta en la mesura de les nostres possibilitats.
El servei respon a la responsabilitat municipal d’acolliment a les famílies en risc de pèrdua de l’habitatge; i es coordina amb l’Ofideute, el servei d’assessorament sobre el deute hipotecari impulsat per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per atendre les consultes de la ciutadania respecte a les dificultats relacionades amb el pagament dels seus préstecs hipotecaris destinats a la compra del seu habitatge habitual i sobre les seves responsabilitats contractuals.
A qui s’adreça el servei?
A les famílies que no poden fer front al pagament del préstec amb garantia immobiliària que estan en risc de perdre el seu habitatge principal i no tenen altres propietats immobles i als avaladors de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en risc de perdre el seu habitatge.
Com funciona?
Aquest servei és d’àmbit local i es desenvolupa amb conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i amb coordinació amb el servei Ofideute de Generalitat de Catalunya. El servei fa els primers contactes amb les famílies afectades i les entitats financeres per valorar si es pot resoldre el cas a través de la mediació. Si s’addiu a les característiques del servei, el cas es deriva a l’Ofideute, que fa la mediació entre la família i l’entitat financera per intentar trobar una estratègia per atendre el deute i evitar el risc d’exclusió social.