Notes de premsa
El XIX Memorimage aborda les memòries selectives i la força de l’amor i el dolor amb un programa de 20 pel·lícules, 10 d’elles amb estrena a Catalunya
El Memorimage – Festival Internacional de Cinema de Reus aborda les memòries selectives, la força inspiradora de l’amor i la redempció al dolor tant individual com col·lectiu en la seva 19a edició, que se celebrarà del 6 al 9 de novembre a l’emblemàtic Teatre Bartrina de Reus, amb totes les sessions gratuïtes fins a omplir aforament. El festival, dedicat al cinema amb imatges d’arxiu, proposa un programa de 20 pel·lícules, 10 de les quals celebraran la seva estrena a Catalunya, i amb 14 que comptaran amb col·loqui posterior amb els respectius directors o directores.
La Secció Oficial, que reuneix les millors pel·lícules del panorama nacional i internacional, interpel·la el valor emocional del llegat de les memòries selectives amb dos films que indaguen en la memòria de l’amor i el seu efecte inspirador en les vides dels seus protagonistes: Echo of You, de Zara Zerny, on persones de 80, 90 i 100 anys parlen amb franquesa i eloqüència sobre l'amor, la soledat, el dol, la vida i la mort, tot fent un retrat poètic i tendre d’una generació danesa, i Frammenti di un percorso amoroso, de Chloé Barreau, un film on la directora recorda els tipus d’amor viscuts al llarg de la seva vida, de l’enamorament adolescent i l’amor a distància a la passió carnal i el vincle profund, i que li ha merescut reconeixements com el Premi del Públic al Fire!! Festival de Cinema LGTBI de Barcelona; el Premi al Millor Documental al San Francisco LGBTQ+ Film Festival i el Premi del Jurat de l'Associació de Directors de Documentals Italians.
Completen la Secció Oficial tres llargmetratges que, per contra, ofereixen un espai fílmic de sanació i redempció a la memòria del dolor per uns fets o un passat traumàtic, ja sigui a títol individual o col·lectiu: Home Sweet Home, d’Annika Mayer, un film sobre la invisibilitat de la violència domèstica basat en arxius de Súper-8 i en entrevistes de la directora a la seva àvia; Pepi Fandango, de Lucija Stojević, en la que un supervivent de l'Holocaust viatja al sur d’Espanya per escriure el seu propi fandango en record dels nens gitanos que cantaven flamenc al camp de concentració de Rivesaltes, i Le Mans 55, de Emmanuel Reyé, on el director investiga la cursa de cotxes esportius que ha provocat més morts en el món de l’esport, un esdeveniment que va afectar personalment la seva família i que va commocionar tot Europa.
MemoriReus, compromís amb el territori; MemoriJove, foment de debat i reflexió
Com es habitual, el festival reivindica el seu compromís amb el territori amb la Secció MemoriReus, que acull tres produccions del Camp de Tarragona sobre personalitats destacades de la zona: In Memoriam Biel, de Santi Suárez, que descobreix al vida i obra de l’escriptor i lingüista reusenc Gabriel Ferrater (1922-1972); Dolors, de Marta Arjona i Maite Blasco, que rescata de l’oblit a Dolors Vives Rodon (1909-2007), una de les dones pioneres a pilotar una aeronau a Espanya, i Josep Maria Cañellas. L'ombra del fotògraf, de Carles Esporrín i Luz López, sobre Josep Maria Cañellas (1856-1902), pioner de la fotografia instantània, precursor del fotoperiodisme a Europa i artista d’avantguarda de la bohèmia parisenca de finals del segle XIX.
La Secció MemoriJove proposa sessions matinals per estudiants amb debats posteriors per generar un espai de reflexió que fomenti la construcció del seu pensament crític. Aquest eix inclou Diari de la meva sextorsió, de Patricia Franquesa, que aborda l’extrema vulnerabilitat del món digital; Manifesto, d’Angie Vinchito, feta a partir de vídeos que pengen adolescents russos a xarxes socials fent paleses les conseqüències de l’opressió en les noves generacions; The Flag, de Joseph Paris, sobre el poder dels mitjans de comunicació a França i com es reforcen els discursos islamofòbics; i Billy, de Lawrence Côté-Collins, que busca contribuir a desestigmatitzar les malalties mentals a través de la historia d'un noi amb esquizofrènia que en una de les seves pitjors crisis va matar dues persones. La inscripció de grups escolars és gratuïta en aquest formulari.
Sessions molt especials i una taula rodona sobre l’accés a imatges domèstiques
Completen el programa tres sessions especials i una taula rodona fruit de noves aliances que permeten renovar el festival per connectar-lo amb les noves generacions, sense perdre el públic fidel que l’ha acompanyat els últims vint anys, i seguir esdevenint cita imprescindible del cinema fet amb imatges d'arxiu del sud d'Europa.
Dues de les tres sessions especials posen el focus en la resistència antifranquista: es projectarà, en col·laboració amb el Canal de Reus, la sèrie de tres capítols Maquis a les muntanyes de Prades, de Toni Orensanz, que aborda la resistència dels maquis antifranquistes que van operar en aquesta serralada per derrocar la dictadura i plantar cara als falangistes, i Paret delgada: Un fil d'esperança, de Lluís Cuartero Mercadé i Antonio Mellado Cardoner, sobre com els Aplecs de Paretdelgada (1959-1964) es van convertir en un referent de la resistència cultural antifranquista de Catalunya.
D’altra banda, el festival referma la seva projecció internacional aliant-se amb el Festival UnArchive de Roma (Itàlia), dedicat a la reutilització creativa de material d’arxiu audiovisual. En la sessió especial Carta Blanca a UnArchive, el festival italià portarà a Reus quatre curtmetratges de joves cineastes que mostren diversos enfocaments creatius sobre la reutilització d’imatges d’arxius: Supereroi senza Superpoteri, de Beatrice Baldacci; Lo chiamavano Cargo, de Marco Signoretti; In Her Shoes, de Maria Iovine, i Blue Screen, d’Alessandro Arfuso i Riccardo Bolo. Amb aquesta col·laboració, el Memorimage viatjarà a Itàlia per participar a la pròxima edició del Festival UnArchive (26-31 de maig, 2025), on mostrarà un dels films guanyadors d’aquesta edició.
A més, el festival reivindica la seva aposta pel documentalisme i l’arxivística amb una jornada professional sobre l’accés a imatges domèstiques i cine amateur, coorganitzada amb l’Associació de Documentalistes Audiovisuals d’Espanya (ADAE). En la taula rodona L'ardu procés de cercar, localitzar i llicenciar imatges inèdites de particulars per a una producció audiovisual hi participaran Mar Llanas, presidenta d’ADAE; Patricia Wert, Documentalista Audiovisual i membre d’ADAE; Àlex Cervelló, Doctor en Història i coordinador del Centre de la Imatge de Reus; Lisa Berger, Documentalista Audiovisual i membre fundadora d’ADAE; i Pedro Nogales, Doctor en Història del Cinema.
Una inauguració i cloenda amb concerts i obertes al públic per celebrar la cultura
Com és habitual, el festival torna a obrir les portes del Teatre Bartrina al públic de Reus per la gala inaugural i de cloenda, amb l’objectiu de convertir-les en grans celebracions de la cultura i el cinema. La inscripció és gratuïta amb reserva prèvia en aquest formulari.
Inaugurarà l’edició el 6 de novembre la première mundial de Anita. La miliciana tenia nom, una pel·lícula de Toni Monné, Arnau Gonzàlez i Vilalta i Plàcid Garcia-Planas sobre una de les imatges més icòniques de la lluita anarquista, amb col·loqui posterior amb els directors i actuació musical de la cantant Almudena Rubio i el guitarrista Marcel Bagés.
El festival s’acomiadarà el 9 de novembre amb Fortuny, el documental biogràfic sobre el pintor reusenc Marià Fortuny (1838-1874), dirigit per Jordi Vall, Rafel Saludes i Jordi Llaberia i que es projectarà en col·laboració amb el Centre de la Imatge Mas Iglesias (CIMIR) per commemorar els 150 anys de la mort d’aquest referent de la pintura romàntica i orientalista, seguit de l’entrega dels premis i l’actuació musical del cantautor Joan Rovira.
Presentació del XIX Memorimage, “un festival de referència”
El Memorimage ha presentat aquest dimarts el programa sencer d’aquesta edició en una roda de premsa amb l’assistència de la directora artística, Anna Petrus; l’alcaldessa de Reus, Sandra Guaita; i el regidor de Cultura i Política Lingüística, Daniel Recasens.
Anna Petrus ha destacat que la programació d’enguany “està dedicada a les memòries selectives amb pel·lícules que ens conviden tant a gaudir de la condició efímera dels records com a descobrir les ferides que s'amaguen sota les aparences de la realitat i, sobretot, de les imatges”. Petrus ha afegit que, d'aquesta manera, “el festival us convida a descobrir la forma en la qual la percepció i la memòria subjectives modelen la constel·lació de records, individuals i col·lectius”.
En aquest sentit, l'alcaldessa de la ciutat ha convidat a tota la ciutadania a deixar-se captivar per les històries que conformen la programació del Memorimage, "un festival de referència que ens posiciona en l'àmbit del cinema i en concret del cinema amb imatges d'arxiu".