Notes de premsa
Els reusencs opten cada cop més per la via telemàtica per als tràmits relacionats amb el contracte de l’aigua
Els reusencs i reusenques usen cada cop més els mètodes telemàtics per fer determinades gestions relacionades amb el seu contracte de l’aigua. Segons es desprèn de l’estadística del Servei d’Atenció al Ciutadà (SAC) d’Aigües de Reus. Així, els contractes de servei que es van formalitzar de manera no presencial el 2024 es van incrementar un 6,36%, mentre que els presencials van disminuir un 13,5% respecte a l’any anterior.
Paral·lelament, les operacions de signatura digital, associades a les tramitacions de contractes, i presentació de sol·licituds diverses, es van incrementar un 33 % al llarg de 2024, tot passant de les 9.520 gestions de 2023 a les 12.678 de l’any passat.
Es tracta d’unes dades que, en bona part, s’expliquen per la incorporació, ara fa dos anys, d’una plataforma de signatura electrònica als sistemes informàtics de gestió d’Aigües de Reus, la qual cosa ha simplificat considerablement aquest tipus de tràmits. En aquesta mateixa línia, també cal destacar de 2024 que s’ha incrementat el número de factures electròniques, que ara ja correspon a gairebé un 22,75% del total de 325.000 factures emeses.
La factura electrònica es pot activar fàcilment a l’oficina virtual (www.aguesdereus.cat) o bé sol·licitant-la mitjançant altres canals. Aquest servei envia a l’adreça dels usuaris un correu electrònic que adjunta la factura en pdf, alhora que incorpora avisos personalitzats referents al subministrament. Així, per exemple, els avisos poden advertir l’usuari d’increments de consum inusuals o de factures anteriors pendents de pagament, entre moltes altres possibilitats.
Guanya la presencialitat
Tot i això, en termes generals, l’estadística de 2024 no difereix en excés de la de 2023. Els tràmits que es fan de manera presencial continuen sent majoritaris, en tractar-se del 55% del total de les gestions que va atendre el SAC, mentre que el 45% es va completar de manera no presencial (atenció telefònica i oficina virtual, principalment, i amb suport de correu electrònic).
Un dels factors que explica aquest important percentatge de tràmits presencials (igual que el 2023) ha estat la possibilitat, des de 2022, de realitzar els pagaments de rebuts mitjançant un caixer d’auto-pagament instal·lat a les oficines d’Aigües de Reus. De fet, el 35% de les gestions presencials corresponen a tràmits relacionats amb el pagament de rebuts (6.776 gestions).
Caixer automàtic
El caixer automàtic permet fer els pagaments de les factures amb targeta de crèdit o en efectiu. Una possibilitat que no requereix de cita prèvia i que pot fer-se gairebé sense esperes gràcies a un codi de barres que es facilita als usuaris un cop són a l’oficina. En aquest caixer s’hi van registrat 8.942 operacions de pagament, una xifra lleugerament inferior a la de 2023 (quan les operacions van ser 9.041). Tot i això, el canal de pagament escollit per la gran majoria de clients és la domiciliació bancària, atesa la seva comoditat i eficiència a l’hora d’evitar impagaments involuntaris.
“Com administració pública nosaltres tenim clar que hem d’oferir cada cop més mitjans telemàtics sense descuidar l’atenció presencial, que en alguns casos la ciutadania prefereix per a fer determinades gestions”, assegura el regidor responsable d’Aigües de Reus, Daniel Rubio. “Les persones tenen dret a ser ateses com ho prefereixen, i nosaltres hem d’estar oberts a les noves tecnologies però també hem de ser curosos a atendre tots aquells que s’apropen a les oficines”, afegeix.
En aquest sentit, l’atenció telefònica tampoc no perd vigència. El nombre de trucades ateses el 2024 va ser de 17.049, una xifra gairebé idèntica a la de l’any anterior.
Per a l’atenció presencial es recomana fer ús de la cita prèvia, que habitualment es pot obtenir en menys de 3-4 dies. Així s’agilitza l’atenció a l’usuari i es redueix el temps d’espera. La cita prèvia pot demanar-se a través de la pàgina web (www.aiguesdereus.cat), o en tot cas trucant al telèfon gratuït 900 774 000. La cita prèvia permet prestar un millor servei, alhora que es garanteix la puntualitat en l’atenció.