Notes de premsa
La marca «Vermut de Reus» comença la seva promoció en un acte a la seu de la Generalitat a Madrid
L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, la primera tinenta d’alcalde i regidora de Promoció Econòmica, Alícia Alegret, i el delegat de la Generalitat a Madrid, Josep Maria Bosch, han iniciat aquest dimarts 22 d’abril al Centre Cultural Blanquerna (seu de la Generalitat de Catalunya a Madrid) els actes de presentació i de promoció de la nova marca «Vermut de Reus». L’acte també ha comptat amb la participació dels principals productors de vermut de Reus (Miró Salvat, Yzaguirre i De Muller) que, per primera vegada s’han posat d’acord per a la promoció conjunta del producte.
L’acte ha comptat amb la presència d’un centenar de persones, entre els que s’hi comptaven representants d’empreses de distribució alimentària i de mitjans de comunicació especialitzats en alimentació i turisme.
Durant la seva intervenció, l’alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha afirmat que «el vermut de Reus és un d’aquells pocs productes que són capaços de condensar la història i el caràcter del seu lloc d'origen. És un producte d'alt valor afegit: qualitat, singularitat, història. Resultat del que, generació rera generació, ha donat forma al caràcter reusenc».
En aquest sentit, l’alcalde ha destacat l’origen del vermut en la vocació vitivinícola de la ciutat i la visió internacionalitzada de la seva economia, basada en la innovació i capaç d'assumir sempre nous reptes. Un producte, el vermut, fruit del paisatge d'una zona privilegiada, entre les muntanyes d'interior i el Mediterrani; producte de tradició centenària impulsat per empreses locals compromeses amb la qualitat.
Durant l’acte de presentació, també han intervingut el delegat de la Generalitat a Madrid, Josep Maria Bosch, i Joan Tapias, expert en el món del vermut.
L’acte s’ha finalitzat amb una degustació de Vermut de Reus per a tots els assistents. Fins al 26 d’abril, de 12:00 a 14:30h, es realitzaran noves degustacions al Centre Cultural Blanquerna, i també a les tardes, en finalitzar les activitats programades.
Indicació Geogràfica Protegida
És en el context de l’origen del producte que els promotors de la marca «Vermut de Reus» demanaran la declaració del «Vermut de Reus» com a marca reconeguda amb la «Indicació Geogràfica Protegida» (IGP), una categoria que identifica aquells productes originaris d’un lloc concret que posseeixi una qualitat determinada o una reputació atribuïda al seu origen geogràfic, i del qual com a mínim uns de les seves fases de producció es fa a la zona geogràfica definida.
La sol·licitud de la marca «Vermut de Reus» com a una Indicació Geogràfica Protegida compta amb el suport Asociación Española de Elaboradores i Distribuidores de Vermouth, de la Federación Española del Vino, de l’Institut Català del Vi (INCAVI) del Departament d’Agricultura de la Generalitat i del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
Posicionament internacional
Les tres empreses productores de Vermut de Reus elaboren més de 30 marques diferents d’aquest producte, seguint les fórmules tradicionals, contribuint al posicionament internacional alhora de la ciutat de Reus i d’aquest producte com a beguda de gran qualitat.
La primera tinenta d’alcalde i regidora de Promoció Econòmica, Alícia Alegret, afirma que «les empreses productores contribueixen al posicionament internacional del Vermut de Reus com a beguda de gran qualitat i, alhora, contribuint al posicionament de Reus com a ciutat emprenedora, amb història i de bons productes i serveis. Amb la marca ‘Vermut de Reus’ promocionem el vermut i promocionem Reus. Dues marques molt potents que es retroalimenten, que creixen juntes i que unides tenen un potencial de reconeixament extraordinari».
Un producte de qualitat i amb història
Reus va ser a finals del segle XIX la primera ciutat d’Espanya on es va començar a elaborar el vermut, una beguda imprescindible a l’hora de fer l’aperitiu, elaborada a base de vi, alcohol, sucre i plantes aromàtiques que li donen el seu aroma i gust tan característics.
Als segles XIX i XX, el vermut fet a Reus va esdevenir marca de referència arreu del món. Una marca de qualitat gràcies a la matèria primera —el vi blanc de producció local, fet amb les varietats de raïm macabeu, parellada i xarel·lo— i a la forta competència entre les cases elaboradores, cadascuna de les quals va desenvolupar la seva fórmula secreta.
Durant els anys posteriors, unes 30 empreses de Reus es van dedicar a la fabricació de més de 50 marques de vermut, una competència que va contribuir a l’excel·lent qualitat d’aquest producte. Al 1901 va arribar a Madrid el primer «Vermut de Reus» elaborat per la casa «Miró y Tarragó».
La importància històrica del vermut que es produeix a Reus ha fet que en molts indrets sigui un producte molt reconegut. Un producte de prestigi.